Proč koupit |
---|
Příznivé ceny Výborná manévrovatelnost Dobrý vnitřní prostor Levný provoz Dobré jízdní vlastnosti |
O vozidle
Kia Picanto je další z nejmenších vozů na našem trhu. Její první generace vyráběná od roku 2003 platí za nenáročný a jednoduchý automobil s nízkými provozními náklady. Ideální je především do městského provozu, kde se naplno projeví výhoda v podobě minimalistických rozměrů, vcelku přehledné karoserie a velmi dobré manévrovatelnosti. I přes své malé rozměry překvapí Picanto dobrým vnitřním prostorem pro posádku. Malá šířka však pochopitelně nedovolí dozadu pohodlně posadit tři cestující, však je také vůz v základním provedení s litrovým motorem homologován jen jako čtyřmístný. Čtyři cestující se tu však opravdu tísnit nebudou, místo mají pro kolena i nad hlavou. Na druhou stranu trpí zavazadlový prostor, jehož objem pouhých 157 litrů patří k podprůměru i ve třídě městských minivozů. Vzhledově je Picanto vcelku originální vůz, který se snaží vypadat mile, až vesele. Lépe to jde verzím po modernizaci, ke které došlo v roce 2007. Jízdní vlastnosti auta odpovídají městskému zaměření. Picanto je komfortní a na nerovnostech se lehce pohupuje, směrová stabilita ve vyšších rychlostech je však horší a v zatáčkách se vůz dost naklání. Nerovnosti v zatáčce dovedou vůz rozhodit, výrazná nedotáčivost se po prudkém ubrání plynu může změnit v přetáčivé tendence. Vše je ovšem nezáludné a dobře čitelné, Picanto před blížícími se limity podvozku varuje s dostatečným předstihem.
Pod kapotou může být jeden z trojice motorů, v drtivé většině se však na trhu ojetých vozů setkáte se základním litrovým čtyřválcem. Předností motoru je méně hrubý chod než u tříválců, výkon 45 a po modernizaci 46 kW je spíše průměrný. I s ním ovšem dovede být Picanto ve městě příjemně svižný vůz, vyžaduje to však častější práci s řadicí pákou. Důvodem jsou až zbytečně dlouhé převody, na dvojku umí auto uhánět až osmdesátkou. To trochu zhoršuje celkovou dynamiku, především ve vyšších rychlostech. Druhou motorizací je agregát o objemu 1,1 litru s výkonem 48 kW. Upřímně, nárůst výkonu není příliš znatelný, i z tohoto důvodu původní majitelé většinou volili levnější základní agregát. Doslova raritou je pak naftový tříválec 1,1 CRDi, který se v prodeji objevil v roce 2006. Ten je překvapivě kultivovaný a má velmi nadstandardní výkon 55 kW, což malému autu propůjčuje překvapivě dobrou dynamiku. Miniaturní turbodiesel také překvapí příznivou spotřebou. Ovšem na trhu ojetých vozů jej budete shánět opravdu obtížně.
Výbava
V základní výbavě Picanta toho moc nenajdeme, za zmínku stojí snad jen airbag řidiče. Vůz se nabízel jen ve dvou stupních výbavy a ani ten druhý toho příliš nepřidává. Většina komfortních prvků, jako třeba klimatizace, byla za příplatek nebo je zákazníci dostali v rámci různých akčních nabídek.
Design
Picanto první generace je typický městský vůz, který se snaží zaujmout docela veselým designem. Lépe se to daří vozům po modernizaci, ke které došlo v roce 2007. Často v bazarech najdete auto v pestrých barvách. I interiér můžeme považovat za vcelku zdařilý navzdory použití relativně obyčejných materiálů.
Spotřeba
Maloobjemové motory Picanta nejsou příliš náročné na přísun paliva. Ovšem u základního litrového agregátu překvapí trochu větší vázanost na jízdní styl, výrazné dynamické choutky dovedou spotřebu vyhnat do úrovní, kam se u řady soupeřů snad ani vyšplhat nemůže. Při umírněném jízdním stylu je však motor příjemně spořivý. Velmi nízkou spotřebu má turbodiesel, který je ovšem na trhu vzácností.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti Picanta zcela jasně odpovídají dané automobilové třídě. Malý vůz s koly v každém rohu je dobře čitelný, ovšem stabilita ve vyšších rychlostech je horší, v zatáčkách zase přicházejí výrazné náklony a (dobře odhadovaná) nedotáčivost.
Bezpečnost
V crashtestech Euro NCAP získala malá Kia Picanto v roce 2004 trojici hvězdiček. To je na daný vůz vcelku obvyklý výkon. Bezpečnostní výbava je jen základní, Picanto tu opět dává jasně najevo své určení téměř výhradně do městského provozu.
Praktičnost
Kia Picanto má i přes své miniaturní rozměry překvapivě prostornou kabinu, i dozadu se dva dospělí cestující vejdou vcelku bez větších potíží. Horší je to se zavazadlovým prostorem, který má skromný objem 157 litrů, což je jedna z nejnižších hodnot ve třídě. Sklopnými zadními sedadly lze ovšem přepravní prostor zvětšit.
Komfort
Dobrý jízdní komfort Picanta je daný komfortně naladěným odpružením, které si však občas nedovede dobře poradit s příčnými nerovnostmi. Jinak ale zvládá auto městské nástrahy skvěle, mimo město se pak už vůz projevuje trochu hlučněji a horší stabilita také komfort cestování mírně snižuje.
Provozní náklady
Kia Picanto je provozně nenáročný automobil, a ačkoli se ve statistikách spolehlivosti objevuje spíše v druhé polovině žebříčku, ani náklady na servis nebudou příliš vysoké. Motory jsou úsporné a u litrového motoru se mohou majitelé těšit z nejnižší sazby povinného ručení.