Proč koupit |
---|
Příznivé ceny
Živé motory
Prostorný zavazadelník |
O vozidle
Hyundai Atos Prime vyráběný od roku 2004 je vlastně postupným faceliftem původního modelu Atos, který spatřil světlo světa v roce 1997. V roce 2000 dostal vůz pozměněnou karoserii, ve které se zadní světla přesunula ze sloupků karoserie na klasické místo níže a zrušeno bylo malinkaté okno rovněž v zadním sloupku. Tento typ se vyráběl v letech 2000–2003 a už nesl označení Atos Prime. Pak byl nahrazen další inovovanou verzí, která je dnes na trhu ojetých vozů nejobvyklejší variantou.
Atos Prime je malý automobil určený především pro městský provoz. Jeho vyšší stavba karoserie dává tušit, že nad hlavou cestujících nebude problém s místem, což je pravda. Ovšem v ostatních ohledech není místa příliš nazbyt, především na kolena vzadu by ho mohlo být více. Atos nabízí méně místa než například konkurenční Kia Picanto, ze stejného půdorysu a výrazně vysoké stavby karoserie dovede o hodně více vytěžit třeba Fiat Panda. Největší potíží Atosu je především velmi malá šířka, cestující tu sedí hodně blízko u dveří a tři vedle sebe se dozadu opravdu nevejdou. Vzhledem k prostornosti vozu překvapí zavazadlový prostor, který pojme slušných 253 litrů nákladu, a po sklopení zadních sedadel se do vozu vejde dokonce až 990 litrů zavazadel. Interiér nenadchne celkovým zpracováním, které odpovídá levnému původu vozu. Rovněž použité materiály jsou obyčejné a většina konkurence nabídne lepší. Ostatně, ani vnější estetika vozu nepatří mezi jeho silné stránky.
Ani jízdní vlastnosti nejsou ozdobou auta. V zatáčkách se Atos Prime výrazněji naklání a stopu nedrží příliš ochotně. Pří jízdě mimo město je vůz také hodně náchylný na boční vítr. Posádka si navíc neužije ani příliš mnoho pohodlí.
O pohon malého městského Hyundai se stará především motor o objemu 1,1 litru. U vozů vyrobených do roku 2006 má výkon 43 kW, poté narostl na 46 kW. Pro jízdu po městě je to více než dostačující pohonná jednotka. Velmi výjimečně se lze setkat s modelem Atos Prime vybaveným litrovým motorem o výkonu 40 kW. Jde o motor z předchozího provedení vozu a v novějším typu se nabízel pouze krátce a jen na některých trzích.
Výbava




Výbava Hyundai Atos Prime je opravdu jen základní, většina komfortních i bezpečnostních prvků byla k dispozici za příplatek. Auta tak většinou mají airbag řidiče, centrální zamykání a autorádio, dokonce i posilovač řízení u nejlevnějších kusů chybí. Najdeme samozřejmě i auta s ním a s ABS, klimatizace se vyskytuje vzácně.
Design




Zatímco konkurence se u malých vozů snažila zaujmout pokud možno co nejzajímavějším a nejnápaditějším designem, Atos Prime působí na městský vůz až příliš usedle. Na vzhledu vozu nepřidá hodně úzká karoserie.
Spotřeba




Atos Prime je k dostání především s 1,1litrovým motorem o výkonu 43 nebo 46 kW. Je to úsporná jednotka, která se do městského provozu výborně hodí. Spotřeba samozřejmě závisí na jízdním stylu, ale vejít se do šesti litrů není problém.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti nejsou ozdobou auta. V zatáčkách se Atos Prime výrazněji naklání a stopu nedrží příliš ochotně. Pří jízdě mimo město je vůz také hodně náchylný na boční vítr. Posádka si navíc neužije ani příliš mnoho pohodlí.
Bezpečnost




Atos Prime vyráběný od roku 2004 neprošel nárazovými testy Euro NCAP, jeho předchůdce však získal v roce 2000 pouze trojici hvězdiček. Novější model přitom není konstrukčně ani z hlediska výbavy o mnoho pokročilejší, dá se tedy očekávat spíše podprůměrná úroveň ochrany posádky.
Praktičnost




Praktičnost Hyundai Atos Prime má dvě stránky. Minivůz nabídne překvapivě dost místa pro zavazadla, standardně se do něj vejdou 253 litry nákladu. Po sklopení zadních sedadel pak dokonce 990 litrů nákladu. Ovšem pro posádku je tu místa méně, vzadu je ho málo na kolena a celkově málo na šířku.
Komfort




Jízdní komfort Atos Prime je dost omezený. Je to dáno především menším množstvím místa v interiéru, který je hodně úzký, vzadu se cestujícím nedostává ani místa na kolena. Atos je také hlučnější a o komfortní výbavě tu nemůže být prakticky řeč.
Provozní náklady




Malý levný Hyundai se vyznačuje i příznivými provozními náklady. Jednoduchá a levná technika je servisně nenáročná a rovněž spotřeba motorů je příznivá, takže Atos Prime určitě do rodinného rozpočtu žádnou výraznou díru neudělá.