O vozidle
Čtvrtá generace oblíbeného a tradičního modelu střední třídy Ford Mondeo byla pro automobilku trochu smolná. V rámci globalizace se totiž Ford rozhodl, že použije stejný základ pro USA i pro Evropu. Jenže i když se vůz poprvé světu ukázal už v roce 2012, zákazníci si na něj museli ještě pár let počkat. Zatímco američtí řidiči už jezdili příbuzným modelem Fusion, v Evropě bylo Mondeo přepracováváno tak, aby vyhovovalo požadavkům místních zákazníků. To znamenalo celé dva roky zpoždění a náběh výroby až v roce 2014 s tím, že Mondeo už vyjíždělo jako modelový ročník 2015. Toto čekání mnohé tradiční zájemce o klasický sedan či kombi střední třídy možná odradilo a odvrátili se ke konkurenci. Jenže o to zajímavějším tipem je teď Mondeo čtvrté generace mezi ojetými vozy.
Rozhodně nelze tvrdit, že by Mondeo byl americký vůz jen lehce upravený pro Evropany: onen americký původ se tu sice projevuje, ale jen v některých aspektech, které navíc nejsou vůbec ke škodě věci. Tak především, Mondeo čtvrté generace je opravdu velký vůz. Délka je téměř 4,9 metru, na šířku měří Mondeo 1 852 mm a i když to není nejvíc ve třídě, působí auto jako opravdu velké. A to i uvnitř: šířka interiéru je subjektivně opravdu výrazná, což cestující rozhodně ocení. Tady se právě možná projevuje ten americký původ a fakt, že Mondeo je tedy konstruováno i s ohledem na mohutnější postavy. Tomu odpovídají i sedadla, což jsou vlastně velká pohodlná křesla. Celkově se čtvrtá generace Fordu Mondeo soustředí především na cestovní komfort a pohodlí posádky. Předchozí verze byly vyhlášené i svými jízdními vlastnostmi: ty jsou u Mondea čtvrtého vydání stále velmi dobré, ale větší důraz tu je přeci jen kladen na pohodlí. Mondeo neztratilo nic z jistoty a čitelnosti předchozích generací, možná i kvůli rozměrům však ubylo trochu hravosti.
Upřímně, to ale typického zájemce trápit nemusí: Mondeo je jednoduše velké a prostorné auto na dlouhé cesty, které snadno zvládá i v plném obsazení. Interiér je prostorný, totéž platí pro bohatě dimenzovaný zavazadlový prostor.
Paleta motorů pro Ford Mondeo čtvrté generace je vcelku široká a postupně se také trochu měnila. Benzínové agregáty jsou tu zastoupeny jedním tříválcem a několika čtyřválci. Tříválec je známý 1.0 EcoBoos s výkonem 92 kW, který je překvapivě dobrou motorizací i pro takto velké auto. Oblíbenější jsou ale čtyřválce. Benzínové zastupuje 1.5 EcoBoost se 118 kW a 2.0 EcoBoost o výkonu 148 nebo 177 kW. U dieselů byl základem motor 1.6 Econetic, ale oblíbenější jsou dvoulitry, které mají výkon 110, 133 nebo dokonce 154 kW. Ford také nabízel hybridní provedení s atmosférickým dvoulitrem a dvojicí elektromotorů o výkonu 140 kW. Paleta motorů se ale časem trochu měnila a zjednodušovala. Motory 2.0 TDCi i menší „šestnáctistovka“ byly nahrazeny novými agregáty 2.0 EcoBlue s výkony 88, 110 a 140 kW. Benzínové motorizace postupně vymizely, i když chvíli držel střáž v nabídce 1.5 EcoBoost se 121 kW zcela a tak zbyl jen hybrid, který má v modernizované verzi automat eCVT a výkon 138 kW.
Výbava
Ford Mondeo má typicky docela bohatou výbavu, však u něj automobilka poprvé přišla také se stupněm Vignale, který má představovat alternativu k vozům prémiových značek. Mondeo si totiž většinou zákazníci kupovali ve vyšších výbavách a tak Ford nabídl ještě něco extra navíc.
Design
Design Mondea čtvrté generace je velmi elegantní a má lehce dynamický nádech, byť na druhou stranu nijak nemaskuje fakt, že je Mondeo opravdu velké auto. Maska chladiče je pro Ford charakteristická, různé výbavové stupně se mohou mírně vizuálně lišit – čím vyšší stupeň, tím hodnotněji auto vypadá. Uvnitř ovšem působí Mondeo trochu zastaralejším dojmem a to hlavně kvůli pojetí středové části palubní desky se zapuštěným displejem infotainmentu.
Spotřeba
Mondeo je oblíbené především ve vznětových motorizacích, benzínové agregáty jsou v menšině a není divu, že je třeba české zastoupení z ceníku postupem času eliminovalo. Diesely jsou totiž silné a úsporné, Mondeo ukazuje, v čem je výhoda klasicky koncipovaných velkých aut oproti SUV: dobrá aerodynamika a menší čelní plocha umožňuje dosahovat příznivých hodnot spotřeby paliva.
Jízdní vlastnosti
Podvozek Fordu Mondeo je především komfortní, ale nezapomíná i na tradici velmi dobré ovladatelnosti a jistoty, kterou řidiči přináší. Pravda, možná i vzhledem k rozměrům a hmotnosti už není Mondeo čtvrté generace tak hravé, jako předchozí provedení, ale skvělá ovladatelnost zůstává.
Bezpečnost
Ford Mondeo prošel testy organizace Euro NCAP hned dvakrát: jednou v roce 2014 a po druhé v roce 2019 po aktuální modernizaci. V obou případech z toho bylo pět hvězd za výtečnou ochranu posádky. Novější verze samozřejmě disponují mnohem propracovanější sadou asistenčních systémů, zajímavostí Mondea je pak možnost mít airbagy v zadních bezpečnostních pásech, což zlepšuje bezpečí cestujících vzadu.
Praktičnost
Mondeo se v našich končinách podobně jako konkurenční Škoda Superb prodává v provedení liftback a kombi. Obě mají skvělý vnitřní prostor, i velmi dobrý prostor pro zavazadla, byť na český etalon v tomto ohledu Mondeo přeci jen ztrácí. Liftback nabídne papírově trochu větší objem: 550 litrů, kombi vykáže 525 litrů, v obou případech jde o hodnotu se sadou na opravu pneumatik. Dojezdové kolo nebo plnohodnotná rezerva trochu místa uberou. Hybrid má pak zavazadelník ještě menší: sedan (který byl postupně vyřazen z české nabídky) nabízel 383 litry, kombi má 403 litry.
Komfort
Na dlouhé cesty je Ford Mondeo doslova jako stvořený. Auto je velmi pohodlné a filtrování nerovností vozovky je tu doslova příkladné a to i ve variantách s většími koly. Jízdnímu komfortu pak přispívá jak bohatá nabídka vnitřního prostoru, tak povedené odhlučnění a celkově mohutný pocit z celého vozu.
Provozní náklady
Vznětové motory Fordu Mondeo vykazují opravdu příznivou spotřebu paliva a jsou to již léty prověřené jednotky. Nověji sice přibyla nutnost doplňování AdBlue, nicméně i tak se provozní náklady u Mondea drží v příznivých mezích.