




Proč koupit |
---|
Jednoduchá konstrukce Nízké ceny Velký vnitřní prostor Spousta místa pro zavazadla Až sedmimístná verze MCV Úsporné turbodiesely |

O vozidle
Dacia Logan vznikla v roce 2004 v režii Renaultu jako nízkorozpočtový vůz. Logan nikdy neměl být luxusním zbožím, má jít o levný a účelný automobil pro ty, kdo nemohou nebo nechtějí za dopravní prostředek příliš utrácet. Ačkoli se konkurence rozhodla uvést také různé levné modely, žádný z nich nedokázal cenu stlačit tak nízko jako Logan a rovněž se mu konkurence nevyrovnala v užitné hodnotě. Starší modely hatchbacků třídy malých vozů totiž nenabídnou tolik prostoru a novější vozy jako Škoda Rapid nebo Peugeot 301 jsou přece jenom modernější a reflektuje to jejich cenovka. Laciný Logan má být především nenáročným dopravním prostředkem a to splňuje na výbornou.
Jednoduchý interiér snese nejednu ránu, jednoduchá karoserie je přehledná a vzhledem k ceně vozu jí opět šrámy příliš vadit nebudou. Logan je velmi praktický vůz a obzvlášť to platí pro combi MCV, které přišlo na trh v roce 2006. Jeho obří zavazadlový prostor dovoluje dokonce instalaci třetí řady sedadel, a tudíž sedmimístné uspořádání. Auto se stalo velmi populárním mezi řemeslníky a živnostníky právě pro svou nízkou cenu a vysokou užitnou hodnotu.
Pod kapotou najdeme starší motory z produkce Renaultu. Základem je čtrnáctistovka s výkonem 55 kW, která postačí nenáročným řidičům, kteří navíc nebudou vůz příliš vytěžovat. Lepší volbou je šestnáctistovka s výkonem 64 kW, krátce se na českém trhu objevila i její šestnáctiventilová verze s výkonem 79 kW. Turbodiesely tu reprezentují agregáty 1.5 dCi ve variantách 50 a 62 kW, které se chlubí mimořádně příznivou spotřebou paliva.
Výbava




Dacia Logan nepatří k vozům, které by měly kdovíjak bohatou výbavu. Ta byla opravdu základní a za řadu prvků se připlácelo nebo musel zákazník volit vyšší verze výbavy. U starších vozů často chybí i klimatizace, která se u mladších provedení často dostala do akčních výbavových stupňů. Proto je potřeba mezi ojetými vozy více vybírat.
Design




Utilitární charakter Dacie Logan je poznat na první pohled už podle designu auta. Hranatá karoserie jednoduchých tvarů od počátku nepůsobí příliš moderním dojmem, na druhou stranu o mnoho nestárne, charakter je zachováván. Skutečně zastaralým dojmem působí interiér, kde místy chybí čalounění a tvary palubní desky pamatují opravdu úplně jiné doby.
Spotřeba




Logan nemá zbytečně výkonné motory, ostatně podvozek auta by si s nimi ani moc neporadil. Auto, které nabádá ke klidné jízdě a které si také většinou kupují nenároční řidiči, tak má ve většině provedení dobrou spotřebu paliva. Hvězdou jsou vznětové motory, které dovedou jezdit opravdu velmi úsporně.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti Loganu jsou spíše podprůměrné a opět tu platí slova o klidné jízdě. Podvozek je naladěn spíše na komfort, držení stopy vozu mnoho neříká. Na druhou stranu vyvážení ani směrová stabilita nejsou úplně špatné, takže chování v zatáčkách ani na dálnici není záludné.
Bezpečnost




Nárazovými testy Euro NCAP prošla Dacia Logan v roce 2005 a získala skóre pouhých tří hvězdiček z pěti. To není příliš dobrý výsledek, ale je dán starší konstrukcí auta a opravdu jen základní výbavou, ve které se připlácelo i za airbag spolujezdce. Na druhou stranu Logan ochrání posádku lépe než přestárlé ojetiny pochybného stavu, kterých jsou české silnice plné.
Praktičnost




Jestli je něco parádní disciplínou Loganu, tak je to praktičnost. Autu nevadí trochu humpoláčtější zacházení a nějaké ty šrámy majitel řešit nebude. Prostor pro posádku je velmi dobrý, ani vzadu se cestující tísnit nebudou. Jen je potřeba počítat s menší šířkou vozu, která je daná použitou platformou ze staršího Renaultu Clio. Na zadní lavici tak tři cestující vedle sebe moc pohodlí mít nebudou. Obří combi Logan MCV s prodlouženou karoserií pak pojme až sedm cestujících a jeho zavazadlový prostor je opravdu královský. Sedan pojme 510 litrů, ovšem bohužel nelze sklápět zadní sedadla. To u verze combi pochopitelně jde a už základní objem 700 litrů budí respekt.
Komfort




Logan překvapí nejen dobrou nabídkou vnitřního prostoru, ale také dobrým jízdním komfortem. Ten je dán jednak celkově komfortním odpružením vozu a také pohodlnými sedadly. Na druhou stranu odhlučnění vozu není příliš dobré a interiér celkově nepůsobí kdovíjak hodnotným dojmem, což komfort trochu snižuje.
Provozní náklady




Motory Loganu jsou docela úsporné, a ačkoli vůz nepatří celkově k úplně nejspolehlivějším, jednoduchá a nenáročná technika znamená v případě poruch vcelku levné a rychlé opravy. Provozní náklady vozu jsou tak příznivé.
Názor odborníka
Logan byl navržen a postaven jako levné auto a tento fakt se nesnaží nijak maskovat. Vlivem prudkého poklesu cen ojetin nabízí bezkonkurenční poměr ceny a užitné hodnoty. Svým vzhledem si mnoho příznivců nezíská, zato ale boduje spolehlivostí. Plasty v kabině jsou tvrdé, lak karoserie je tenký a málo odolný a výbava bývá žalostně chudá. Často chybí ABS i posilovač řízení, o klimatizaci si zájemce zpravidla musí nechat jen zdát. Na druhou stranu na základních mechanických součástech výrobce nešetřil. Komfortně naladěný podvozek proto vydrží desítky tisíc kilometrů na nekvalitních cestách a i motory jsou léty prověřené a bezproblémové. Pouze převodovky mívají hlučná ložiska a u naftového motoru 1.5dCi se ucpávají vstřikovače při tankování méně kvalitní nafty. Množství elektroniky na palubě je na minimální úrovni. Výsledkem toho všeho je nadprůměrná spolehlivost. Zkrátka, co v autě není, to se nemůže porouchat. Svou prostorností Logan uspokojí i rodinné potřeby, ale příliš měkká sedadla nejsou na delších cestách pohodlná. Slabinou je i méně kvalitní lak a horší antikorozní ochrana. I přesto je ale Logan na trhu ojetin považován za velmi solidní volbu.