OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Citroën Xsara (1997–2004)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Jízdní komfort

Pohodlná sedadla

Velký zavazadlový prostor

Nízké ceny

O vozidle

Citroën Xsara nahradil v roce 1997 dosavadní kompaktní model výrobce, typ ZX. Podvozková platforma pochází právě ze ZX,  byla jen mírně přepracována. To znamená, že jízdní vlastnosti nepatřily ani v době aktivního života ke kdovíjakým přednostem a z dnešního hlediska jsou spíše dost podprůměrné. Xsara může vykazovat známky směrové nestability i v přímém směru, především při vyšších rychlostech. V zatáčkách také nedrží příliš dobře zvolenou stopu a výrazně se naklání. Nevalné jízdní vlastnosti jsou ovšem vyváženy velmi solidním jízdním komfortem. Podvozek úspěšně filtruje i opravdové záludnosti našich rozbitých silnic.
 
Posádka uvnitř vozu ocení rozměrná a pohodlná sedadla, která ovšem postrádají výraznější boční vedení. Místa je tu dostatek především vpředu, na místech vzadu by cestující ocenili jak více místa pro kolena, tak i nad hlavou. Tato výtka se týká tří- a pětidveřového hatchbacku, combi vyráběné od roku 1998 nemá svažující se střechu, a tak je tu místa nad hlavou více. Všechny verze pak příjemně překvapí opravdu velkým zavazadlovým prostorem. Hatchback totiž pojme i dnes dost nadstandardních 408 litrů nákladu, combi pak disponuje 517 litry. Samotný interiér ovšem nenadchne kvalitou použitých materiálů a i zpracování za konkurencí trochu pokulhává. Na druhou stranu estetika není vůbec špatná, což platí i pro zevnějšek vozu. Provedení vyráběná do roku 2000 mají trochu konzervativnější tvary, po faceliftu získala Xsara výraznější a zajímavější tvář.
 
Sestava pohonných jednotek je na kompaktní třídu vcelku obvyklá. Nabídka začíná základním motorem 1,4 s výkonem 55 kW, který je na Xsaru přece jen trochu slabý a vyhoví jen klidným řidičům. Lepší volbou je proto spíše šestnáctistovka s výkonem 65 kW, která ani tak není kdovíjak dynamická, ovšem s autem hýbe slušně a má přijatelnou spotřebu. Motor 1,8 s osmiventilovou technikou dává výkon 66 nebo 74 kW, daleko zajímavější volbou je modernější šestnáctiventilová verze, která se objevila po faceliftu. Ta má výkon 80 nebo 81 kW a pro Xsaru se jeví být ideální motorizací. Dvoulitr se 100 kW už je trochu žíznivý a jeho přeplňovaná verze se 120 kW také často naráží na limity podvozku.
 
Xsara se dodávala i se vznětovými motory, byť ty jsou trochu méně obvyklé. Atmosférický diesel 1,9 D s výkonem 50 kW je hlučný a nekultivovaný, ovšem dovede být spořivý. Dynamiku od něj očekávat nelze. Jeho přeplňovaná verze 1,9 TD má výkon 66 kW. Vhodnější volbou jsou ovšem modernější agregáty HDI. Dvoulitr se dá sehnat v provedeních s výkonem 66 nebo 80 kW a čtrnáctistovka s 50 kW nahradila starší nepřeplňovaný diesel. 

Výbava

Výbava Citroënu Xsara je z dnešního pohledu spíše normální. Vzhledem k věku vozu nelze očekávat jakékoli moderní elektronické vymoženosti, na druhou stranu shánění vozů se slušnou komfortní sadou prvků, jako jsou klimatizace, elektrická výbava a centrální zamykání, nebude složité. 

Design

Kompaktní model Citroën Xsara dostal během svého modelového života dvě tváře. Původní provedení vyráběné do roku 2000 je trochu konzervativnější, inovovaná verze má nápaditější a líbivější tvář. 

Spotřeba

Xsara má povětšinou rozumně úsporné motory, z hlediska spotřeby je dobré se vyhýbat jen nejsilnějším dvoulitrům. Výraznou úsporu paliva dovedou přinést turbodiesely, byť u prvních dvoulitrů HDI není spotřeba tak nízká jako u některých konkurenčních motorů. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti Citroënu Xsara patří pod průměr dané kategorie i věku auta. Xsara může vykazovat známky směrové nestability i v přímém směru, především při vyšších rychlostech. V zatáčkách také příliš dobře nedrží zvolenou stopu a výrazně se naklání.  

Bezpečnost

Ani bezpečnost není parádní disciplínou Xsary, byť v době svého aktivního modelového života, v roce 1998, získal vůz v nárazových testech Euro NCAP na tehdejší dobu solidní hodnocení tří hvězdiček. Z dnešního hlediska je ovšem ochrana posádky lehce podprůměrná. 

Praktičnost

Místa je v Citroënu Xsara dostatek především vpředu, na místech vzadu by cestující ocenili jak více místa pro kolena, tak i nad hlavou. Tato výtka se týká tří- a pětidveřového hatchbacku, combi vyráběné od roku 1998 nemá svažující se střechu, a tak je tu místa nad hlavou více. Všechny verze pak příjemně překvapí opravdu velkým zavazadlovým prostorem. Hatchback totiž pojme i dnes dost nadstandardních 408 litrů nákladu, combi pak disponuje 517 litry. 

Komfort

Nevalné jízdní vlastnosti jsou u Citroënu Xsara vyváženy velmi solidním jízdním komfortem. Podvozek úspěšně filtruje i opravdové záludnosti našich rozbitých silnic. Posádka také ocení rozměrná a pohodlná sedadla. 

Provozní náklady

Navzdory možná trochu horší pověsti značky není spolehlivost Xsary vyloženě špatná a i opotřebení věkem je většinou v souladu s normou. Náhradní díly jsou cenově dostupné a i servisní úkony z peněženky neodčerpají nadměrné množství financí. 



Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

800 110 800


Momentálně je online 40 odborníků Volejte denně 7:00 - 21:00 Zavolejte mi
E-SHOP
Kupte svůj nový vůz,
rychle a jednoduše
ONLINE
  • Doprava zdarma
    Vůz Vám doručíme až domů
  • 14 dní na vrácení vozu
    Pohodlně a bezpečně, jasný původ i historie vozu
Nabídka vozů