Proč koupit |
---|
Nabídka vnitřního prostoru Spolehlivost Komfortní podvozek Úsporné diesely Příznivé ceny |
O vozidle
Hyundai Santa Fe první generace bylo svého času nejprodávanějším SUV na českém trhu. Vůz za to vděčil především atraktivní cenovce, a tak dnes coby ojetina představuje možnost získat prostorné SUV za příznivé částky. Technicky vůz v podstatě nijak nad ostatními SUV nevyčnívá, na druhou stranu prostorný interiér, komfortní podvozek a úsporné vznětové motory jsou tím, co spolehlivě stačí ke štěstí celé řadě řidičů. Santa Fe má také docela svébytný design, který se sice možná trochu okoukal, ale vozu stále sluší. Navíc za volantem si rozhodně nebudete připadat jako v těžkopádném velkém SUV, Santa Fe působí a chová se velmi civilizovaně a je překvapivě obratné. Ostatně, však také automobil velikostně vlastně odpovídá dnešním kompaktním SUV, byť v době svého vzniku patřil o něco výše.
Co se motorů týče, paleta nebyla příliš široká a ty benzinové se rozhodně nemohou chlubit spotřebou paliva. Základem je dvoulitr s 99 kW, nabídka pokračuje motorem 2,4 litru s výkonem 107 a po modernizaci 110 kW a vrcholem je šestiválec 2,7 litru se 125 kW. Daleko lepší volbou jsou turbodiesely. Jejich výkony sice nevypadají na první pohled kdovíjak excelentně, rozhodující je ovšem v tomto případě vysoký točivý moment jednotek. Ty si tak se Santa Fe poradí velmi dobře. Slabší turbodiesel CRDi má výkon 83 kW, později přibyla i silnější verze s turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek, ta má solidních 92 kW. Santa Fe rozhodně není sportovec, takže diesely opravdu stačí, navíc se odvděčí příznivou spotřebou.
Výbava
Jak je u korejských vozů obvyklé, výbava Santa Fe je za dané peníze nadprůměrná, na druhou stranu výrobce si nepotrpěl na příliš rozsáhlé možnosti příplatkových prvků. To však také znamená, že není příliš nutné hledět na konkrétní výbavu daného ojetého vozu.
Design
Hyundai Santa Fe první generace se vyznačuje vcelku neobvyklým a originálním designem, který přitom nepůsobí samoúčelně. Ačkoli opticky tak auto už přece jenom stihlo trochu zestárnout, rozhodně nelze hovořit o tom, že by byl design vyloženě nepovedený. Jen je na něm vidět, že už něco pamatuje.
Spotřeba
Pokud zvolíte pod kapotou Santa Fe vznětové motory, můžete se těšit na příznivou spotřebu paliva, která při dané velikosti auta patří k tomu lepšímu, co lze získat. Naopak benzinové motory jsou žíznivé a v podstatě ani nepřinášejí kýženou dynamiku jízdy.
Jízdní vlastnosti
Podvozek Santa Fe je nastaven především komfortně, nicméně jízdní vlastnosti špatné nejsou. Santa Fe sice není mistr v držení stopy, ale záludnosti od něj nehrozí. V mnoha podmínkách řidiče podrží pohon všech kol, který se připojuje automaticky. Na zadní kola může podle stavu vozovky proudit až 40 % výkonu. Někdy se mohou v bazarech vyskytnout i vozy výhradně s pohonem přední nápravy. Ty nepocházejí z českého trhu, u nás se totiž tyto verze neprodávaly.
Bezpečnost
V nárazových testech Euro NCAP získalo Santa Fe první generace čtyři hvězdičky z pěti možných. Je to solidní výsledek, který jenom potvrzuje robustní konstrukci SUV a slušnou bezpečnostní výbavu. Ta sice za dnešními standardy už trochu pokulhává, ale důvod ke stížnostem tu není. Z hlediska bezpečnosti jsou omezujícím faktorem brzdy, které mají tendenci vadnout.
Praktičnost
Uvnitř Hyundai Santa Fe rozhodně nebude posádka trpět nedostatkem prostoru. Místa je dost vpředu i vzadu a i zavazadlový prostor má solidní objem 469 litrů. Po sklopení zadních sedadel navíc vznikne rozměrná rovná ložná plocha a je možno přepravit až 2100 litrů nákladu. V interiéru najdeme také chytrá odkládací místa a praktické jsou páté dveře. Jsou výklopné a v případě potřeby lze otevřít jen jejich horní část se sklem.
Komfort
Podvozek Santa Fe je především komfortní, cestující mají opravdu dostatek pohodlí. A to i díky dostatku místa na všech sedadlech. Na druhou stranu úroveň komfortu trochu snižuje estetika interiéru a použité materiály.
Provozní náklady
Na pohled i technikou může Santa Fe zapadat do šedi průměru, to se ovšem netýká spolehlivosti. Jde totiž o nadprůměrně spolehlivý vůz, který překvapí celkovou trvanlivostí. Jen spojka jí nevyniká, většina ostatních potíží je zcela v souladu s věkem vozu. Servis by tak neměl být (i vzhledem k oblibě vozu) nákladný, vznětové motory také mají příznivou spotřebu paliva.
Názor odborníka
Nejstarší desetileté exempláře se dnes dají pořídit za velmi dostupné ceny. Většinou se však jedná o vozy osazené nepříliš populárním benzinovým motorem o objemu 2,4 litru. Oblíbený dvoulitrový diesel v solidním stavu obvykle stojí alespoň o 30 tisíc víc než benzinová verze. Navzdory očekávání laiků je Santa Fe spolehlivým a odolným vozem. Kvalita zpracování interiéru však za moc nestojí a zapáchající plasty odpovídají korejskému standardu z přelomu tisíciletí. Santa Fe přišlo na český trh v době, kdy se vozy kategorie SUV začaly těšit všeobecné popularitě. Hyundai byl citelně levnější alternativou k japoncům RAV4 a CR-V a jeho tuzemské prodejní výsledky předčily veškerá očekávání, částečně i díky tříleté záruce, neomezené počtem najetých kilometrů. Díky tomu je na tuzemském trhu ojetin z čeho vybírat. Vyplatí se dát přednost vozu, který byl koupen jako nový v ČR, neboť oproti dovezeným exemplářům u něj lze snáze prověřit servisní historii a skutečný stav najetých kilometrů. Kritizovat lze zastaralý vzhled, hlučné motory s vyšší spotřebou, nízkou životnost spojky či nevalné jízdní vlastnosti na silnici. Nic z toho však nezastíní fakt, že ojeté Santa Fe nabízí vynikající poměr ceny a užitné hodnoty, o kterém si ostatní ojetá SUV mohou nechat zdát. V případě Santa Fe zájemce totiž platí za auto, nikoliv za logo prestižního výrobce na masce chladiče.