Proč koupit |
---|
Příznivé ceny ojetin Elegantní vzhled Dobrá nabídka místa Komfortní podvozek Příjemná palubní deska |
O vozidle
Hyundai i30 první generace je prvním vozem značky, který začal vyjíždět z továrny v českých Nošovicích. Auto mělo za úkol dohnat kvalitativní ztrátu na tradiční konkurenty, jako jsou VW Golf nebo Ford Focus, a v podstatě se mu to podařilo. Hyundai i30 přišel na trh o rok později než sportovněji střižená Kia cee'd, která má stejný technický základ a pro změnu vznikala ve slovenské Žilině. Model i30 je vcelku spolehlivý a případné opravy nejsou příliš nákladné. Hyundai i30 se prodávalo jako pětidveřový hatchback a combi. Kombík má na poměry třídy průměrný zavazadlový prostor, ale zase nabízí bohaté místo cestujícím vzadu.
Nabídka motorů kopíruje tu v cee'du. Základem byla čtrnáctistovka s nadprůměrným výkonem 80 kW, která je pro auto překvapivě dostačující pohonnou jednotkou a umí jezdit i s rozumnou spotřebou paliva. Dynamičtější volbou je zážehová šestnáctistovka s výkonem 93 kW, která je z hlediska poměru ceny a výkonu asi ideální volbou. Naopak mnoho chvály si nezaslouží benzinový dvoulitr, který má jen mírně lepší dynamiku než motor 1,6 a v praxi má o dost vyšší spotřebu. Pro šetřivé řidiče má i30 rovnou čtyři vznětové pohonné jednotky. Populární šestnáctistovka CRDi se prodávala ve třech úrovních výkonu – 66, 85 a 94 kW. Nejvýkonnějším a nejdražším provedením pak je verze 2,0 CRDi se 103 kW, ta je však vzhledem k celkově ekonomickému zaměření vozu méně obvyklou motorizací.
Výbava
První generace Hyundai i30 potvrzovala filozofii výrobce nabízet dobře vybavené vozy za atraktivní cenu. Ovšem vzhledem k celkovému tlaku na cenu je potřeba počítat s tím, že výbava chudších verzí nabízí spíše jen to nejnutnější a klimatizace tu byla za příplatek. Vyšší stupně jsou z hlediska výbavy zajímavější.
Design
Hyundai i30 představuje konzervativnější alternativu ke koncernové Kia cee'd. Auto tak vyměnilo dynamičtější vzhled za oblé a elegantní linky, které dávají najevo celkovou prostornost. Elegantně vypadá i kombík. Konzervativní vzhled se k solidnímu rodinnému vozu velmi hodí.
Spotřeba
Až na jednu výjimku má i30 vesměs úsporné motory. U zážehových variant však spotřeba pochopitelně více záleží na jízdním stylu, zpřevodování základní čtrnáctistovky zvedá otáčky, a tudíž i spotřebu na dálnici. Příjemná je naopak spotřeba vznětových verzí, jako ideální se z tohoto hlediska jeví výkonnější verze 1,6 CRDi, které si řeknou o zhruba stejné množství paliva jako slabší verze a nabízejí podstatně lepší dynamiku.
Jízdní vlastnosti
Hyundai i30 je komfortnější variantou ke Kia Cee'd, což se projevuje i v oblasti jízdních vlastností. Naladění podvozku u obou vozů je velmi rozdílné, Kia dává důraz na příkladné vedení stopy a menší náklony v zatáčkách, Hyundai preferuje komfort. Toto nastavení znamená trochu méně čitelné chování při ostré jízdě.
Bezpečnost
Nárazové testy Euro NCAP absolvovalo Hyundai i30 první generace hned dvakrát. Nejprve v roce 2007 dostalo čtyři hvězdičky, po vylepšení konstrukce o rok později pak přišel zisk plného počtu pěti hvězd. Z hlediska bezpečnosti jsou lepší novější vozy, protože došlo k některým konstrukčním změnám, které zlepšily ochranu posádky při čelním nárazu.
Praktičnost
Hyundai i30 je na svou třídu velmi prostorným vozem, ani cestující vzadu nebudou trpět nedostatkem pohodlí. Je tu více místa než v sesterské Kia. Ovšem trochu tím trpí zavazadlový prostor. U hatchbacku je k dispozici slušných 340 litrů, u combi ovšem nedojde k očekávanému výraznému nárůstu. SW tak pojme jenom 415 litrů zavazadel a to je podprůměrná hodnota.
Komfort
Hyundai i30 je oproti Kia cee'd zaměřeno více na pohodlí a projevuje se to nejen komfortnějším podvozkem, ale také o trochu větší nabídkou prostoru pro posádku. Solidní je i výbava automobilu, byť je potřeba pamatovat na to, že na trhu ojetých vozů se spíše vyskytují levnější, hůře vybavené verze.
Provozní náklady
Pokud se vyhnete žíznivějšímu dvoulitrovému motoru, je Hyundai i30 docela úsporný vůz. A je i vcelku spolehlivý, až na menší trvanlivost některých částí. Náklady na servis ovšem nebývají vysoké. Kia s podstatně delší zárukou je ovšem z tohoto hlediska zajímavější volbou.
Názor odborníka
Oproti sesterskému cee'du si první Hyundai postavený dle evropského vkusu našel na tuzemském trhu o něco méně příznivců. Kia totiž zabodovala sedmiletou zárukou, Hyundai v té době nabídl „jen“ pět let. U korejských vozů bývá zvykem, že je pokles cen oproti evropské konkurenci rychlejší. V případě ojetých i30 byl tento jev navíc podporován častými akčními slevami či různými zvýhodněnými pakety výbavy, díky kterým český importér vcelku úspěšně zvětšuje svůj tržní podíl. Hlavním lákadlem mladších bazarových exemplářů je stále trvající pětiletá záruka, která dává zájemcům o ojetinu pocit jistoty. Na rozdíl od Focusu či Golfu pochází většina vozů od soukromých majitelů, navzdory tomu však polovinu z nabízených ojetin pohání diesel. Přitom drtivá většina vozů dosud nenajela žádné závratné porce kilometrů. Asi i proto se populární naftová šestnáctistovka zatím ukazuje v dobrém světle, netrápí ji žádné chronické problémy. Zájemce o zánovní ojetinu v modelu i30 nalezne velmi příjemný poměr ceny, prostoru i výbavy. Škoda jen méně odolného podvozku či sklonu ke korozi na některých místech karoserie.