Proč koupit |
---|
Příznivé ceny
Nízké provozní náklady
Silný a úsporný motor
Dobrá spolehlivost
Solidní jízdní vlastnosti i komfort
Originální design |
O vozidle
Citroën C1 je jedním z kolínských trojčat – tedy malých automobilů vyráběných v továrně TPCA v Kolíně. Jeho sourozenci jsou ještě Peugeot 107 a Toyota Aygo. V Česku vyráběné automobily nejsou na našich silnicích tak běžné, jak by domácí původ napovídal. Důvod je jednoduchý, místní řidiči těm nejmenším vozům nepřišli úplně na chuť, navíc z počátku výroby nepatřila „kolíňata“ k nejlevnějším modelům. Naopak na sklonku modelového cyklu tomu tak je. Však se také trojice modelů vyrábí od roku 2005 bez jakýchkoli zásadních změn techniky, jen se dvěma facelifty, které inovovaly především vzhled vozu. C1 je tak i po letech výroby vcelku originálním automobilem s dodnes velmi elegantním designem. Z celé trojice je právě C1 asi esteticky nejhravějším vozem. Originální tvary pokračují i v interiéru, avšak tady se projevuje konstrukční věk vozu. Například dveře nejsou zcela čalouněny a použité materiály jsou tvrdé a jednoduché plasty s jen průměrným slícováním. Na druhou stranu celková kvalita zpracování je dobrá a C1 i jeho sourozenci se mohou pochlubit solidní spolehlivostí. Ostatně, techniky, která by se mohla pokazit, tady mnoho není. A dobře dimenzovaný podvozek toho vzhledem k nízké hmotnosti vozu pouze okolo 900 kilogramů také vydrží hodně. Vnitřní prostor pro cestující je na předních sedadlech zcela dostačující, sedadla, která nemají boční vedení, jsou i překvapivě pohodlná i na delších cestách. Ne každý ovšem ocení jejich integrované opěrky hlav. U třídveřové verze je také trochu nemilé, že sedadla si nepamatují svou původní polohu a je nutné je vždy znovu nastavit. Pětidveřová varianta je ovšem obvyklejší. Vzadu není místa na rozdávání, ale kratší cesty po městě tu přežijí i vyšší cestující. Zavazadlový prostor je však velmi malý a navíc hůře přístupný – otevírá se pouze zadní sklo, takže nakládací hrana je vysoko a předměty uložené v kufru je nutné z něj lovit.
C1 a jeho kolínští sourozenci příjemně překvapí jízdním komfortem a vlastnostmi. Odpružení docela dobře zvládá filtrovat nerovnosti a auto až překvapivě dobře drží stopu. Jeho jízdní vlastnosti jsou zábavné a hravé a chování celkově krásně čitelné. Pravda, modernější soupeři se tváří celkově stabilněji a řízení je docela přeposilované, ale přesné – s malým C1 tak může být překvapivě zábava. Navíc nemá větší problémy se směrovou stabilitou ve vyšších rychlostech, což bývá častý nedostatek nejmenších vozů.
Motory se objevily pod kapotou C1 dva. Zdaleka nejobvyklejší je ovšem vcelku pochopitelně základní litrový tříválec s velmi solidním výkonem 50 kW. Na poměry tříválcových motorů je kultivovaný a na malý automobil má dostatek výkonu. I proto jsou převody těžší, a C1 tak vcelku komfortně zvládá i jízdu dálniční rychlostí, kdy už má řada soupeřů motor vytočen opravdu do vysokých otáček. Pětistupňová manuální převodovka ovšem rozhodně nepatří k nejpřesnějším a robotické ústrojí SensoDrive zase k nejspolehlivějším a nejkomfortnějším. Druhou možností pod kapotou je podstatně vzácnější turbodiesel 1,4 HDi. Vzhledem ke kvalitám benzinové motorizace ovšem tento motor volil málokdo.
Výbava




Výbava řady vozů z kolínské série je pouze základní, na druhou stranu se na trhu ojetých vozů dá narazit i na velmi slušně vybavené exempláře. Modely se mohou lišit už v tom, zda mají nebo nemají dělená zadní sedadla. Překvapivě není složité sehnat vůz vybavený klimatizací.
Design




Kolínské minivozy patří dodnes k originálním vozům té nejmenší velikosti. C1 je z nich vzhledově asi nejhravější variantou. Vůz prošel v průběhu modelového života hned dvojicí faceliftů – ten první dostal v roce 2009 a druhý pak zkraje roku 2012. Změny se vždy týkaly předních partií a byly vcelku kosmetické.
Spotřeba




Oba dva možné motory pod kapotou Citroënu C1 jsou velmi úsporné. U turbodieselu 1,4 HDi to můžeme brát jako samozřejmost, výborný pružný litrový tříválec pak spotřebou příjemně překvapí. Proto není příliš mnoho důvodů volit vznětové provedení.
Jízdní vlastnosti




Ačkoli se dnes nejmodernější malé vozy chovají při jízdě trochu dospěleji, C1 má stále na poměry třídy velmi dobré jízdní vlastnosti. Chování auta je dobře čitelné a hravé, schopnost držet stopu i přes měkčí odpružení až překvapivá. Klíčem k úspěchu je nízká hmotnost vozu, se kterou si podvozek hravě poradí.
Bezpečnost




Kolínské minivozy se nárazovým testům Euro NCAP podrobily hned dvakrát. Nejprve na počátku výroby získala trojice modelů čtyřhvězdičkové hodnocení. Nakolik však nároky v oblasti bezpečnosti pokročily, ukázal test modelu po druhém faceliftu v roce 2012 – to už totiž konstrukce stačila jen na zisk trojice hvězdiček. Bezpečnostní výbava je většinou základní, byť u lepších modelů mohly být i boční airbagy a některé další vymoženosti.
Praktičnost




Citroën C1 je jedním z nejmenších automobilů na trhu a vnitřní prostor tomu v podstatě odpovídá. Vpředu je situace bezproblémová, vzadu ovšem dospělí cestující budou ochotni absolvovat spíše jen kratší cesty. Auto je homologováno jako čtyřmístné. Malý je zavazadlový prostor s objemem pouhých 139 litrů a nevalným přístupem skrze výklopné zadní sklo.
Komfort




Na třídu malých vozů nabízí Citroën C1 i docela solidní jízdní komfort. Odpružení je docela pohodlné, byť se na sérii nerovností nelze vyhnout určitému poskakování vozu. Překvapí i méně hlučný motor, ovšem na druhou stranu hluk od podběhů se projevuje výrazněji.
Provozní náklady




Kolínské minivozy patří k solidně spolehlivým vozům, navíc při množství použité techniky nejde o složité automobily. Údržba je tak velmi nenáročná a vzhledem k úsporným motorům je C1 jedním z provozně nejméně náročných automobilů.
Citroen C1