Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Jednoduchá technika a snadné opravy
Nízká spotřeba
Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Ačkoli byl Fiat Punto první generace ve své době velmi populárním vozem, dnes už je spíše na okraji zájmu. Je to dáno jeho stářím a technikou, která dnes vyhoví v podstatě jen nenáročným motoristům. Ti dnes zajisté ocení velmi nízké ceny ojetých vozů a právě z dnešního pohledu velmi jednoduchou techniku s možností snadných oprav. Špatně na tom první Punto rozhodně není ani po estetické stránce, jeho umně zaoblené tvary jsou dodnes velmi líbivé a první generace možná vypadá sympatičtěji než druhé, hranatější provedení.
Také interiér má dodnes obstojnou estetiku, zaujme především vrchní část palubní desky s jakousi poličkou nad výdechy větrání na středové konzole. Použité materiály ovšem dnes působí velmi laciným dojmem a na mnoha kusech je více než znát tehdejší často nevalné zpracování auta. Vcelku pohodlná jsou sedadla, ovšem boční vedení je pramalé. Posádka ocení na danou kategorii nadstandardně prostorný interiér. I dozadu se cestující poskládají docela dobře, u třídveřové verze potěší snadná manipulace s mechanismem sklápění předních sedadel, a tudíž překvapivě snadné nastupování. Rovněž zavazadlový prostor není ani při pohledu dnešní optikou vůbec špatný, jeho 275 litrů je dobrý výkon i na dnešní poměry.
Jízdní komfort i jízdní vlastnosti jsou z dnešního pohledu spíše základní. Chování Punta na silnici bude ovšem dáno spíše konkrétním stavem vozu. Původně na tom z hlediska komfortu i ovladatelnosti nebyl vůz vůbec špatně, ale menší a lehčí auto přece jenom na silnici trochu poskakuje.
Paleta pohonných jednotek víceméně odpovídá vozu dané třídy a velikosti. Základem je čtyřválec 1,1 litru s výkonem 40 kW, který ovšem uspokojí opravdu jen klidné a velmi nenáročné řidiče. Daleko zajímavějšími pohonnými jednotkami jsou dvanáctistovky. Už základní osmiventilová s výkonem 44 kW je dost pružná a pro lehké Punto vcelku dostačující, výkonnější verze má 55 kW a příjemnou dynamiku. Šestnáctiventilová verze motoru pak disponuje solidním výkonem 63 kW, který dovedl s malým a lehkým Fiatem docela dobře cvičit. Motor vlastně nahradil starší agregát 1,6, který měl jen o málo větší výkon 66 kW a vyšší spotřebu paliva. Raritou bude u Punta jeho sportovní verze GT, která používá přeplňovanou čtrnáctistovku s výkonem 96 kW. Není asi nutné dodávat, že u tohoto motoru je nutné dát pozor na stav turbodmychadla a také opotřebení podvozku. Setkat se můžeme i se vznětovými motory, které ovšem zbytečně zatěžují přední nápravu a navíc vzhledem ke konstrukčnímu stáří nejsou příliš spolehlivé. Atmosférický motor 1,7 D má výkon 42 kW a velmi letargický projev, turbodiesel 1,7 TD postupně vystřídal výkony 46, 51 a 52 kW a ani on nepotěší kultivovaností.
Výbava




Fiat Punto byl i ve své době v řadě provedení jen velmi základně vybaveným automobilem. Mnoho vozů nemá ani airbag, ABS nebo posilovač řízení, chybět může i elektrická výbava a řada dalších prvků. Na druhou stranu lze samozřejmě sehnat i auta těmito prvky vybavená. Klimatizaci první Punto téměř nezná.
Design




Jednou z předností první generace Fiatu Punto je jeho vzhled. Ve své době šlo o velmi líbivý malý vůz a líbivé jsou jeho tvary i dnes. Jistě, některé detaily potvrzují jeho věk, ovšem oblá karoserie vypadá sympaticky a jednoduše zakomponované vertikální zadní svítilny vzhled ozvláštňují. Punto existuje i ve verzi kabriolet, která má záď řešenou jinak.
Spotřeba




Fiat Punto se může u většiny motorů pochlubit příjemně nízkou spotřebou paliva, proto není mnoho důvodů vyhledávat verze se vznětovými motory. Malý a lehký vůz si vystačí se zážehovými motory, ideální kombinaci spotřeby a dynamiky představují dvanáctistovky.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti Fiatu Punto nebyly v době jeho vzniku špatné, dnes může vůz těžit především z nízké hmotnosti a dobré obratnosti, někdy také z přímějšího řízení bez posilovače. Ovšem celkově bude projev hodně záležet na stavu vozu.
Bezpečnost




Ze soudobých konkurentů kladl Fiat Punto první generace spíše menší důraz na bezpečí posádky. Dokazuje to i výsledek crashtestu organizace Euro NCAP. V roce 1997 získalo proti zdi vyslané Punto jen dvě hvězdičky, a to už šlo o vůz vybavený alespoň airbagem řidiče, který nebyl u všech kusů samozřejmostí.
Praktičnost




Naopak v praktičnosti Punto mnoho svých soudobých soupeřů převyšuje. Karoserie dobře využívá obestavěný prostor, uvnitř je na danou třídu i z dnešního pohledu překvapivě dost místa. Zavazadlový prostor pojme solidních 275 litrů nákladu a i třídveřová verze překvapí vcelku pohodlným nastupováním dozadu.
Komfort




Jízdní komfort prvního Punta patří z dnešního pohledu spíše k podprůměru. Podvozek bude na nerovnostech trochu poskakovat, rázy jsou uvnitř cítit i slyšet a třeba celkové odhlučnění je také spíše základní.
Provozní náklady




Fiat Punto je z dnešního hlediska provozně relativně nenáročný automobil. Vzhledem k věku bude sice asi vyžadovat častější údržbu, ovšem ceny náhradních dílů jsou nízké a opravy velmi jednoduché, takže je šikovnější motoristé mohou zvládnout i sami.