Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor
Dobrý jízdní komfort
Dobrá výbava
Příznivé ceny |
O vozidle
Hyundai Sonata vyráběný v letech 1999–2005 (globálně jde o čtvrtou generaci) je velkým sedanem střední třídy, který v době svého uvedení na trh útočil na zákazníky především příznivou cenou v kombinaci s velkým vnitřním prostorem a dobrým jízdním komfortem. Na automobil narazíte ve dvojím provedení, před faceliftem je to o poznání konzervativnější kousek se světlomety vpředu i vzadu v oblých rozích karoserie. Tato varianta se však vyráběla jen velmi krátce, už v roce 2001 se objevilo faceliftované provedení, jehož příď i záď doznaly velmi výrazných změn. Zatímco tvarování víka kufru a zadních svítilen může připomínat Jaguar S-Type, přední část zase odkazuje na soudobé Mercedesy. Z designového hlediska tak není Sonata kdovíjakým požitkem, auto není ani originální ani kdovíjak krásné, předfaceliftové provedení přece jenom působí vyváženějším dojmem. Někdy bývá modernizovaný vůz označován jako pátá generace, technicky však jde stále o tentýž automobil.
Lepší situace než zvenku panuje uvnitř vozu. Tady se projevuje v té době již rostoucí kvalita zpracování korejských vozů a interiér může i po letech a dlouhé době používání působit stále vcelku sympaticky. Zpracování bylo v době výroby vozu na dobré úrovni, stejně tak kvalita použitých materiálů. Pokud se tedy předchozí majitel k vozu choval důstojně, interiér může být vcelku zachovalý. Imitace dřeva, kterou některé modely disponují, v něm ovšem dnes už tak jako tak moderně působit nebude. Každopádně velká a pohodlná sedadla tu hezky korespondují s dostatkem místa ve všech směrech, Sonata tu posádku dobře hýčká. S celkovým množstvím místa ovšem trochu kontrastuje relativně malý zavazadlový prostor, který pojme pouze 398 litrů nákladu.
Z hlediska jízdních vlastností je kladen důraz především na pohodlí, auto se přes nerovnosti příjemně zhoupne, i když dnes už bude záležet i na stavu podvozku konkrétního vozu. Trvanlivost některých komponent nebyla vyšší než 100 000 kilometrů. Jízdním vlastnostem dominuje výrazná a brzy se dostavující nedotáčivost, rovněž třeba brzdy krotí jakékoli vášně, s opakovaným intenzivním brzděním rychle vadnou. Každopádně je dnes čtvrtá generace Sonaty jedním z cenově dostupných způsobů, jak získat velký, prostorný a pohodlný automobil.
Na druhou stranu se u něj budete muset smířit s vysokou spotřebou paliva. Sonata byla k dispozici jenom s benzinovými motory. Před faceliftem šlo o dvoulitr s výkonem 100 kW a 2,5litrový šestiválec se 118 kW. Po faceliftu oslabil dvoulitr na 96 kW a vidlicový šestiválec zvětšil svůj objem na 2,7 litru a výkon na 127 kW. Úsporný není ani jeden agregát, z dlouhodobého hlediska bude potíž stlačit spotřebu pod 10 litrů na 100 kilometrů i u dvoulitrů.
Výbava
Ve své době byla Sonata velkým a dobře vybaveným vozem za lákavé peníze. V současnosti sice žádný z prvků výbavy nijak nepřekvapí, ale komfortní základ včetně klimatizace tu je samozřejmostí. Vzhledem k nízké ceně auta je výbava velmi dobrá.
Design
Čtvrtá generace Hyundai Sonata rozhodně není vozem, který by měl sbírat ceny za design. Před faceliftem šlo o relativně nenápadný sedan, po faceliftu působí vůz sice trochu výrazněji, avšak také méně harmonicky. Lepší je situace v interiéru, ale i na něm je již znát věk.
Spotřeba
Spotřeba motorů je jednou z největších slabin Sonaty z přelomu tisíciletí. Diesely pod kapotou zatím zcela chyběly a benzinové agregáty nebyly úsporné ani na svou dobu, natož z dnešního hlediska. I u dvoulitru vyžaduje průměr pod 10 litrů na 100 kilometrů opravdu obezřetnou jízdu, ve městě pak spotřeba stoupá ještě výše. Šestiválce jsou pak ještě žíznivější.
Jízdní vlastnosti
Hyundai Sonata se rozhodně nechová záludně, avšak jízdní vlastnosti nejsou silnou stránkou vozu. Řízení není příliš komunikativní a je docela přeposilované, nedotáčivost se dostavuje hodně brzy a i náklony v zatáčkách jsou docela výrazné. Sonata je tak určena především pro klidnou jízdu.
Bezpečnost
Velký sedan měl na svou dobu slušnou bezpečnostní výbavu, dnes však dvojice airbagů a standardní prvky jako ABS nikoho nepřekvapí. Konstrukčně starší karoserie nemůže vyhovět soudobým bezpečnostním nárokům, podobně jako brzdy s vadnoucím účinkem.
Praktičnost
Hyundai Sonata může splňovat nároky na velké a vcelku praktické auto. To pokud nevyžadujete od sedanu kdovíjak velký zavazadlový prostor, objem 398 litrů opravdu není příliš mnoho. Uvnitř auta je však místa více než dostatek.
Komfort
Pokud má Hyundai Sonata zachovalý podvozek, je jízdní komfort na velmi dobré úrovni. Podvozek je naladěn měkce a dobře tlumí nerovnosti, benzinové motory jsou kultivované, a tak se v rozumné míře drží i hlučnost. Ke komfortu přispívá i solidní výbava a dostatek místa.
Provozní náklady
Vyšší provozní náklady Sonaty jsou dány jak vysokou spotřebou zážehových motorů vozu, tak jeho celkovým stářím. Je téměř jisté, že Sonata bude vyžadovat pravidelnou péči a přísun čerstvých náhradních dílů, což se může v peněžence výrazněji projevit.