Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor
Dobrý jízdní komfort
Velký zavazadlový prostor
Příznivé ceny |
O vozidle
V letech 2005–2010 se v Evropě prodávala pátá a prozatím poslední generace sedanu Hyundai Sonata. Nástupce modelu střední třídy byl už totiž vyvinut více s ohledem na potřeby místních zákazníků a dostal dle nového plánu jméno zapadající do současné modelové palety – i40. Na některých trzích ovšem Sonata žije dál. Každopádně model vyráběný do roku 2010 je posledním vozem, který s konkurencí soupeřil především cenou v kombinaci s dobrou výbavou a velkou nabídkou prostoru. Opět u něj platí, že zákazníci neměli na výběr mnoho verzí, Sonata se stále dodávala jenom jako sedan, to se změnilo až s příchodem nástupce.
Oproti předchozí generaci však znamenala pátá Sonata výrazný posun kupředu. Už třeba jenom po stránce designu. Ačkoli jsou tu stále vidět korejské vlivy, celkově se vzhled Hyundai Sonata uklidnil a vůz působí vcelku elegantním dojmem. Důkazem, že se korejští designéři konečně našli, je i fakt, že facelift provedený v roce 2008 změnil celkový výraz vozu jenom minimálně, tentokrát šlo pouze o kýžené kosmetické změny. S novou generací opět došlo k navýšení kvality vozu, zpracování působí solidním dojmem a to samé platí pro použité materiály. Soudobá evropská nebo japonská konkurence je sice o něco dál, avšak Sonata už není propastně jiná.
V interiéru je i u tohoto provedení více než dostatek místa, tentokrát se také mohou majitelé těšit z opravdu královského zavazadlového prostoru. Ten totiž pojme 523 litrů nákladu, což je oproti předchozímu provedení nárůst o více než čtvrtinu a celkově jde o nadprůměrnou hodnotu. Zvláštní pochvalu opět zaslouží i sedadla.
Jízdní vlastnosti Sonaty jsou nadále zaměřeny především na komfort. Měkce naladěný podvozek se na nerovnostech našich silnic jen decentně pohupuje, v zatáčkách to však znamená výraznější náklony. U dálničního křižníku také překvapí trochu horší směrová stabilita daná nepřesným, zbytečně přeposilovaným řízením s lehkým převodem. Podvozek také dovedou rozhodit příčné nerovnosti.
Paleta pohonných jednotek není příliš široká, páteří nabídky jsou opět benzinové motory. Základem byl nejprve motor 2,4 s výkonem 118 kW, který byl doplněn šestiválcem 3,3 litru s výkonem 179 kW. Úspornou záchranou se stal turbodiesel 2,0 CRDi s výkonem 110 kW. Ten zůstal v nabídce i po faceliftu beze změn, u ostatních motorů došlo k modernizaci. Motor 2,4 posílil na 128 kW, a udělal tak prostor novému základnímu čtyřválci s objemem dva litry a výkonem 121 kW. Špičkový šestiválec pak nově dostal výkon 184 kW.
Výbava
Dobrá výbava za příznivou cenu, to byla typická výhoda všech modelů Sonata, pro poslední generaci to platí také. Navíc ta z dnešního hlediska ještě nezastarala, a tak v ní najdeme řadu aktuálních prvků výbavy. Už v základu nechybí klimatizace.
Design
Pátá generace Hyundai Sonata je po trochu extravagantních předchozích provedeních konečně opět důstojný a elegantní sedan střední třídy bez výrazných výstřelků. Auto není vyloženě líbivé, avšak jeho tvary působí vcelku nadčasově. Podobně je na tom i interiér vozu.
Spotřeba
V motorové paletě se u Hyundai Sonata páté generace konečně objevil v Evropě tolik žádaný vznětový motor. Ten přinesl kýžené snížení spotřeby paliva na rozumnou mez. Ovšem u benzinových motorů (obzvláště v kombinaci s automatem) vysoká spotřeba zůstává.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti Sonaty jsou nadále zaměřeny především na komfort. Měkce naladěný podvozek se na nerovnostech našich silnic jen decentně pohupuje, v zatáčkách to však znamená výraznější náklony. U dálničního křižníku také překvapí trochu horší směrová stabilita daná nepřesným, zbytečně přeposilovaným řízením s lehkým převodem. Podvozek také dovedou rozhodit příčné nerovnosti.
Bezpečnost
V roce 2006 si Hyundai Sonata z nárazových testů Euro NCAP odvezl skóre čtyř hvězdiček z pěti možných. Není to tedy vůbec špatný výkon, mohutná karoserie vozu dovede ve spolupráci s šesticí airbagů posádku ochránit relativně dobře.
Praktičnost
Maximální hodnocení za praktičnost nedostane Sonata vlastně jenom proto, že je k dispozici pouze jako sedan, u kterého je typickým neduhem horší přístup k zavazadlům. Místa je tu pro ně však více než dost, Sonata pojme až 523 litrů nákladu. V interiéru je také ve všech směrech místa dostatek.
Komfort
Podvozek Sonaty je naladěn komfortně a přes nerovnosti se auto příjemně pohupuje. Pochvalu zaslouží i odhlučnění interiéru, ve kterém se celkově bude posádka cítit příjemně a pohodlně. Svůj vliv na to má i dobré zpracování, pochvalu však zaslouží především rozměrná a pohodlná sedadla.
Provozní náklady
Provozní náklady Hyundai Sonata páté generace se v případě provedení s naftovým motorem budou držet ve vcelku rozumných mezích. Má na to vliv i lepšící se spolehlivost korejského vozu. Ovšem benzinové modely mají přece jenom stále vysokou spotřebu paliva.