Proč koupit |
---|
Výkonný, avšak úsporný vznětový motor Bohatá výbava Prostorný interiér Výborné odhlučnění Vysoký jízdní komfort |
O vozidle
V roce 2007 vstoupil na evropský trh americký výrobce s vozem nižší střední třídy v podobě Dodge Caliber. Ten je zajímavý nejen svou nízkou pořizovací cenou, ale i bohatou nabídkou motorů a nadstandardní základní výbavou. Cena tohoto vozu není vyšší nežli v případě Škody Octavia Combi druhé generace. Caliber ještě k tomu nabízí něco navíc, a to nejen v podobě atraktivního designu, maximálního pohodlí, ale také jisté exkluzivity. Přece jen vlastnit americký vůz v Evropě, to je něco, co stále majitele přitahuje a dodává jim jisté sebevědomí. Dodge Caliber byl k dispozici v několika specifikacích. Jmenujme ty nejzákladnější, jako jsou Caliber SE, SXT, Diesel, R/T nebo SRT-4. Pro české případné zájemce jsou asi nejzajímavější vznětové varianty s dvoulitrovým motorem od Volkswagenu, které disponují výkony 103 nebo 125 kW. Pokud ale hledáte pořádného ďábla, pak je dobré poohlédnout se po modelové řadě SRT-4. Pod kapotou se totiž nacházel benzinový motor 2,4 l s výkonem 213 kW (285 koní), a především vysokým točivým momentem 359 Nm. Spolu se šestistupňovou manuální převodovkou se jednalo o vskutku rychlý vůz se sportovním potenciálem. Když si vzpomeneme na vážného konkurenta Škodu Octavii, tak se stačí zamyslet. Nabízí škodovka něco podobného?
Výbava
Ve výbavě vozu nechybí ABS, ASR, ESP, přední, boční a okenní airbagy, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, 17" kola z lehké slitiny, autorádio s CD, tempomat, výškově nastavitelný volant, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, klimatizace ad. U některých modelů ale také narazíte na Music Gate Power Sound System. Jedná se o výklopný panel s doplňkovými reproduktory v pátých dveřích, Boston Acoustic s šesticí reproduktorů a subwooferem, kůží potažený volant, kožená sedadla, indikátor tlaku pneumatik, vyhřívaná přední sedadla, 18" kola z lehkých slitin atp.
Design
Dodge Caliber patří na úroveň nižší střední a střední třídy. Lze tak říci, že je to něco jako pro české uživatele Škoda Octavia Combi. Caliber je ale ještě mnohem dál, a to díky originálnímu a neokoukaném designu. Mohutně roztáhlé blatníky, lomené křivky ve všech rozích vozu a atraktivně svažující se záď. Nejen to jsou lahůdky Caliberu. Dominantou je také zajímavá přední část s velkými světlomety a především z boku na vás zapůsobí 17" nebo 18" kola z lehkých slitin. Co by za to dala konkurence, mít v základu tak velká a atraktivní kola. Protože co? Kola dělají pořádné auto.
Spotřeba
Vysokoobjemové motory se samozřejmě nejlepšími hodnotami spotřeby pyšnit nemohou. Zde se budete pohybovat od 12 klidně až do 20 litrů, ale výhodou je skutečnost, že Dodge do jednoho ze svých modelů umístil vznětový čtyřválec TDI od Volkswagenu. Ten disponuje výkonem 103 kW, ale především velmi příznivou spotřebou paliva. V kombinaci se šestistupňovou převodovkou tak není problém dosáhnout kombinované hodnoty 6,7 litru, což je vzhledem k hmotnosti vozu výtečné číslo.
Jízdní vlastnosti
I přes 18" kola lze jízdní vlastnosti jednoznačně hodnotit jen samými superlativy. Ve voze sice sedíte poměrně vysoko, a tak se může stát, že budete najíždět vyššími rychlostmi do zatáček poněkud rozpačitě. Buďte si ale jisti, že Caliber vše dokáže projet s precizností. Doslova sedí jako přilepený. Jedinou nevýhodou jsou větší náklony karoserie. Na jízdní vlastnosti ale celkově nemají žádný negativní dopad. Velmi kvalitní je také brzdový systém s asistentem.
Bezpečnost
Dodge Caliber je jediným modelem tohoto výrobce, který prošel oficiálními nárazovými testy Euro NCAP, a to v roce 2009. V oblasti ochrany dospělých a dětí ve voze získal Caliber čtveřici hvězdiček. V této době se ještě nehodnotila kategorie výbavy asistenčními prvky. Kdyby se v té době tato část hodnotila, patřil by Caliber k nejúspěšnějším vozům. I tak lze díky tuhé karoserii považovat vůz za dostatečně bezpečný.
Praktičnost
Na první pohled jistě zaujme netradiční přihrádka před spolujezdcem. Ta je rozdělená. Horní část bez aretace je doslova miniaturní. Naopak spodní vyniká obrovským objemem, a především disponuje chladicím prostorem pro až čtyři půllitrové plechovky. To je velmi zajímavý ukazatel. Cestující mají ve voze díky prostorným sedadlům místa dostatek, a nemohou si tak stěžovat na jeho minimum. Výhodou je také velký zavazadlový prostor. Ten se může pochlubit velikostí 524 litrů. Po sklopení zadních sedadel se tento prostor navýší až na hodnotu 1339 litrů.
Komfort
Na cestující čeká ve voze maximální pocit pohodlí. Velká a pohodlná sedadla zpříjemní i dlouhé cestování. Nevýhodou je pouze méně odkládacích míst a menší zavazadlový prostor. Jinak si cestující v Caliberu nemohou na nic stěžovat. A to ještě nejsme u toho hlavního. Robustní karoserie a precizně odladěný podvozek totiž dokážou překonávat nerovnosti s andělskou duší. Doslova žehlí většinu nerovností a ve voze necítíte žádné rázy. Podobné je to při překonávání větších děr nebo příčných retardérů. Ve voze nejsou cítit prakticky žádné odskoky a to je jistě povzbuzující pro případné uživatele.
Provozní náklady
Dodge Caliber i přes svůj americký původ vykazuje především díky vznětovému motoru od Volkswagenu velmi přijatelnou spotřebu paliva, která nijak zvlášť nezatíží vaši peněženku. V oblasti spolehlivosti standardně patří americké vozy k těm nejspolehlivějším a nejodolnějším. Horší situace nastává v případě nějaké poruchy. Drahé náhradní díly, jejich nedostatek a nemalé náklady za servisní úkony, to není pro případné majitele nejlepším řešením. Na druhou stranu, Dodge Caliber patří skutečně mezi maximálně spolehlivé vozy, a tak nelze očekávat přílišné náklady. Ty tak lze s jistotou přiřadit k přijatelným.