




Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Variabilní interiér Pohodlná sedadla Kvalitní zpracování Jisté jízdní vlastnosti |

O vozidle
Pod kapotou malého MPV se objevila celkem čtveřice agregátů. Ovšem nejmenší motor z nabídky, benzinový čtyřválec 1,2 Fire s výkonem 59 kW, se u nás neprodával. Možná i absence základního motoru byla důvodem menšího úspěchu modelu. Přitom motor je pro malé MPV důstojným základem. Setkat se tak můžete především se čtrnáctistovkou o výkonu 70 kW nebo s turbodieselem 1,3 Multijet s 51 kW. Na některých trzích byla dostupná i verze se 66 kW, u nás se však opět neprodávala. Naftovou špičkou tu tak bylo provedení 1,9 Multijet s výkonem 74 kW.
Výbava




Z hlediska výbavy asi Fiat Idea ničím nepřekvapí, v malém MPV se neobjevují žádné překvapivé komfortní prvky a v základních výbavách chybí například klimatizace i některé další záležitosti. Nicméně sehnat slušně vybavený vůz také jde.
Design




Design Fiatu Idea je na první pohled možná až příliš obyčejný, přesto však lze u malého MPV najít několik zajímavých detailů, které zaujmou. Auto ovšem vypadá, jako by téměř nemělo kapotu, což nemusí všem potenciálním zájemcům vyhovovat. Interiér působí příjemněji, každému se však nemusí líbit centrálně umístěný přístrojový štít.
Spotřeba




Fiat Idea má vyváženou paletu motorů, které se mohou pochlubit příznivou spotřebou paliva. Nejspořivější je samozřejmě malý turbodiesel 1,3 Multijet, který uspokojí klidnější řidiče a odvděčí se jim dlouhodobou spotřebou i pod pět litrů na 100 kilometrů. Ani ostatní motory na tom ovšem nejsou z hlediska spotřeby vůbec špatně.
Jízdní vlastnosti




Idea zaslouží pochvalu také za jisté a dobře čitelné jízdní vlastnosti a celkově snadnou ovladatelnost. Dobrá je i směrová stabilita a i v zatáčkách se vůz chová sebejistě a velmi dobře drží zvolenou stopu.
Bezpečnost




V nárazových testech Euro NCAP získal Fiat Idea v roce 2006 čtyřhvězdičkové hodnocení, čímž trochu zaostává za některými konkurenty. Bezpečnostní výbava čítá čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce a také boční hlavové airbagy.
Praktičnost




Zadní sedadla jsou posuvná a různě sklopná, takže lze získat přepravní prostor přesně podle aktuálních potřeb. Například posunutím zadních sedadel vzad vznikne opravdu královský prostor pro kolena cestujících. Naopak posunutím sedadel vpřed lze získat místo navíc v zavazadlovém prostoru. Jeho základní objem je 320 litrů, ale maximem je dokonce 420 litrů. Úplným sklopením sedadel vznikne nákladový prostor o objemu 1420 litrů. Limitující je tu jen užitečná hmotnost zhruba 420 kilogramů dle provedení vozu. U zadních sedadel lze také opěradla aretovat v několika úrovních náklonu, což nebývá příliš obvyklá možnost.
Komfort




Idea se může pochlubit i velmi dobrý jízdním komfortem. Ten začíná u vhodně naladěného podvozku, pokračuje přes dobré odhlučnění vozu a končí u pohodlných sedadel, vzadu s opravdu širokou možností nastavení a aretace.
Provozní náklady




Fiat Idea patří k malým MPV s opravdu příznivými provozními náklady. Je to dáno nejen nízkou spotřebou paliva, ale také celkově menšími servisními nároky. Idea je překvapivě vcelku spolehlivá, díly jsou relativně levné a totéž platí pro servisní úkony jako takové.