Proč koupit |
---|
Atraktivní design
Stylový interiér
Vynikající image
Úsporné motory
Prověřená a spolehlivá technika |
O vozidle
V roce 2007 se Fiat přidal k současnému trendu stylových malých aut s prémiovější cenovkou. Za tímto účelem oživil svůj legendární model 500 původem z padesátých let. Tedy, oživil jeho design, italští mistři ušili novodobé Pětistovce opravdu perfektní retro kabát. Pětistovku můžeme zcela bez uzardění považovat za jednu z nejlepších ukázek retro designu. Roztomilé a krásné auto přitom neláká svým vzhledem jenom ženy, do města je to skutečně univerzální stylovka, za kterou se nemusejí stydět ani muži – tedy ti, jejichž vlastní ego nepřerůstá velikost mastodontích SUV. Krásná kulatá karoserie může být navíc vybavena celou řadou stylových doplňků, polepů a dalších způsobů přizpůsobení vlastnímu vkusu. V podstatě žádná Pětistovka nemusí být stejná jako druhá, ale samozřejmě o základní modely bez výraznějších továrních „šperků“ není nouze. A ani tyto vozy nevypadají špatně. Pětistovka je například jedno z mála aut, kterému opravdu sluší i obyčejné plechové disky. Fiat 500 také existuje v celé řadě různých speciálních edic se svébytným designem a k dispozici je i verze 500c se stahovací střechou. Srdce esteticky citlivých motoristů zaplesá i po nástupu do interiéru. Přístrojová deska je tu vyvedena v barvě karoserie, škoda, že namísto plechu je z plastu. Tvary jsou opět retro, po nástupu do Pětistovky se řidiči na tváři okamžitě objeví milý úsměv. A ten zůstává po většinu jízdy. Fiat 500 patří k autům, která doslova vyvolávají dobrou náladu, a to jak v posádce, tak v okolí. K malému Fiátku bývají okolní řidiči ohleduplnější a i vám se za volantem nebude chtít tropit hlouposti a nepříjemnosti.
Co se prostoru týče, není na tom Pětistovka kdovíjak dobře. Dvojice cestujících na zadních sedadlech má málo místa nad hlavou, v zavazadlovém prostoru je místa také spíše jen symbolicky. Vpředu je situace lepší, ovšem pozor. Sedí se tu docela vysoko, může za to použitá platforma z Fiatu Panda. Vysoký posaz může být pro někoho nepřirozený, hlavně však ubírá místo nad hlavou pro dlouhány. Dejte si obzvlášť pozor na verze s prosklenou střechou – její konstrukce ubírá uvnitř cenné centimetry u stropu a potíže tu mohou mít i osoby s výškou lehce přes 180 centimetrů. Co se jízdy týče, od malého Fiátku musíme především očekávat nervozitu na příčných nerovnostech, jinak je však podvozek komfortní a dostatečně jistý zároveň. Zábavu za volantem však příliš nečekejte, může za to nekomunikativní a přeposilované řízení, u kterého je parkovací funkce City prakticky zbytečností. Podvozek z Fiatu Panda však jinak velmi příjemně překvapí, ovladatelnost auta je skvělá.
Co se pohonných jednotek týče, Fiat opět vsadil na prověřenou techniku. Základem je léty k dokonalosti dovedený čtyřválec 1,2 Fire s výkonem 51 kW. Ačkoli podobný výkon umí modernější konkurence i z menších tříválcových motorů, čtyřválec Fiat vyniká kultivovaností, pružností a celkově velmi příjemným projevem. Navíc dovede být až překvapivě úsporný. Vzhledem k převážně městskému charakteru se tak silnější benzinová čtrnáctistovka s výkonem 74 kW zdá být prakticky zbytečná. Obzvlášť, když ani při dálničních rychlostech s Fiátkem necvičí nijak výrazně více než základní motor. Podobně ani relativně drahý turbodiesel 1,3 Multijet s výkonem 55 kW nepřináší mnoho navíc. I když jeho spotřeba se v extrémních případech dovede dostat opravdu hodně nízko – i hluboko pod udávaný průměr 4,2 litru na 100 kilometrů. V roce 2011 se pak pod kapotou objevil revoluční dvouválcový motor 0,9 TwinAir. Ten má specifický jízdní projev a pro úspornou jízdu vyžaduje trochu nezvyklé zacházení stylu „všechno, nebo nic“. Jízda takříkajíc na půl plynu s ním moc úsporná není. Pedál je buď nutné jen lechtat, nebo naopak při potřebě zrychlit přišlápnout pořádně, pak se totiž motor pohybuje v oblastech nejlepší účinnosti. Výkon je 63 kW. Turbodiesel Multijet také posílil na 70 kW a stal se v poslední době vlastně vrcholovou motorizací. Tedy, pokud nepočítáme sportovní verze Abarth. Ty dostaly přeplňovaný motor 1,4 o výkonu 99 kW. Ještě více výkonu přináší tovární kit Esseesse, který lze na auto dodělat i dodatečně, nejpozději však do jednoho roku či do ujetí 20 000 km od první registrace vozu. Výkon pak vzroste na 120 kW.
