Proč koupit |
---|
Prověřená technika Bohatá nabídka pohonů Praktičnost Nízké provozní náklady Snadné ovládání |
O vozidle
Dacia Duster je doslova ztělesněním cenově dostupného SUV. Tento model si díky své praktické, robustní a relativně jednoduché konstrukci, příznivým cenám a nízkým provozním nákladům získal srdce opravdu širokého publika. Druhá generace Dusteru je na trhu od roku 2017, v roce 2020 dostala facelift a v roce 2022 prošla dílčí modernizací, která přinesla nejen nové logo značky na masce chladiče, vylepšené světlomety, ale také drobná vylepšení v oblasti další techniky i provedení interiéru. To znamená, že verze po modernizaci z roku 2022 jsou nejvyspělejšími Dustery, aniž by vlastně ztratily cokoli ze svého kouzla praktického a cenově dostupného SUV.
Právě prostorný a praktický interiér je jednou z velkých předností tohoto malého SUV s tradičně svalnatým a drsným designem. Modernizace v roce 2022 pak přinesla právě nové možnosti i v interiéru, kde mohou mít vyšší výbavové verze řadu až překvapivě hodnotných detailů. K největším zajímavostem patří například čalounění s materiálem MicroCloud, které je skutečně velmi jemné a přitom zůstává praktické a dá se snadno udržovat. Interiér je elegantní a v mnohém tak trochu „ze staré školy“, ani poslední modernizace například nepřesunula displej infotainmentu na horní hranu palubní desky, jak je dnes moderní. Na druhou stranu tu zůstává spousta praktických mechanických ovladačů, ať už tlačítek nebo otočných knoflíků, specialitou je třeba komfortní ovládání rádia a médií praktickou páčkou pod volantem. Díky tomu je vše přehledné a hezky po ruce. Pro zavazadla nabízí Duster velmi příjemných 445 litrů místa, to ovšem platí pro verze s pohonem předních kol, čtyřkolky mají 376 litrů prostoru.
Modernizace z roku 2022 přinesla trochu přiškrcení v paletě nabízených motorů, ta je i přesto stále nečekaně bohatá, alespoň z hlediska výběru paliv. Duster jde totiž pořídit s pohonem na benzín, naftu, nebo LPG. Základ nabídky tvoří tříválec 1,0 litru, který dává výkon 67 kW, v tovární úpravě na LPG ovšem má tato verze dokonce 74 kW. Platí to však skutečně jen při pohonu na LPG, když jed vůz na benzín, má oněch 67 kW. Dále je k dispozici agregát 1,3 litru, ten má 96 nebo 110 kW. A diesely zastupuje motor 1.5 Blue dCi s výkonem 85 kW. Většina Dusterů na trhu bude mít pohon předních kol, ale k dispozici jsou i zmíněné „čtyřkolky“. Nejsilnější benzínový motor má automatickou převodovku.
Výbava
I když je Dacia Duster cenově dostupné auto, které nemusí mít všechny nejmodernější vymoženosti, výbava může být až překvapivě bohatá. Nicméně hodně záleží na tom, jakou konfiguraci původní majitel zvolil, takže je potřeba u ojetých aut podle výbavy vybírat. Výbava pak může výrazně ovlivnit cenu vozu.
Design
Svým vzhledem se Dacia Duster druhé generace trefila doslova do černého. Robustní a svalnatá karoserie je prostě líbivá a po modernizaci z roku 2022, kdy ladí nové logo na masce chladiče s modernizovanými světlomety vypadá auto opravdu skvěle. Vlastně nic nenapovídá tomu, že pro rok 2024 dorazí nástupce.
Spotřeba
Prověřené pohonné jednotky pod kapotou Dacie Duster jsou zároveň úsporné. Udávaná kombinovaná spotřeba i u té „nejžíznivější“ verze je pouze 6,4 litru benzínu na 100 kilometrů. Diesel se s rezervou vejde pod pět litrů a verze s pohonem na LPG spotřebuje do sedmi litrů plynu na 100 kilometrů.
Jízdní vlastnosti
Podvozek Dacie Duster je postaven tak, aby vydržel i hodně rozbité cesty, takže o kdovíjaký závodní projev mu rozhodně nejde. Na druhou stranu mu robustní konstrukce dává výhody z hlediska fungování v lehkém terénu. Ovladatelnost auta je ale vždy velmi dobrá a Duster se chová čitelně a předvídavě.
Bezpečnost
Že v mnoha otázkách hledá Dacia u modelu Duster kompromisy ukazuje i výsledek z testu organizace Euro NCAP, kde Duster v roce 2017 získal tři hvězdičky z pěti možných. Bezpečnost auta při havárii je přitom dobrá, byť samozřejmě najdeme v tomto ohledu i lepší malá SUV, nicméně trochu omezující jsou kompromisy v bezpečnostní výbavě, kvůli kterým prostě Duster na lepší hodnocení dosáhnout nemohl.
Praktičnost
Jestli je nějaké malé SUV skutečně praktické, tak je to právě Dacia Duster. A nejde jen o to, že má pro pasažéry dostatek místa a že pro zavazadla nabídne výtečných 445 litrů prostoru (376 u čtyřkolky), ale také o velké množství odkládacích míst nebo celkově prakticky řešený interiér, který myslí i na snadnou údržbu při čištění.
Komfort
Podvozek Dacie Duster je díky své robustnější konstrukci příjemně komfortní, na druhou stranu se v celkové konstrukci auta objevují kompromisy, kvůli kterým Duster pochopitelně na špičku v komfortu nepatří. Odhlučnění je jen průměrné, totéž platí o výbavě, i když po modernizaci z roku 2022 dovede Duster příjemně překvapit i v tomto ohledu. Jen to chce sehnat tu správnou verzi.
Provozní náklady
Nespornou výhodou Dacie Duster jsou nízké provozní náklady. Začíná to už samotnou pořizovací cenou, pokračuje hospodárnými motory a končí to třeba u nenáročného servisu. Dacia z podstaty věci není na údržbu náročná, autu stačí poctivá pravidelná péče, která navíc ani v autorizovaném servisu nevyjde draho.