Proč koupit |
---|
Dostupné malé SUV Netradiční vzhled Dobrý jízdní komfort Vnitřní prostor Celková praktičnost |
O vozidle
Automobilka Hyundai vstoupila do kategorie malých SUV oproti mnohým konkurentům trochu se zpožděním až v roce 2021. U značky, která třeba svým modelem Tucson pomáhala budovat popularitu kategorie SUV jako takové to je možná trochu překvapením, nicméně to má svůj důvod. SUV Bayon totiž v nabídce značky nahradilo oblíbené malé MPV ix20, které firma v nabídce ponechávala nadstandardně dlouho už proto, že mělo se změnou zaměření řady modelů a vkusu zákazníků minimum konkurence.
To Bayon vtrhl do třídy, která patří mezi konkurenčně nejnabitější. Ale čas, který automobilka Hyundai na přípravu modelu měla, využila beze zbytku k tomu, aby vytvořila vyvážené a hodně povedené auto, které osloví opravdu široké publikum zákazníků. Na první pohled je přitom Bayon takové auto dvou tváří: má atraktivní a možná až nečekaně futuristický vzhled, který však souzní s dalšími SUV značky. A v praxi je vlastně méně „divoký“, než se na první pohled může zdát. Uvnitř je to ale vlastně klasické konzervativněji řešené auto „pro každého“. A právě tenhle kontrast dělá z Hyundai Bayon hodně lákavou volbu. Zákazník v něm totiž získá vzhledově atraktivní, celkově zároveň velmi univerzální a praktické auto.
Vnitřní prostor Bayonu odpovídá nabídce třídy s tím, že Hyundai možná oproti konkurentům trochu preferuje prostor pro posádku, nad místem pro zavazadla. I toho je díky 411 litrům dost, ale někteří soupeři umí nabídnout víc. Na druhou stranu kabina je oproti řadě z nich vyloženě vzdušná a prostorná je i ve skutečnosti, nejen pocitově. Bayonu tak sice chybí posuvná lavice malého MPV ix20, ale praktičností se může se svým nepřímým předchůdcem směle měřit.
Po jízdní stránce v Hyundai dali přednost komfortu, což ale neznamená, že by trpěla ovladatelnost. Naopak, jízdně působí Bayon lehce a místy až zábavně, byť je řízení trochu odtažité. Při ostré jízdě, kterou auto bez problémů zvládá, je však potřeba počítat s výraznějšími náklony karoserie. Pohodová klidná jízda bude pro posádku celkově příjemnější. Bayon se dodává výhradně s pohonem předních kol a sadou úsporných benzínových motorů. Základem je atmosférický čtyřválec 1,2 litru se 62 kW, dále je tu přeplňovaný tříválec s výkonem 74 nebo 88 kW. Tříválec může mít i mild-hybridní provedení, které v praxi ušetří pár deci paliva.
Výbava
Hyundai Bayon patří k cenově nejdostupnějším malým SUV, přesto není výbava vozu nijak ošizena. Nechybí tu zásadní bezpečnostní a asistenční systémy, je tu i moderní infotainment. Ale pozor na jeden detail, u základních modelů se připlácelo za klimatizaci, takže teoreticky lze narazit na kus, který ji nemá. V praxi to ale samozřejmě moc nehrozí.
Design
Vzhled Hyundai Bayon je opravdu svébytný, ale v praxi je vlastně méně „divoký“, než jak to vypadá na obrázcích. Každopádně je Bayon malé SUV, které v záplavě ostatních aut snadno poznáte, přitom je design nadčasový a jinak vlastně celkově spíše konzervativní auto příjemně ozvláštňuje.
Spotřeba
Bez ohledu na použitou motorizaci se spotřeba Hyundai Bayon drží příjemně nízko. Ta udávaná se pohybuje v rozmezí 5,2 – 5,7 litru v závislosti na konkrétní verzi, což jasně ukazuje, že rozdíly mezi atmosférickým čtyřválcem a přeplňovanými tříválci jsou skutečně minimální. Spotřeba variant s mild-hybridním ústrojím je v průměru o 0,2 litru nižší, než u těch bez něj. V praxi tak může mít větší vliv na spotřebu jízdní styl řidiče.
Jízdní vlastnosti
Hyundai Bayon má podvozek naladěný zejména na komfort a použitá technika nefandí kdovíjak sportovním jízdním vlastnostem. Na druhou stranu ale působí auto rozhodně jistým dojmem a je svým způsobem hravé. Působí totiž při řízení lehce a díky tomu se snadno vodí i přes trochu odtažitější řízení.
Bezpečnost
Z bezpečnostních testů organizace Euro NCAP si Hyundai Bayon v roce 2021 odvezlo čtyři hvězdičky z pěti. Důvodem jsou čím dál přísnější nároky organizace Euro NCAP, která vlastně nechce, aby bylo pět hvězd u aut samozřejmostí. Bayon je tak stále skvěle bezpečným vozem, v testech ale přeci jen za špičkou zaostal třeba v ochraně dospělých cestujících nebo v množství asistenčních systémů.
Praktičnost
Praktičnost je jednou z velkých předností Hyundai Bayon. Zavazadlový prostor v základu nabízí objem 411 litrů a po sklopení zadních sedadel se do něj vejde skvělých 1 205 litrů nákladu. Interiér je nadprůměrně prostorný, takže výlety ve čtyřech budou zcela komfortní a třeba i delší výlety ve dvou do přírody zvládne Bayon s přehledem. A to i díky svému mírně zvýšenému podvozku, který umožní vydat se mimo zpevněné cesty.
Komfort
Jízdní komfort je na vůz této kategorie u Hyundai Bayon opravdu příkladný. Podvozek je příjemně plavný a nerovnosti tlumí krásně, benzínové motory jsou tiché. A Bayon může mít ve výbavě i příplatková sportovní sedadla, která díky celkově lepší opoře pro tělo zároveň zvyšují komfort zejména na delších cestách.
Provozní náklady
Hyundai Bayon patří ve své kategorii k těm dostupnějším vozům a to platí i z hlediska provozních nákladů. Spotřeba motorů je nízká a použitá technika v rámci možností jednoduchá, což znamená do budoucna méně možných potíží.