OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Dacia Duster (2018 - současnost)

Proč koupit

Atraktivní ceny

Lákavý design

Solidní vnitřní prostor

Nenáročný provoz

Dostupný servis

O vozidle

SUV Dacia Duster patří k vůbec nejprodávanějším automobilům v Evropě. A mezi SUV je to vůbec nejžádanější model. A ono není vůbec proč se tomu divit. Duster totiž kombinuje několik vlastností, které z něj ve výsledku dělají opravdový hit. Auto láká na vcelku atraktivní a stylový design, nabízí velmi dobrý vnitřní prostor a za to vše si výrobce žádá až nečekaně málo peněz. Duster je tedy pořádný kus auta za překvapivě malé peníze, moc dalších takových nabídek na trhu není. 

 

Na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu v roce 2017 se coby modelový ročník 2018 představila druhá generace modelu Duster. Ta pokračuje v úspěšném receptu generace první, přidává k tomu ale třeba modernější motory, elegantnější a hodnotnější design i některé zajímavé technické prvky v interiéru a další vylepšení. Celkově ovšem zůstává Duster spíše jednodušším a účelným vozem, rozhodně nezaujme ty, kdo hledají nějaké to luxusnější zboží. V tomto ohledu jeho vnější vzhled slibuje o něco víc, než pak interiér nabízí. Na druhou stranu je Duster přesně typem vozu, při jehož používání si nemusí majitel dělat vrásky třeba z životnosti interiéru. V kabině jsou použity především jednoduché, snadno omyvatelné, plasty. Dacia Duster je svou délkou 4 320 mm na horní hranici třídy malých SUV – té odpovídá použitá technika, vnitřní prostor ale odpovídá spíš o třídu větším vozům. Drobné omezení je v zavazadlovém prostoru: ten má v základním provedení s pohonem předních kol solidní objem 445 litrů, varianty s pohonem všech kol ale mají zavazadelník menší, objem je 411 litrů.

 

Obě varianty jsou ovšem vcelku populární: provedení 4x4 je totiž jedním z nejdostupnějších vozů s takovým druhem pohonu. A tak i když za něj mnozí zákazníci nepřiplácí, najde se stále spousta těch, kteří sáhnou po Dusteru právě proto, že je to cenově dostupná čtyřkolka. Na druhou stranu vzhledem k tomu, že jde o relativně základní verzi pohonného systému, nelze v terénu očekávat kdovíjak dramatické výkony: v lehkém terénu je ale Duster excelentní a i v tom těžším se neztratí, jen by si měl řidič postupně osahat limity auta. Duster ve verzi 4x4 bude ale většinou kupován třeba pro provoz v horských oblastech, kde pohon dodá především v zimě autu na ovladatelnosti a jistotě.

 

Nová generace Dusteru dostala pod kapotu i moderní motory, které plní nejnáročnější emisní normy. Z počátku byla základem nabídky atmosférická šestnáctistovka 1.6 SCE s výkonem 84 kW a krátce byla dostupná i přeplňovaná dvanáctistovka. Tyto motory ale byly poměrně rychle nahrazeny modernějšími agregáty: základem je nověji litrový tříválec s přeplňováním a výkonem 74 kW. Tato motorizace je dokonce dostupná i v provedení s tovární úpravou na LPG pohon. Motor je výhradně spojen s pohonem předních kol a pětistupňovou manuální převodovkou. Silnější motorizací je čtyřválec 1.3 Tce, který koncern Renault vyvíjel ve spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz. Třináctistovka se nabízí ve variantách s výkonem 96 a 110 kW, na výběr je pohon přední nápravy či pohon všech kol, převodovka je šestistupňová. V nabídce jsou i vznětové varianty: na výběr je z výkonu 70 nebo 85 kW, v obou případech se o něj stará patnáctistovka dCi. Silnější variantu lze mít i s pohonem všech kol.

