




Proč koupit |
---|
Velký vnitřní prostor Praktičnost a univerzální využití Komfortní odpružení Solidní design |

O vozidle
Citroën Berlingo společně se svým dvojčetem Peugeot Partner stál u obnovy kategorie polododávkových vozů pro volný čas. Základem je myšlenka městského rozvážkového vozu, který je ovšem uzpůsoben k použití jako běžný osobní vůz. Jednoduchá skříňová karoserie vzadu přináší obrovský vnitřní prostor, přitom klasický automobilový předek vozu zajišťuje slušnou aerodynamiku a dodává vozu vzhled jakéhosi zvýšeného combi. Právě obrovská nabídka velkého vnitřního prostoru na malé ploše půdorysu auta je největší předností Berlinga. Nákladový prostor pojme opravdu hodně zavazadel i netradiční náklad. Praktičnost vozu zvyšují boční posuvné dveře, za příplatek mohlo mít Berlingo dvoje, standardně jsou jen jedny na pravé straně. Celkově příjemný je design vozu, což platí především pro verze prodávané po faceliftu, krerým model prošel v roce 2003.
K horším vlastnostem Berlinga patří nepříliš povedené dílenské zpracování i trvanlivost některých částí vozu. Na druhou stranu je Berlingo mechanicky jednoduchý stroj, který není složité opravovat. Od v podstatě dodávkového vozu, který stojí na platformě starého Citroënu ZX, nelze očekávat kdovíjaké jízdní vlastnosti, zaměření na komfort je jednoznačně pozitivní volbou. Paleta motorů je vcelku jednoduchá, žádná z jednotek se nežene za sportovními výkony. Zážehové motory zastupují jednotky 1,4 55 kW, 1,6 80 kW a 1,8 66 kW. Nejobvyklejší je základní varianta, která ovšem patří k líným motorům a i spotřeba nemusí být při delších cestách ideální. Lepší volbou jsou diesely. Tady jasně exceluje jednotka 1,6 HDI s výkonem 66 kW, která má pro pohon auta dostatek síly a vyznačuje se kultivovaným projevem i nízkou spotřebou. Motor 2,0 HDI se shodným výkonem dodávaný v dřívějších letech výroby tak lákavý není, je méně spolehlivý a občas trpí vyšší spotřebou. Základní nepřeplňovaná jednotka 1,9 D s 51 kW je pak opět poměrně slabá.
Výbava




Berlingo je především účelný vůz, u kterého se na luxus příliš nehledí. Výbava auta je tak spíše základní a ani za příplatek nebylo možné získat vyloženě komfortní prvky výbavy. Klimatizace nebo elektrické stahování oken tu ovšem k dispozici jsou.
Design




Vzhledově je Berlingo i jeho sourozenec Partner vcelku jednoduchý automobil, který přitom zbytečně nepůsobí příliš dodávkovým dojmem. Obzvláště po faceliftu, ke kterému došlo v roce 2003, je Berlingo elegantní auto, které ke své vysoké užitné hodnotě přidává i solidní vzhled.
Spotřeba




Pro Citroën Berlingo existuje v podstatě jedna ideální motorizace – turbodiesel 1,6 HDI. Ten přináší opravdu příjemně nízkou spotřebu. To platí i pro základní diesel 1,9, horší je to u dvoulitru. Zážehové motory mají spotřebu mírně vyšší.
Jízdní vlastnosti




Od víceméně užitkového automobilu nelze očekávat kdovíjak skvělé jízdní vlastnosti. Berlingo si však vede vcelku dobře, je nezáludné, ovšem celkově se zaměřuje na komfort, což vede k větším náklonům v zatáčkách. U jízdních vlastností je také nutné počítat s výraznou změnou rozložení hmotnosti vozu při plném naložení.
Bezpečnost




Berlingo prošlo nárazovými testy poměrně pozdě ve svém modelovém cyklu – v roce 2005. A od Euro NCAP získalo solidní hodnocení čtyř hvězdiček. Bezpečnostní výbava auta ovšem může být hodně závislá na roku výroby, a proto se jako lepší volba jeví novější vozy.
Praktičnost




Právě kvůli vysoké užitné hodnotě a praktičnosti Berlingo a jeho sourozenec Partner vlastně vznikaly. Na daném půdorysu patří k nejprostornějším automobilům vůbec. Zavazadlový prostor o objemu 624 litrů je na necelé 4,2 metru dlouhé auto opravdu rekordní. Hodně místa má i posádka, která sedí zpříma.
Komfort




Komfortní odpružení je další z předností Berlinga. Podvozek filtruje nerovnosti s velkou grácií, vzhledem ke stavbě karoserie ovšem můžeme počítat s trochu větším houpáním a náklonem v zatáčkách. Posádka auta má dostatek místa ve všech směrech, komfortní prvky výbavy ovšem příliš časté nejsou.
Provozní náklady




Berlingo bohužel nepatří k nejspolehlivějším automobilům a vzhledem k věku některých ojetin je nutné počítat s investicemi do oprav. Na druhou stranu je to technicky vcelku jednoduchý vůz, který není příliš náročné opravovat.
Názor odborníka
S příchodem letní sezony každoročně roste zájem o ojeté rodinné vozy. Kromě různých kombíků či MPV se v Česku velké oblibě těší i osobní verze původně užitkových vozů. Alternativou Berlinga mohou být i technicky spřízněný Peugeot Partner či konkurenční Renault Kangoo, VW Caddy a další. Pětimístné Berlingo je často volbou živnostníka, jemuž v týdnu slouží jako pomocník při podnikání a o víkendu odstěhuje celou rodinu na chalupu. Rozhodně v sobě nezapře „dodávkový“ původ promítající se do nepříliš jistých jízdních vlastností a nevalného jízdního komfortu. Po stránce praktičnosti mu však lze stěží něco vytknout. Prostor pro posádku i zavazadla je nadprůměrný, interiér je vzdušný a nabízí nadbytek odkládacích prostor. Obzvláště ve spojení s úspornými a odolnými motory HDI se jedná o ojetinu, která se na ploše našich autocenter nikdy dlouho neohřeje. I léty prověřené zážehové motory však s přehledem vyhoví drtivé většině uživatelů, zejména pokud má vůz sloužit běžným rodinným potřebám a nenajezdí tisíce kilometrů měsíčně.