




Proč koupit |
---|
Solidní komfort a jízdní vlastnosti Elegantní design Objemný zavazadlový prostor Bohatá výbava provedení Ghia Příznivé ceny ojetin |

O vozidle
Ford Mondeo uvedený v roce 1993 byl pro Ford revolučním vozem a ihned získal pozornost veřejnosti. Jistě k tomu přispěl i titul evropského auta roku 1994. Mondeo nahradilo tehdy už letitý model Sierra, na rozdíl od něj přineslo moderní koncepci s pohonem předních kol. Klasický model prodávaný v provedeních sedan, liftback a combi působil ve své době podstatně modernějším dojmem než tehdejší konkurence, ke které se řadil třeba Volkswagen Passat. Vzhled auta byl elegantní, ovšem podle některých příliš konzervativní. To se změnilo v roce 1996, který přinesl výrazně modernizované provedení Mondea. Tato verze bývá často považována za druhou generaci vozu, ovšem ve skutečnosti jde o výraznější facelift.
Ten odstranil několik kritizovaných vlastností Mondea. Výraznější design působí dodnes elegantně a líbivě, větší světlomety přinesly kýžené zvýšení jejich celkového účinku. Díky změnám v konstrukci interiéru a podvozku se také pohodlněji cítí posádka vozu – na zadních sedadlech je v tomto provedení více místa a lepší je i komfort jízdy. Mondeo první generace má celkově velmi pohodlný podvozek, který přitom nabízí vcelku jisté jízdní vlastnosti. Nabídka motorů nebyla na dnešní poměry příliš bohatá. Základem byl motor 1,6 s výkonem jen 66 kW, který je na Mondeo možná trochu slabý. Naopak jako velmi dobrá alternativa se jeví motor 1,8 s výkonem 85 kW. Jeho jízdní projev dává pocit, jako by šlo o motor s vyšším výkonem. Osmnáctistovka potěší i příznivou sazbou povinného ručení. Dvoulitr s výkonem 100 kW nepřináší o mnoho lepší jízdní projev, přitom spotřeba u něj už stoupá. Komfortní pohonnou jednotkou je šestiválec 2,5 litru s výkonem 125 kW, jeho silnější verze se 150 kW se objevila pod kapotou rychlé verze ST200. Poměrně vzácné je provedení s dvoulitrem 97 kW a pohonem všech kol. Turbodiesel byl tehdy v nabídce jediný, motor 1,8 TD s výkonem 66. S modernizací se navíc motorová paleta nezměnila.
Z hlediska koupě ojetých vozů doporučujeme především modernizovanou verzi, která dostala celou řadu vylepšení. Ideální je hledat provedení Ghia, která mají bohatou výbavu a přitom jejich cena není výrazně vyšší než u obyčejnějších verzí.
Výbava




Běžná výbava Mondea první generace odpovídala době vzniku a za řadu dnes běžných prvků bylo nutné připlácet. Výhodou modelu je však fakt, že si jej zákazníci často pořizovali v nejluxusnějším provedení Ghia, které tak není na trhu ojetých vozů ničím neobvyklým. Ghia přitom měla výbavu opravdu bohatou, nechyběl v ní tempomat nebo specialita Fordů, vyhřívané čelní sklo.
Design




Ford Mondeo první generace má doslova dvě tváře. Do roku 1996 je to velmi konzervativně tvarovaný vůz, od tohoto roku se pak objevila verze s daleko atraktivnějším designem. Dodnes působí Mondeo elegantně a starší nebo nové provedení lze volit podle toho, jaký vzhled preferujete.
Spotřeba




V době vzniku Mondea nebyly vznětové motory zdaleka tak populární jako dnes. I proto v nabídce najdeme jen jeden turbodiesel, který navíc nevyniká ani kultivovaností a spotřebou. Hlavní nabídku tvoří benzinové atmosférické motory, které mají spíše vyšší spotřebu. Ideální volbou se jeví být osmnáctistovka, která má spotřebu přijatelnou a nabízí dobrou dynamiku.
Jízdní vlastnosti




Mondeo první generace je především pohodlný a prostorný vůz, jízdní vlastnosti však ve své době patřily k nadprůměru. Podvozek vozu je tak sice trochu vláčnější a houpavý, ovšem jistota vedení náprav je vcelku vysoká. Rozhodně platí, že Mondeo není pro řidiče záludným vozem.
Bezpečnost




Co se výsledků v nárazových testech EuroNCAP týče, Ford Mondeo první generace nikdy nepatřil na špičku z hlediska bezpečnosti. Modernizované provedení získalo tři hvězdičky, o jednu však přišlo kvůli špatným výsledkům při bočním nárazu. Vzhledem k tomu, že dnes už je celkově první generace Mondea konstrukčně za zenitem, nelze v oblasti bezpečí mít přílišná očekávání.
Praktičnost




Interiér prvního Mondea je především po modernizaci prostorný a pohodlný. Výhodou je také možnost vybírat si ze tří karosářských verzí, což dnes není ve střední třídě příliš obvyklé. Krom sedanu je tak na výběr praktičtější liftback a oblíbené combi. Zavazadlový prostor má objem od 460 po 540 litrů.
Komfort




Pohodlný podvozek a dostatek místa pro posádku jsou přednostmi Mondea. Pochvalu zaslouží i sedadla, jejichž čalounění se však u levnějších verzí hodně opotřebovává. Pokud toužíte i po velmi dobré výbavě, je ideální hledat provedení Ghia.
Provozní náklady




Ford Mondeo první generace je dnes automobil s nízkými pořizovacími náklady, ovšem nepříliš úsporné motory a celkový věk vozu mohou celkové náklady na provoz zvednout. Na druhou stranu, nekomplikovaná konstrukce dovoluje vůz opravovat i v malých opravnách a ceny náhradních dílů už jsou dnes také na příznivé úrovni.