Proč koupit |
---|
Jízdní komfort
Pohodlná sedadla
Velký zavazadlový prostor
Nízké ceny |
O vozidle
Citroën Xsara nahradil v roce 1997 dosavadní kompaktní model výrobce, typ ZX. Podvozková platforma pochází právě ze ZX, byla jen mírně přepracována. To znamená, že jízdní vlastnosti nepatřily ani v době aktivního života ke kdovíjakým přednostem a z dnešního hlediska jsou spíše dost podprůměrné. Xsara může vykazovat známky směrové nestability i v přímém směru, především při vyšších rychlostech. V zatáčkách také nedrží příliš dobře zvolenou stopu a výrazně se naklání. Nevalné jízdní vlastnosti jsou ovšem vyváženy velmi solidním jízdním komfortem. Podvozek úspěšně filtruje i opravdové záludnosti našich rozbitých silnic.
Posádka uvnitř vozu ocení rozměrná a pohodlná sedadla, která ovšem postrádají výraznější boční vedení. Místa je tu dostatek především vpředu, na místech vzadu by cestující ocenili jak více místa pro kolena, tak i nad hlavou. Tato výtka se týká tří- a pětidveřového hatchbacku, combi vyráběné od roku 1998 nemá svažující se střechu, a tak je tu místa nad hlavou více. Všechny verze pak příjemně překvapí opravdu velkým zavazadlovým prostorem. Hatchback totiž pojme i dnes dost nadstandardních 408 litrů nákladu, combi pak disponuje 517 litry. Samotný interiér ovšem nenadchne kvalitou použitých materiálů a i zpracování za konkurencí trochu pokulhává. Na druhou stranu estetika není vůbec špatná, což platí i pro zevnějšek vozu. Provedení vyráběná do roku 2000 mají trochu konzervativnější tvary, po faceliftu získala Xsara výraznější a zajímavější tvář.
Sestava pohonných jednotek je na kompaktní třídu vcelku obvyklá. Nabídka začíná základním motorem 1,4 s výkonem 55 kW, který je na Xsaru přece jen trochu slabý a vyhoví jen klidným řidičům. Lepší volbou je proto spíše šestnáctistovka s výkonem 65 kW, která ani tak není kdovíjak dynamická, ovšem s autem hýbe slušně a má přijatelnou spotřebu. Motor 1,8 s osmiventilovou technikou dává výkon 66 nebo 74 kW, daleko zajímavější volbou je modernější šestnáctiventilová verze, která se objevila po faceliftu. Ta má výkon 80 nebo 81 kW a pro Xsaru se jeví být ideální motorizací. Dvoulitr se 100 kW už je trochu žíznivý a jeho přeplňovaná verze se 120 kW také často naráží na limity podvozku.
Xsara se dodávala i se vznětovými motory, byť ty jsou trochu méně obvyklé. Atmosférický diesel 1,9 D s výkonem 50 kW je hlučný a nekultivovaný, ovšem dovede být spořivý. Dynamiku od něj očekávat nelze. Jeho přeplňovaná verze 1,9 TD má výkon 66 kW. Vhodnější volbou jsou ovšem modernější agregáty HDI. Dvoulitr se dá sehnat v provedeních s výkonem 66 nebo 80 kW a čtrnáctistovka s 50 kW nahradila starší nepřeplňovaný diesel.
Výbava




Výbava Citroënu Xsara je z dnešního pohledu spíše normální. Vzhledem k věku vozu nelze očekávat jakékoli moderní elektronické vymoženosti, na druhou stranu shánění vozů se slušnou komfortní sadou prvků, jako jsou klimatizace, elektrická výbava a centrální zamykání, nebude složité.
Design




Kompaktní model Citroën Xsara dostal během svého modelového života dvě tváře. Původní provedení vyráběné do roku 2000 je trochu konzervativnější, inovovaná verze má nápaditější a líbivější tvář.
Spotřeba




Xsara má povětšinou rozumně úsporné motory, z hlediska spotřeby je dobré se vyhýbat jen nejsilnějším dvoulitrům. Výraznou úsporu paliva dovedou přinést turbodiesely, byť u prvních dvoulitrů HDI není spotřeba tak nízká jako u některých konkurenčních motorů.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti Citroënu Xsara patří pod průměr dané kategorie i věku auta. Xsara může vykazovat známky směrové nestability i v přímém směru, především při vyšších rychlostech. V zatáčkách také příliš dobře nedrží zvolenou stopu a výrazně se naklání.
Bezpečnost




Ani bezpečnost není parádní disciplínou Xsary, byť v době svého aktivního modelového života, v roce 1998, získal vůz v nárazových testech Euro NCAP na tehdejší dobu solidní hodnocení tří hvězdiček. Z dnešního hlediska je ovšem ochrana posádky lehce podprůměrná.
Praktičnost




Místa je v Citroënu Xsara dostatek především vpředu, na místech vzadu by cestující ocenili jak více místa pro kolena, tak i nad hlavou. Tato výtka se týká tří- a pětidveřového hatchbacku, combi vyráběné od roku 1998 nemá svažující se střechu, a tak je tu místa nad hlavou více. Všechny verze pak příjemně překvapí opravdu velkým zavazadlovým prostorem. Hatchback totiž pojme i dnes dost nadstandardních 408 litrů nákladu, combi pak disponuje 517 litry.
Komfort




Nevalné jízdní vlastnosti jsou u Citroënu Xsara vyváženy velmi solidním jízdním komfortem. Podvozek úspěšně filtruje i opravdové záludnosti našich rozbitých silnic. Posádka také ocení rozměrná a pohodlná sedadla.
Provozní náklady




Navzdory možná trochu horší pověsti značky není spolehlivost Xsary vyloženě špatná a i opotřebení věkem je většinou v souladu s normou. Náhradní díly jsou cenově dostupné a i servisní úkony z peněženky neodčerpají nadměrné množství financí.
Citroen Xsara