




Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Skvěle variabilní interiér Výborné jízdní vlastnosti Úsporné vznětové motory Přesné řazení |

O vozidle
Ford S-MAX se objevil v roce 2006 jako dvojče zcela nové generace velkoprostorového vozu Galaxy. Oba příbuzné vozy mají zcela novou techniku, která nijak nesouvisí s předchozím MPV vyráběným ve spolupráci s Volkswagenem. S-MAX má oproti klasickému modelu Galaxy hrát roli sportovnějšího a kompaktnějšího modelu a zaměřuje se především na mladší řidiče, kteří sice potřebují rodinný dostavník, ale nechtějí se vzdát všech jízdních požitků. Díky dravému designu a celkovému zaměření auta má S-MAX jen minimum přímých konkurentů, svým pojetím je to opravdu originální MPV. Důkazem kvalit je i fakt, že facelift provedený v roce 2010 byl spíše kosmetický. Zatímco Galaxy je především o prostoru, S-MAX dělá v této oblasti trochu kompromisy. Místa je uvnitř vozu dostatek, ale například třetí řada sedadel rozhodně nenabídne tolik prostoru jako ta u Galaxy, podobné je to se zavazadlovým prostorem. Na druhou stranu kompromisy nedělá S-MAX v originální konstrukci sedadel – ta lze složit tak, že vznikne zcela rovná ložná plocha a sedadla nijak neomezují nákladový prostor. V sedmimístném uspořádání je ovšem objem zavazadelníku jen 285 litrů. Po složení třetí řady je hned veseleji, po střechu se sem vejde už více než dostačujících 1051 litrů nákladu.
Základní pohonnou jednotkou pro S-MAX před modernizací je dvoulitrový benzinový motor Duratec s výkonem 107 kW, dalším stupněm pak 2,3 Duratec s výkonem 118 kW. Oba mají vyšší spotřebu a nejsou pro pohon velkého MPV příliš vhodné. Špičkovým motorem, který sourozenec Galaxy nenabízel, byl pětiválec 2,5 Duratec s výkonem 162 kW. Jde o motor odvozený od pětiválců Volvo a známý například ze sportovního Fordu Focus. Má tedy hodně síly a s netradičním MPV dovede opravdu divy, ovšem dynamika je pochopitelně vykoupena vyšší spotřebou. Nejslabším naftovým motorem byl z počátku 1,8 TDCi s 92 kW, následoval dvoulitr se 103 kW a provedení 2,2 TDCi má výkon solidních 129 kW. Paleta je tak zcela shodná s Galaxy.
V roce 2010 prodělal S-MAX modernizaci, které se krom decentních změn ve vzhledu dotkla výrazněji právě motorové palety. Jako nejsilnější pohonná jednotka nastoupil přeplňovaný zážehový dvoulitr EcoBoost s výkonem solidních 149 kW, silnější pětiválec byl zřejmě z důvodů nutnosti snížení spotřeby celé modelové řady z nabídky vyřazen. I tento motor je však důstojnou pohonnou jednotkou, navíc s příznivější spotřebou. Zážehový atmosférický dvoulitr zůstal jako základ, daleko charismatičtější a vhodnější je další přeplňovaná novinka – šestnáctistovka EcoBoost s výkonem 118 kW. U ní ovšem spotřeba závisí na jízdním stylu. Přeskládána byla také paleta turbodieselů. Většina, až na nejsilnější provedení 2,2 Duratorq se 147 kW, je dvoulitrových. Základem je verze s výkonem 85 kW, pokračuje se výkonem 103 kW a možnosti dvoulitrových TDCi končí u 120 kW.
Výbava




Zatímco Galaxy působí až luxusním dojmem, u S-MAXu se Ford soustředil na sportovnější atmosféru a opět se mu to podařilo. Vůz působí hodnotně a podtrhuje to vcelku dobrá výbava. Základem je tak sedm airbagů nebo duální automatická klimatizace, což jsou opravdu nadstandardní prvky. Ve vyšších stupních výbav se pak dočkáme velice zajímavých prvků.
Design




Design Fordu S-MAX je na MPV až netypicky dynamický a v tomto případě je to schválně. Jako konzervativní variantu totiž nabídl Ford model Galaxy, S-MAX je jeho jakýmsi sportovním provedením. S-MAX je tak jedno z designově nejlákavějších MPV na trhu vůbec, jeho tvary jsou přitom také nadčasové.
Spotřeba




U velkého MPV je překvapením, že k motorům s rozumnou spotřebou paliva můžeme připočítat i zážehovou jednotku. Jde o šestnáctistovku EcoBoost, která při rozumném jízdním stylu drží spotřebu na solidní úrovni, ani dvoulitr EcoBoost není vyloženě žravý. Ovšem turbodiesely jsou pochopitelně úspornější a navíc jsou méně náchylné na zatížení vozu a jízdní styl, takže celkově zůstávají ekonomičtější volbou.
Jízdní vlastnosti




Ford S-MAX se může na vůz kategorie MPV pochlubit opravdu velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Podvozek je velmi jistý a jen tak něco jej nerozhodí, výborná je směrová stabilita na dálnicích a i v zatáčkách se S-MAX chová na MPV až překvapivě stabilně a ukázkově. Eliminace náklonů přitom není vykoupena zhoršením komfortu.
Bezpečnost




V roce 2006 prošel Ford S-MAX nárazovými testy Euro NCAP se ziskem maximálního, tedy pětihvězdičkového hodnocení. Dobrá je jak bezpečnostní výbava vozu, tak robustní konstrukce. Úroveň bezpečí také zlepšují výborné jízdní vlastnosti vozu.
Praktičnost




Ford S-MAX je méně praktickou variantou většího a komfortnějšího typu Galaxy. Přesto si však ponechává standardních sedm míst, jen místa úplně vzadu jsou vhodná spíše pro děti. Zavazadlový prostor má v sedmimístném uspořádání objem jen 285 litrů, praktičtější je tedy vůz v pětimístném uspořádání. Toho lze dosáhnout snadno sklopením zadních sedadel do podlahy. Po střechu je tu k dispozici 1051 litrů pro náklad. Po sklopení obou zadních řad pojme S-MAX až 2100 litrů nákladu.
Komfort




Velmi jistý podvozek auta nedělá v S-MAXu ani příliš velké kompromisy v pohodlí. Přesto je komfortnějším vozem Galaxy, rozdíly jsou však velmi malé. Cestující v prvních dvou řadách mají k dispozici královský prostor a také zpracování interiéru je na velmi dobré úrovni, takže S-MAX celkově posádku dovede velmi dobře hýčkat. Kvalitní je také odhlučnění a pochvalu zaslouží i sedadla za své pohodlí.
Provozní náklady




Po boku Fordu Galaxy patří S-MAX ke vcelku solidně spolehlivým vozům, obzvláště v rámci své třídy. Velké MPV také příjemně překvapí solidní spotřebou nejen turbodieselových motorů, takže provozní náklady lze udržet na rozumné úrovni.