Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Výborné jízdní vlastnosti Silné a úsporné motory Dynamický design |
O vozidle
Čtvrtá generace Fordu Focus, oblíbeného kompaktního modelu, představuje v řadě detailů možná trochu překvapivý návrat ke kořenům této modelové řady. Od roku 2018 vyráběné provedení totiž opět patří k automobilům, které ve své kategorii náleží ke špičce z hlediska jízdních vlastností a řízení. Právě těmito klady se proslavila kdysi první generace Focusu a i když všechny další šly úspěšně v jejích stopách, konkurence se na Focus dotahovala. Čtvrtá generace ale opět dovede udávat tempo a v době svého uvedení ukázala, jak by mělo auto kompaktní kategorie na silnici fungovat. Fordu se podařilo u tohoto provedení opět docílit nejen skvělé ovladatelnosti a zábavné hravosti jízdních vlastností pro případ, že se chce řidič za volantem bavit, ale zároveň poskytuje vůz dostatek komfortu, jistotu a pocit bezpečí ve chvílích, kdy je potřeba se prostě jen dopravit z místa A do místa B. Díky šířce nabídky je pak Focus velmi univerzální model, který zaujme rozmanité publikum.
Už předchozí třetí generace dala v provedení hatchback sbohem třídveřové variantě, generace čtvrtá v tom pokračuje a k dispozici je jen v praktičtějším pětidveřovém provedení. V Evropě je pak k dostání i oblíbené kombi, rovněž s pěti dveřmi, na některých mimoevropských trzích je ale k dispozici i varianta sedan, která se na evropském trhu objevila naposledy v generaci druhé. Co se designu týče, dostal Focus dynamické linky s výraznou čelní maskou chladiče po vzoru ostatních fordů, záď má u čtvrté generace trochu konzervativnější provedení dané především daleko obvyklejším tvarováním světlometů. Zatímco první dvě generace měly charakteristické světlomety v zadním sloupku, třetí s hrála především s tvarováním světlometu, generace čtvrtá je z tohoto hlediska vcelku konvenční. Interiér vsadil na moderní uspořádání s výrazným dotykovým displejem uprostřed na palubní desce, přičemž mechanické ovladače nejdůležitějších funkcí, jako třeba ovládání topení a klimatizace, tu na středovém panelu zůstávají.
Focus vždy býval ve své třídě něčím průkopnický model. Třeba třetí generace v roce 2011 patřila k pionýrům aplikace tříválcových přeplňovaných motorů v kompaktních modelech, naznačila tehdy trend, který je v současnosti v této kategorii jasnou normou. Ford má v tomto ohledu výhodu, že jeho agregáty EcoBoost jsou právě již prověřeny časem a podařilo se je vyladit téměř k dokonalosti. I proto mohla čtvrtá generace přistoupit k dalšímu průkopnickému kroku: tříválce teď tvoří doslova páteř nabídky, alespoň co se benzínových motorizací týče. Kromě již dobře známého tříválce 1.0 EcoBoost s výkonem 74 nebo 92 kW je tu nově i charakterní tříválcová patnáctistovka, která může mít 110 nebo 134 kW. Naftu pak spalují čtyřválce, provedení 1.5 EcoBlue má 70 nebo 88 kW, silnější dvoulitr nabídne 110 kW. A pak tu jsou sportovní provedení ST, ta mají také čtyřválce. Naftový zůstává u dvou litrů a má výkon 140 kW, volbou pro motoristické nadšence je pak benzínové provedení s agregátem 2.3 EcoBoost o výkonu 206 kW. Znalci jistě vědí, že tohle je motor, který najdeme například i pod kapotou Fordu Mustang. Standardem je u všech verzí šestistupňová manuální převodovka, volitelně mohou mít některé motory automat s osmi stupni, u benzínového ST je automat volitelně sedmistupňový.
Výbava
I přes jasný trend zdražování automobilů patří Ford Focus čtvrté generace k dostupnějším modelům, přitom ale na výbavě Ford zase nijak dramaticky nešetřil. Jen základní stupeň Trend vyžadoval po původním majiteli k dokonalé výbavě nějaké ty příplatky, vyšší provedení mají bohatou výbavu odpovídající soudobým trendům.
Design
Ford Focus čtvrté generace dostal dynamické linky plné oblin a samozřejmě typické znaky vozů Ford, jako například rozměrná maska chladiče. Celkově je ale Focus čtvrté generace z hlediska vzhledu méně radikální, než starší provedení, obzvlášť co se uspořádání zadních světlometů týče. Proporce auta jsou vyvážené.
Spotřeba
Moderní agregáty Fordu Focus čtvrté generace jsou samozřejmě stavěny s důrazem na nízkou spotřebu paliva. Prakticky u všech verzí tak platí, že dovedou fungovat za velmi střídmého přisunu benzínu či nafty, v tomto ohledu dovedou příjemně překvapit i sportovní verze. Na druhou stranu při dynamické jízdě samozřejmě spotřeba stoupá výše a Focus má vzhledem ke svému naladění dynamický jízdní styl v krvi.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti čtvrté generace Fordu Focus jsou opět excelentní, auto jimi patří na špičku své kategorie a opět jasně určuje trendy. Nadšené řidiče bude bavit skvělá čitelnost a ovladatelnost, včetně toho, že se nechá Focus řídit „po staru“ plynem. Potěší i přímé a rychlé řízení s překvapivě solidní zpětnou vazbou, což nebývají u moderních aut již příliš obvyklé vlastnosti.
Bezpečnost
Moderní kompaktní hatchback či kombi s častými ambicemi rodinného vozu samozřejmě musí klást důraz i na bezpečnosti. Focus si tak v testech organizace Euro NCAP připsal pět hvězdiček a to hned jak podle hodnocení v roce 2018, tak i později podle náročnější metodiky z roku 2019. V obou případech je ochrana posádky vynikající a nechybí samozřejmě i řada asistenčních systémů.
Praktičnost
Ford Focus vždy platil i za příjemně praktické auto a u čtvrté generace tomu není nijak jinak. Nenechte se zmást trochu podprůměrnou udávanou hodnotou objemu zavazadlového prostoru 375 litrů. Spíš ji nazvěme hodnotou realistickou a nikoli vychloubačnou, Focus nemá s pojmutím běžného nákladu problém. A pak je tu samozřejmě provedení kombi, které se naopak chlubí skvělými 608 litry.
Komfort
I když má Ford Focus čtvrté generace v krvi dynamiku, zároveň poskytuje posádce příjemný jízdní komfort. Podvozek je výborně naladěný tak, že zvládá filtrovat i nepříjemně rozbitou vozovku, přičemž to platí i pro sportovní provedení ST, která ani na špatném povrchu neznervózní.
Provozní náklady
Z hlediska provozních nákladů se Focus řadí ke zcela běžným vozům a ničím nevybočuje z obvyklého průměru. Je to klasický kompaktní hatchback s úspornými motory, nepříliš náročnými pojistkami a běžnou taxou v autorizovaném servisu.