




Proč koupit |
---|
Atraktivní design Prémiový interiér Dobrý vnitřní prostor Silné pohonné jednotky Moderní výbava |

O vozidle
Značka Cupra má sice kořeny ve španělské automobilce Seat, ovšem vsadila na prémiovější a trochu sportovnější pojetí svých vozů. Aby toto zaměření Cupra zdůraznila, připravila v roce 2020 zcela svébytný model Formentor, který nemá v nabídce Seatu obdoby. Kompaktní crossover má dynamický design ve stylu vozů kupé a cílí na zákazníky, kteří si u svých aut potrpí na emoce. Ty vedle vnějšího vzhledu podporuje i provedení interiéru. Cupra volí kvalitní materiály obvyklé u prémiových automobilek, interiér je zároveň pojat sportovněji, než u většiny SUV a působí útulně a dynamicky. Je to například i díky nízkým oknům, která zdůrazňují přikrčenou siluetu vozu. Přitom nabídka místa uvnitř je překvapivě dobrá, cestující mají dostatek místa vpředu i vzadu a to i nad hlavou a zavazadlový prostor tohoto kompaktního modelu pojme výborných 450 litrů nákladu.
Emoce pak dovede Cupra Formentor budit i svými pohonnými jednotkami. Základní paleta je pro koncern Volkswagen a jeho kompaktní vozy vcelku obvyklá, ale ve vyšších patrech nabídky najdeme opravdu nezvyklá lákadla. Nejslabšími motory v modelu Formentor jsou agregáty 1.5 TSI a 2.0 TDI s výkonem 110 kW. Dále je tu provedení e-Hybrid s výkonem 140 kW a pak už celá řada výkonných provedení. Pod označením VZ nabízí Cupra Formentor benzínový dvoulitrový čtyřválec TSI se 180 kW, plug-in hybrid se stejným výkonem, to ve verzích s pohonem předních kol. Varianta s pohonem všech kol pak přináší dvoulitr vyladěný na 228 kW. Modernizace z roku 2024 pak přinesla i nárůst výkonu, dvoulitr umí až 245 kW a plug-in hybrid skvělých 200 kW, přičemž slibuje dojezd až 100 kilometrů na jedno nabití. To ale stále není z hlediska emocí vše. Před modernizací byla k dispozici i speciální verze VZ5, která měla pod kapotou pětiválec z dílen automobilky Audi. Ten má výkon ohromujících 287 kW a Cupra Formentor je s ním rychlou střelou schopnou komfortních přesunů na dlouhé vzdálenosti.
Navzdory všem těm výkonům je totiž Cupra Formentor i v těch nejostřejších verzích příjemně komfortní auto, je to takové cestovní GT kategorie malých SUV. A tento pocit zůstává i u slabších verzí.
Výbava
Na poměry kompaktních vozů má Cupra Formentor rozhodně nadprůměrnou výbavu. Ta vychází z možností použité platformy MQB a nabízí veškeré dnes obvyklé prvky a sem tam něco navíc. Samozřejmostí je moderní infotainment, možnosti konektivity nebo bohatá sestava asistenčních systémů.
Design
Cupra Formentor má mezi kompaktními SUV a crossovery koncernu Volkswagen asi nejdynamičtější a nejvíce svébytný design. Je to nepřehlédnutelné auto se svalnatou karoserií a přikrčenou střechou, které i v běžných verzích působí velmi sportovně. Facelift z roku 2024 toto pojetí vozu ještě zdůraznil.
Spotřeba
Vzhledem k použité platformě a běžné koncernové technice umí být Cupra Formentor i překvapivě úsporným modelem. Dobrá aerodynamika zaručuje, že zejména provedení se základními motory mohou být skutečně úsporná, nejlepší v tom je samozřejmě legendární diesel 2.0 TDI. A velmi úsporný provoz umí nabídnout i plug-in hybridní verze.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti crossoveru Cupra Formentor patří rozhodně k tomu nejlepšímu ve třídě. Ovladatelnost auta je vynikající, však také Cupra Formentor standardně nabízí větší průměry pneumatik, které s ovládáním auta a přenosem síly pomáhají. Překvapivé ale je, že zůstává vždy i nečekaně komfortní.
Bezpečnost
V roce 2021 dostala Cupra Formentor v testu organizace Euro NCAP plný počet pěti hvězdiček a je jasné, že z hlediska bezpečnosti je na tom tento vůz výtečně. Kromě výborné ochrany posádky má auto skvělé skóre i v oblasti asistenčních systémů, tady je Cupra o něco dál, než třeba mateřský Seat, výbava je jednoduše bohatší.
Praktičnost
I přes své sportovní pojetí dovede být Cupra Formentor překvapivě praktickým autem. Na poměry kompaktních crossoverů není špatný jak vnitřní prostor, tak prostor pro zavazadla. Objem 450 litrů rozhodně není nic, co by mělo zájemce o takové auto odradit.
Komfort
Dalším překvapením je jízdní komfort vizuálně „ostrého“ crossoveru. Ten je totiž špičkový a to nejen u základních verzí s menším ráfky kol, ale také u těch nejvýkonnějších provedení. Cupra Formentor není nikdy nepříjemně tvrdá. Co se komfortu týče, interiér působí útulně a nabízí prémiové materiály, tmavá kabina by ale pro někoho mohla působit i stísněně.
Provozní náklady
V porovnání s dalšími kompaktními modely budou celkové provozní náklady Cupry Formentor lehce nadprůměrné, projevuje se v tom lehce prémiové pojetí vozu a také výbava, ať už ta v podobě moderních technologií nebo silných pohonných jednotek. Na druhou stranu půjde nejspíš o nižší částky, než v případě modelů tradičních prémiových a sportovních značek.