Proč koupit |
---|
Dobrý vnitřní prostor Velký zavazadlový prostor Slušný jízdní komfort Zajímavé ceny |
O vozidle
Citroën C-Elysée je kompaktní sedan, který klade velký důraz na příznivou cenu. Je to dvojče Peugeotu 301 a na trhu soupeří s podobně zaměřenými sedany, jako je například Fiat Linea a částečně i Dacia Logan, která se ve své druhé generaci vyšvihla k přece jen vyspělejší technice. Mnozí za soupeře C-Elysée mohou považovat i dvojici Škoda Rapid a Seat Toledo, to jsou ovšem technicky propracovanější vozy s přece jenom o trochu vyšší cenou. C-Elysée je opravdu jednoduchý a základní dopravní prostředek, který klade důraz především na dostatek prostoru pro posádku i zavazadla a slušný jízdní komfort. Na všem ostatním se tu ovšem docela viditelně šetřilo, třeba odhlučnění auta je jen základní a jízdní vlastnosti vyhoví jen málo náročným motoristům. Ani výbava není kdovíjak bohatá.
C-Elysée může na první pohled zaujmout docela povedeným designem s atraktivně řešenou, lehce zamračenou přídí. Není to designově nejvyváženější sedan na trhu, ale v rámci kategorie levných modelů si vede velmi dobře. Po otevření dveří na posádku dýchne jednodušší atmosféra interiéru. Ten je docela strohý, detaily jsou řešeny především jednoduše a levně, ne vždy však dobře z hlediska ergonomie. Na moderní funkce a vymoženosti lze rovnou zapomenout, například ani elektrické stahování oken nemá automatickou funkci. Kdo toto oželí, bude odměněn velkou dávkou vnitřního prostoru. I přesto, že na délku měří vůz jen něco přes 4,4 metru, posádka tu má dostatek prostoru jako v mnohem větších vozech. A to se prosím nešetřilo ani na místu pro zavazadla, do stupňovité zádi se vejde velmi solidních 506 litrů nákladu. Jenže tvar zavazadelníku je dost nepravidelný a přístup do něj je kvůli víku omezený.
Řízení C-Elysée není kdovíjaký řidičský zážitek. Dlouhý rozvor a jednoduché komponenty například znamenají, že do zatáček se vůz skládá velmi postupně, zadní náprava může odskakovat i při zcela běžných rychlostech a směrová stabilita na dálnici také za mnoho nestojí, vůz je náchylný na boční vítr. Především na dálnici pak vynikne jen základní odhlučnění auta, hluk je slyšet od pneumatik, od motoru i od proudícího vzduchu.
Motorizace odpovídají zaměření vozu. Základem je jednoduchá, ale moderní tříválcová dvanáctistovka. Vzhledem k jednoduché konstrukci auta, a tedy nízké hmotnosti je motor s výkonem 53 kW pro účely vozu vcelku dostatečný, pochopitelně jen ovšem pro rozvážnou jízdu. Silnější motorizací je zážehová šestnáctistovka s výkonem 85 kW, ke které lze přikoupit čtyřstupňovou automatickou převodovku. Jediným vznětovým motorem v nabídce je turbodiesel 1,6 HDI s výkonem 68 kW.
Výbava
Výbava C-Elysée je veskrze základní, u nejlevnějšího modelu najdeme čtveřici airbagů, posilovač řízení, rezervu, jednoduchý palubní počítač, ale třeba i centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické stahování čelních oken a výškově nastavitelné sedadlo řidiče.
Design
Citroën C-Elysée je kompaktní sedan, který se sice neubránil pocitu mohutné zádě, ale na svou cenovou hladinu působí celkově elegantním dojmem. Povedená je především čelní maska s mírně zamračeným výrazem. Interiér je stejně jako exteriér relativně jednoduchý.
Spotřeba
C-Elysée je jednoduchý a lehký automobil se vcelku jednoduchými motory. Moderní tříválec 1,2 litru dovede být příjemně úsporný, šestnáctistovka je z trochu starší školy a je náchylnější na zacházení, ale ani její spotřeba není nijak astronomická a dá se držet pod osmi litry na 100 kilometrů. Velmi úsporný dovede být turbodiesel, ten ovšem pod kapotou modelu najdeme jen málokdy.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti jsou jedním z největších nedostatků C-Elysée. Dlouhý rozvor a jednoduché komponenty například znamenají, že do zatáček se vůz skládá velmi postupně, zadní náprava může odskakovat i při zcela běžných rychlostech a směrová stabilita na dálnici také za mnoho nestojí, vůz je náchylný na boční vítr.
Bezpečnost
Mezi moderními automobily se nemůže Citroën C-Elysée chlubit zrovna dobrou bezpečností. Zisk tří hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP je v současné době podprůměrná hodnota. Částečně je sice dána absencí všemožných elektronických pomocníků, avšak ani samotná ochrana posádky není kdovíjak špičková. Oproti mnohaletým ojetinám s rozličným technickým stavem je ovšem zánovní C-Elysée mnohem bezpečnější vůz.
Praktičnost
Ve své kategorii patří Citroën C-Elysée k praktickým automobilům, byť je to jen sedan se stupňovitou zádí. Přístup do zavazadelníku je ale jediným omezujícím faktorem, jeho objem 506 litrů i vnitřní prostor pro posádku jsou ovšem v dané třídě špičkovými hodnotami.
Komfort
Měkce naladěný podvozek s plavným chováním přispívá k dobrému cestovnímu komfortu, podobně jako dostatek vnitřního prostoru. Jenže sedadla jako taková by mohla být pohodlnější a komfort také snižuje nevalné odhlučnění.
Provozní náklady
C-Elysée je mladý vůz, který bude ještě několik let vyžadovat jen základní údržbu. A ani potom nebudou provozní náklady nijak vysoké, technika je jednoduchá a ceny náhradních dílů i servisních úkonů mírné. Totéž platí o pojistkách a dalších výdajích. Motory jsou rovněž vcelku úsporné.