Výbava![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Malá auta nemají příliš bohatou výbavu a ani Pětistovka v základu není kdovíjak bohatě vybavená, avšak sehnat auto s rozumnou výbavou není příliš složité. Klimatizace i různé stylové doplňky jsou relativně běžnými prvky.
Design![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Pětistovku můžeme zcela bez uzardění považovat za jednu z nejlepších ukázek retro designu. Krásná kulatá karoserie může být navíc vybavena celou řadou stylových doplňků, polepů a dalších způsobů přizpůsobení vlastnímu vkusu. V podstatě žádná Pětistovka nemusí být stejná jako druhá, ale samozřejmě o základní modely bez výraznějších továrních „šperků“ není nouze. A ani tyto vozy nevypadají špatně. Pětistovka je například jedno z mála aut, kterému opravdu sluší i obyčejné plechové disky. Srdce esteticky citlivých motoristů zaplesá i po nástupu do interiéru. Přístrojová deska je tu vyvedena v barvě karoserie, škoda, že namísto plechu je z plastu.
Spotřeba![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Novodobá Pětistovka používá prověřenou techniku a úsporné motory. Překvapivě úsporně se dá jezdit se základním motorem 1,2 FIRE, který bude většině řidičů bohatě dostačovat. Extrémně nízké spotřeby lze dosahovat s turbodieselem 1,3 Multijet. A i moderní motor 0,9 TwinAir může být úsporný, pokud víte, jak s ním zacházet. V opačném případě je spotřeba spíš mírně nad průměrem.
Jízdní vlastnosti![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Podvozek Fiatu 500 pochází z předchozí generace modelu Panda. V podání Pětistovky je překvapivě jistý a dodává autu výbornou ovladatelnost. Negativem je ovšem přeposilované a absolutně nekomunikativní řízení, takže sportovní zážitky za volantem nečekejte.
Bezpečnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Malá auta samozřejmě nemohou dosahovat úrovně bezpečnosti velkých, avšak Fiat 500 patří ve své třídě ke špičce. Tuhá karoserie a dobrá bezpečnostní výbava znamenají, že si Pětistovka z nárazových testů Euro NCAP odvezla v roce 2007 plné pětihvězdičkové hodnocení.
Praktičnost![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jestli něčím Fiat 500 není, tak praktickým vozem. Cestující vpředu si na nedostatek místa stěžovat nebudou, tedy pokud auto nebude mít skleněnou střechu a posádka výšku něco přes 180 centimetrů. Vzadu je málo místa na hlavu a zavazadlový prostor s objemem 185 litrů je spíše symbolický a i na větší víkendový nákup je nutné složit zadní sedadla. Pak Fiat 500 pojme asi 610 litrů nákladu.
Komfort![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_grey.png)
Jízdní komfort Fiatu 500 je omezen především jeho velikostí – příčné nerovnosti prostě podvozek odfiltrovat nedovede. Jinak je ovšem Pětistovka docela pohodlná, motory jsou kultivované a dobře odhlučněné, tedy až na dvouválec se svérázným zvukovým projevem. Někomu také nemusí vyhovovat vyšší pozice sezení na předních sedadlech.
Provozní náklady![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
![](/images/recenze/star_blue.png)
Pětistovka je sice dražší než běžná malá auta, ovšem její technika je zcela běžná, velkosériová a servis Fiatů není finančně náročná záležitost. Proto i v kombinaci s nízkou spotřebou paliva motorů budou provozní náklady Pětistovky příjemně nízké.
Fiat 500
Další vozy