Proč koupit |
---|
Dynamický a elegantní design
Dobrá výbava
Komfortní interiér
Jízdní komfort |
O vozidle
Korejský Hyundai si u nás dal s modelem Elantra pauzu. V roce 2007 tu výrobce přestal nabízet třetí generaci modelu, který se doposud na evropských trzích jmenoval jen Lantra. Čtvrtá generace kompaktního sedanu se k nám nedostala především kvůli nástupu moderního a evropsky zaměřeného typu i30. Vrací se sem tedy až pátá generace globální Elantry, která byla představena v roce 2010 a která nebude na modelu i30 nijak parazitovat. Pátá Elantra je totiž výhradně nabízena jako sedan, byť její dynamická karoserie vyvolává snad i myšlenky na kupé. Jde ovšem o klasický tříprostorový sedan, jen s velmi dynamickými linkami, které jsou pro současné modely značky typické. Dynamický vzhled auta se projevuje i v interiéru, kde ovšem způsobuje také některé nedostatky. Teď nehovoříme o ergonomii, která je na dobré úrovni. Máme na mysli především místo nad hlavou cestujících. Vpředu je to dobré, jen se musí při nastupování vyšší řidiči a spolujezdci více sklonit. Vzadu ovšem není místa nad hlavou zrovna mnoho, a to i přesto, že zadní opěradla jsou trochu více skloněna, aby se pasažéři do kontaktu se stropem nedostali tak snadno. Jinak je interiér kompaktního sedanu Hyundai velmi komfortní a potvrzují to především sedadla, která poskytují tělu velmi dobrou oporu, a dokonce i solidní boční vedení.
To bude trochu potřeba, protože i přes výrazně dynamické linky zevnějšku je podvozek Elantry naladěn především komfortně a v zatáčkách jsou náklony trochu výraznější. Co se jízdních vlastností týče, ty nejsou úplně parádní disciplínou auta, především kvůli jednoduché zadní nápravě, která je nervózní nejen v rychleji projížděných zatáčkách, ale také ve vyšších rychlostech na dálnici. Od řidiče tak jízda vyžaduje trochu více pozornosti.
Vraťme se ještě na skok k interiéru. Elantra se vyznačuje už od základního provedení solidní výbavou, ve které ovšem překvapí některé nedodělky. Například rádio postrádá funkci RDS, rádce řazení na přístrojovém štítu je v podstatě k ničemu, protože se řídí jenom podle otáček, nikoli podle aktuálního zatížení. Zarážející může pro někoho být i otevírání víka zavazadlového prostoru. Samotné víko totiž postrádá jakékoli tlačítko nebo třeba klasický zámek. Lze jej otevřít pouze tlačítkem z interiéru nebo na dálkovém ovládání centrálního zamykání. Vstupní otvor je, jak je u sedanů obvyklé, docela omezený a do kufru zasahují jednoduše řešená ramena víka.
Pod kapotou Elantry na našem trhu najdeme jediný motor. Jde o zážehovou šestnáctistovku s výkonem 97 kW. Je překvapivě pružná a dynamická, přitom se jí daří držet spotřebu ve velmi příznivých mezích – tedy pokud se zbytečně neženete za hodně vysokými rychlostními průměry. Motor je standardně spojen se šestistupňovou převodovkou, za příplatek se dodává i automat se stejným počtem stupňů.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Už základní verze Elantry má solidní výbavu, ve které nechybí šestice airbagů a klimatizace. Například tempomat je ovšem dostupný až v nejvyšším výbavovém stupni. Elantra je vozem s dobrým poměrem výbavy a ceny, ovšem špičkové prvky tu nenajdeme.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Hyundai Elantra je velmi dynamicky vyhlížející kompaktní sedan, jehož linie mohou mnohým evokovat i provedení kupé. Velmi dynamické linky najdeme i v interiéru. Elantra patří k nejatraktivnějším a nejlíbivějším sedanům kompaktní třídy.
Spotřeba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Elantra se vcelku překvapivě nabízí s jediným motorem. Je jím zážehová šestnáctistovka s výkonem 97 kW, která dodává autu dobrou dynamiku a zároveň dovede krotit spotřebu paliva. Ta totiž stoupá k méně přijatelným hodnotám až při snaze o vysoké rychlostní průměry. Tuto snahu přitom trochu krotí podvozek vozu.
Jízdní vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jízdní vlastnosti Elantry totiž za špičkou mírně zaostávají. Je to dáno především jednoduchou zadní nápravou, která je nervózní nejen v rychleji projížděných zatáčkách, ale také ve vyšších rychlostech na dálnici. Od řidiče tak jízda vyžaduje trochu více pozornosti.
Bezpečnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Většina moderních vozů korejské značky se může pochlubit maximálním pětihvězdičkovým ziskem z nárazových testů Euro NCAP. Elantra se jich ovšem ve své páté generaci nezúčastnila, a tak se můžeme jen dohadovat, že globální model na tom bude podobně jako typy vyvíjené pro náročnější evropské zákazníky.
Praktičnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Už tím, že je Elantra sedanem, je jasné, že nebude patřit mezi nejpraktičtější vozy. Praktičnost také trochu snižuje zhoršený přístup do zavazadlového prostoru – ať už menším víkem s rameny, která do něj zasahují, nebo i kvůli trochu nestandardnímu otevírání. Víko totiž nemá tlačítko nebo zámek pro otevření, to se děje pouze pomocí dálkového ovládání nebo tlačítka ve voze.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Hyundai Elantra nabízí solidní jízdní komfort, který trochu degraduje snad jen množství místa nad hlavou na zadních sedadlech a větší sklon zadních opěradel. Podvozek je pohodlný, stejně jako sedadla, která nabízejí výbornou oporu. Pochvalu zaslouží i odhlučnění.
Provozní náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Elantra má překvapivě úsporný benzinový motor, používá globálně prověřenou techniku a značka také láká na tradičně dlouhé záruční lhůty. To znamená, že mladá ojetina bude většinou vyžadovat jen minimum investic a běžné servisní prohlídky, jejichž ceny jsou příznivě nízké.
Hyundai Elantra