Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Široká nabídka náhradních dílů
Výtečné motory
Příznivá spotřeba |
O vozidle
Honda Civic je populární japonský hatchback, který se vyznačuje poměrně rychlou modelovou obměnou. Civic se vyrábí od roku 1972 a v roce 1991 byla světu představena jeho už pátá generace, což znamená pouhých 5 let života pro každý z modelů. Ani pátá generace to nezměnila, sama o sobě však přinesla do modelové řady celou řadu změn. Tou hlavní je moderní oblý design, který se líbí i dnes, tedy po více než dvaceti letech od uvedení modelu. Atraktivní vzhled vozu je jedním z důvodů jeho popularity i v současnosti. Krom vzhledu jsou dalším lákadlem páté generace Civiku i motory. Perfektní agregáty mají dostatek výkonu pro pohon auta a zároveň jsou vcelku úsporné. Základní třináctistovka s výkonem 55 kW sice už dnes z hlediska dynamiky nijak výrazně nenadchne, avšak vzhledem k věku auta a stavu ojetých kousků je to dnes asi nejjistější a nejspolehlivější volba. O Hondě Civic je totiž známo, že je to oblíbený uličnický hatchback, který navíc často bývá podrobován různým úpravám. Základním motorizacím se ovšem většinou různé, mnohdy neodborné zásahy vyhýbají. Druhým výkonovým stupněm je patnáctistovka s výkonem 66 kW, která nabídne solidní svezení a vyznačuje se příznivou spotřebou paliva. Tento motor byl k dispozici také v provedení se 74 kW. Dalším výkonovým stupněm už jsou opravdu výkonné šestnáctistovky, které se se svou silou v podstatě neztratí ani dnes. Obyčejnější verze 1,6 ESi disponuje výkonem 92 kW, což už s relativně lehkým hatchbackem dovede solidně zacvičit. Nejsilnějším motorem, který v době svého vzniku vzbuzoval opravdu velké nadšení, je šestnáctistovka 1,6 VTi s proměnným časováním ventilů a výkonem 118 kW. Právě toto provedení je nejoblíbenější u řidičů, kteří touží po levném a dynamickém voze. V případě jeho koupě je dobré dát si pozor jak na stav samotného motoru, tak podvozkových skupin, které mohou být už prakticky za hranicí životnosti. Mimochodem, ačkoli platí Civic za velmi dynamický vůz, jízdní vlastnosti jsou spíše jen lehce nadprůměrné a ani řízení není tak přesné a komunikativní, jak se může podle pověsti zdát.
Na druhou stranu má Civic páté generace a jeho popularita u dynamicky založených řidičů i jednu zajímavou výhodu. Dodnes je pro auto k dispozici mnoho náhradních dílů, především z druhovýroby a za rozumnou cenu. Některé z nich jsou přitom vylepšením těch původních, takže v rámci servisu lze Civic do jisté míry vylepšit, aniž by přitom šlo vyloženě o klasický tuning – kterému se vůz podroboval často. Dodejme, že Civic je k mání jako klasický třídveřový hatchback nebo pětidveřový sedan.
Výbava




Civic byl v době svého vzniku vcelku dobře vybaveným vozem, a tak dnes není problém sehnat modely se vcelku obstojnou výbavou. Více než klimatizaci a elektrické ovládání okének ovšem od auta s věkem přes 20 let očekávat nelze.
Design




Honda Civic páté generace je vzhledově mimořádně povedeným autem, které se v dobrém stavu nemá zač stydět ani v dnešní době. Zaoblené tvary karoserie se vyznačují nárazníky zakomponovanými tak, jak téměř velí současná estetika.
Spotřeba




Legendární točivé motory Honda mají v Civiku krom dynamiky ještě další přednost. Vcelku lehký hatchback umí i při dynamickém jízdním stylu jezdit vcelku úsporně. Agregáty, které nejsou svázané ekologickými normami, tedy umějí být dynamické a úsporné zároveň, spotřeba výrazněji roste jen při maximálním využívání potenciálu motorů.
Jízdní vlastnosti




Ačkoli je Honda Civic páté generace známa jako rychlý a dynamický hatchback, jízdní vlastnosti nepatřily ani ve své době na úplnou špičku a dnes je i vzhledem k možnému nadměrnému opotřebení podvozku potřeba počítat s maximálně lehce nadprůměrným chováním.
Bezpečnost




Pátá generace Civiku pochází ještě z doby, kdy se na bezpečnost automobilů nehledělo tolik jako dnes. S tím je potřeba také počítat, vzhledem k věku vozu a jeho možnému opotřebení nemusí být bezpečnost pro posádku příliš veliká.
Praktičnost




Civic páté generace není příliš praktický automobil, hatchback se prodává pouze jako třídveřový, navíc víko zavazadlového prostoru je dělené na dvě části – horní sklo a spodní plechový díl. Zavazadlový prostor omezuje komplikovanější konstrukce. Sedan zase nenadchne příliš velkým vstupním otvorem.
Komfort




Ani jízdní komfort Civicu nepatří k jeho světlým stránkám. Podvozek je většinou tužší a na nerovnostech se vůz docela natřásá. Hodně ovšem záleží na konkrétním stavu vozu a na tom, jak svůj vůz předchozí majitel vybavil. Ani interiér už dnes nedovede poskytnout současnou úroveň pohodlí.
Provozní náklady




Z hlediska spotřeby paliva Honda Civic řidiče dovede příjemně překvapit, u takto staré ojetiny je ovšem potřeba počítat s tím, že investice do provozu přece jenom budou trochu vyšší než u moderních vozů. Oprav bude potřeba více, a to i přesto, že Civic patřil ve své době k velmi spolehlivým vozům. Opotřebení i věk vozu si ovšem vybírají svou daň. Na druhou stranu nejsou díly na Civic žádným nedostatkovým zbožím.