Výbava

Ačkoli není Dacia Duster mistrem v disciplíně jménem bohatá výbava, na danou cenu toho nabídne auto docela dost. Už v základu je tu například asistent rozjezdu do kopce, palubní počítač s LCD displejem, LED denní světlomety či centrální zamykání s dálkovým ovládáním. Bohatší verze mají i modernější infotainment, parkovací kameru a mohou mít až sedmnáctipalcové pneumatiky.

Design

Ačkoli je Dacia Duster cenově dostupný automobil, design u něj výrobce rozhodně nijak neodflákl. Druhá generace se od té první liší jen v kosmetických detailech, na úspěšném receptu nebylo třeba příliš měnit. Přesto designéři zdůrazňují, že jsou veškeré povrchové panely druhé generace nové a s první generací nezaměnitelné.

Spotřeba

Po stránce spotřeby paliva dovede Dacia Duster potěšit. I když má vůz vyšší stavbu, použitá jednoduchá platforma a spíše maloobjemové živé motory znamenají nízkou pohotovostní hmotnost, která se u mnoha verzí pohybuje okolo hranice 1 300 kilogramů a jen výjimečně překročí 1 500 kilogramů. Díky tomu se spotřeba paliva drží příjemně nízko, vznětové motory se umí běžně dostat pod 6 litrů na 100 kilometrů, benzínové na úroveň zhruba 7,5 litru, i když údaje výrobce tvrdí až o dva litry nižší hodnoty.

Jízdní vlastnosti

Podvozek Dacie Duster druhé generace vychází z generace první a nepřináší zásadní posun. Na druhou stranu jsou jízdní vlastnosti jisté a nezáludné, od počátku je jasné, že Duster nemá žádné sportovní ambice. Ovladatelnost vozu je však bezproblémová. Na určité limity narazí Duster i v terénu, rozhodně ale není třeba se výletů mimo zpevněné cesty jakkoli bát.

Bezpečnost

V oblasti bezpečnosti se celkově levnější konstrukce Dusteru projevuje asi nejvíce. Druhá generace získala v testech organizace Euro NCAP jen tříhvězdičkové hodnocení, zatímco většina soudobých modelů se chlubí pěti hvězdami. Horší skóre je však způsobeno především menším zastoupením asistenčních systémů, které dnes metodika Euro NCAP vyžaduje. Pravda, i v ochraně posádky Duster mnozí konkurenti překonávají, ale ztráta tu není tak dramatická.

Praktičnost

Co se praktičnosti týče, je Duster pro mnohé ideál. Je to nenáročné auto, jehož interiér se opravdu nemusíte bát využít na maximum. Na danou třídu je dobrý i zavazadlový prostor s objemem 445 litrů, u variant s pohonem všech kol je třeba právě kvůli jeho mechanice počítat se snížením objemu na 411 litrů. 

Komfort

Samotný komfort odpružení je u Dacie Duster výtečný. Podvozek je postaven na špatné cesty, k autu se dodávají pneumatiky s rozumným profilem, takže nekvalitní silnici zvládá Duster s přehledem. Trochu vyšší je ovšem hlučnost a Duster nehýčká posádku tolika komfortními prvky výbavy, jako dražší konkurenti.

Provozní náklady

Kromě nízké pořizovací ceny lákají zájemce k Dacii Duster i nízké provozní náklady. Jednoduché a nenáročné auto je úsporné a nevyžaduje žádný nadstandardní servis. Servisní síť je velmi široká, s Dusterem si snadno poradí i neautorizované opravny a náhradní díly jsou široce dostupné.

Dacia Duster

Další vozy


800 110 800 Volejte denně 8:00 - 21:00
  • Garáž
  • Upozornění 0
  • Hledat

Tým AAA AUTO Tým AAA AUTO

Dobrý den , potřebujete poradit s výběrem auta? Nechte nám na sebe kontakt a my vám zavoláme zpět.

nebo volejte rovnou 800 110 800