Proč koupit |
---|
Originální design Jízdní komfort Komfortní interiér Úsporné motory Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Citroën C4 Cactus je na první pohled možná jedním z nejzvláštnějších vozů poslední doby. Ovšem v tom tkví jeho hlavní kouzlo. Design je vskutku originální a docela futuristický, přitom vlastně překvapivě milý a přívětivý. Zvláštností provedení vyráběného v letech 2014 – 2018 jsou takzvané prvky AirBumps, tedy vzduchové polštáře na bocích dveří a v rozích auta. Ty Dodávají tomuto provedení velmi charakteristický vzhled, jímž se C4 Cactus řadí do třídy malých crossoverů. Po modernizaci pro rok 2018 ovšem Citroën pojetí vozu trochu změnil a proto popisujeme původní variantu zvlášť.
Cactus je každopádně malý crossover, který je ideální do městského prostředí, ale nezalekne se ani delších cest. Kompaktní rozměry okolo 4,1 metru délky vůz navíc kombinuje s překvapivě lehkou konstrukcí: u základních verzí je pohotovostní hmotnost nižší než 1 tuna a to je opravdu překvapivé. Lehoučká konstrukce ale znamená spoustu výhod, od nízké spotřeby paliva, přes snazší ladění opravdu komfortního podvozku až po celkovou obratnost auta.
Veselý a futuristický design se přenáší i do interiéru, který také působí velmi originálním dojmem. Originální ale není za každou cenu, takže se interiér tak snadno neokouká a i po letech vůbec nepůsobí zastarale – ba naopak, stále je velmi stylový a šik. Další předností je na danou velikost vcelku solidní nabídka místa, ani vzadu nebudou cestující trpět, sedadla v Cactusu jsou navíc překvapivě rozměrná a pohodlná křesla se skvělými sedáky, které poskytují výtečný komfort i na dlouhých cestách. Navíc vypadají jako z obývacího pokoje. Drobným ústupkem v komfortu pro někoho může být fakt, že v zadních dveřích jsou pouze výklopná okna, nedají se tedy stahovat. Naopak zavazadlový prostor s objemem 348 litrů je rovněž solidní.
Pod kapotou Citroënu C4 Cactus najdeme typicky jeden ze tří motorů: základem tu byl tříválec 1.2 litru s atmosférickým plněním a výkonem 60 kW, který je pro lehký vůz vcelku dostačující, byť to samozřejmě nebude žádný sprinter. Ale především pro městský provoz vyhoví. Silnější alternativou, která naopak umí s Cactusem už slušně zacvičit, je přeplňovaná varianta tříválce, která dává solidní výkon 81 kW a která se tedy nezadýchá ani na delších cestách. Třetí možností je turbodiesel 1.6 litru s výkonem 74 kW, který se vyznačuje opravdu velmi nízkou spotřebou paliva. Motory pohánějí výhradně přední nápravu, alternativou k manuálním převodovkám je převodovka robotizovaná, která však není příliš obvyklým řešením.
Výbava
Citroën C4 Cactus patří k cenově dostupným malým crossoverům, přesto jeho výbava není vyloženě chudá. Myslí se na bezpečnost, v rámci designu interiéru tu navíc standardně zákazník dostal dvojici displejů – jeden namísto klasických „budíků“ a druhý pro obsluhu infotainmentu i běžných funkcí vozidla.
Design
Design Citroënu C4 Cactus vyráběného do roku 2018 je vskutku originální. Auto se vzduchovými polštáři na bocích i v rozích karoserie vypadá futuristicky a nezvykle a i dnes budí pozornost. Cactus tedy rozhodně není nic pro ty, kdo rádi splývají s davem. Jeho neobvyklý vzhled ale přitom působí přátelsky. Velmi dobrá atmosféra se přenáší i do interiéru, který taktéž působí originálním a zároveň vcelku luxusním dojmem.
Spotřeba
Malý crossover z dílen Citroënu se vyznačuje překvapivě nízkou pohotovostní hmotností, což znamená i velmi příznivou spotřebu paliva. Na tu jsou optimalizovány i použité pohonné jednotky, Cactus tedy umí být střídmým jak v benzínovém, tak vznětovém provedení.
Jízdní vlastnosti
Moderní platforma EMP-2 dodává Citroënu C4 Cactus solidní jízdní vlastnosti. Podvozek preferuje jízdní komfort, na sportování to moc není, ale projev auta je čitelný a nezáludný. Motory pohání výhradně přední kola, varianta s pohonem všech kol nebyla v nabídce.
Bezpečnost
V roce 2014 si Citroën C4 Cactus v testech organizace Euro NCAP vysloužil solidní hodnocení čtyř hvězdiček. V ochraně posádky si vede vůz obstojně, překvapivě dobré je i hodnocení při střetu s chodcem, trochu méně tu jsou ovšem zastoupeny některé pokročilejší asistenční systémy.
Praktičnost
Citroën C4 Cactus je praktickým městským crossoverem. Interiér disponuje pohodlnými sedadly, obzvlášť ta vpředu připomínají křesla z obývacího pokoje. Zavazadlový prostor má solidní objem 348 litrů, nevýhodou při jeho rozšíření je fakt, že zadní lavice nemá dělené opěradlo. Podobně mohou někomu vadit zadní výklopná okna. Na druhou stranu se do Cactusu skvěle nastupuje a to díky mírně zvýšenému podvozku.
Komfort
Celý C4 Cactus je naladěn na velmi komfortní notu. Začíná to již pohodlným nastupováním a usazením do povedených sedadel s komfortními sedáky (vzadu by ale mohl sedák víc podepírat stehna). A pokračuje to jízdou: podvozek je plavný a dobře filtruje nerovnosti našich vozovek.
Provozní náklady
I když vypadá velmi futuristicky, je C4 Cactus zcela běžným vozem, jehož provozní náklady se budou držet velmi při zemi. Konstrukčně je to příjemné a jednoduché auto, navíc originální řešení AirBump ho dovede ochránit před některými nepříjemnými šrámy, co auto může utržit při stání na parkovišti. Nabízené motory jsou příjemně úsporné, takže celkově je Cactus nenáročný vůz.