Proč koupit |
---|
Špičkové jízdní vlastnosti
Agilní a zábavné šestiválce
Dobré dílenské zpracování
Atraktivní design |
O vozidle
BMW Z4 je roadster, který navázal na předchozí model Z3. Oproti němu trochu povyrostl a celkově se posunul k dospělejšímu provedení sportovního vozu. V roce 2006 se k otevřené verzi připojila i varianta kupé, ta už však tentokrát tolik neodkazuje na vozy shooting-brake, má klasičtější splývavou záď. Design BMW Z4 je typickým produktem školy Chrise Bangla a ukazuje, jak byly právě jeho výtvory nadčasové. Zatímco v době svého vzniku budila Z4 často i negativní reakce, z dnešního pohledu jsou tvary místy sice hodně rozevláté, ale k dynamickému pojetí auta perfektně sedí. Dlouhá kapota je typickým znakem roadsterů BMW, u Z4 je asi nejvýraznější. Mohutné zadní blatníky má řidič neustále ve zpětném zrcátku, což jen potvrzuje charakter vozu.
BMW Z4 si zájemci kupují pochopitelně hlavně pro co nejlepší jízdní zážitky. Podvozek auta je z tohoto hlediska doslova lahůdkou, klasická koncepce s motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou je tu ještě umocněna právě uspořádáním karoserie – řidič a spolujezdec sedí jenom kousek před zadní nápravou, což umožňuje si skvěle vychutnávat ostrou sportovní jízdu, při které může záď často putovat bokem. Jízdní vlastnosti Z4 jsou precizní a velmi dobře čitelné, relativně citlivě jsou nastaveny i různé elektronické asistenty, takže i stabilizační systém dovolí mírné sklouznutí zádě, než zakročí. Zkušení řidiči mohou stabilizaci zcela vypnout. Vzhledem k typickému dynamickému jízdnímu stylu je při koupi ojetého BMW Z4 dobré sledovat několik kritických oblastí. Často bývají hodně sjeté především právě zadní poháněné pneumatiky, na nápravách se kvůli stavu našich silnic mohou objevovat vůle. A za zenitem mohou být brzdy, které jsou tu pochopitelně namáhány více než u běžných vozů. Jinak je ovšem BMW Z4 vcelku spolehlivé auto. Posádka ocení především dobré boční vedení sedadel, esteticky ovšem interiér možná trochu zaostává za očekáváním. Praktičnost také nečekejte. Dokonce i lahev s pitím je problém ve voze někam bezpečně založit.
O pohon BMW Z4 se starají především velmi charismatické šestiválce. V průběhu výroby se sice objevil i základní dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW, ten ovšem nedovolí využívat potenciál podvozku. Šestiválce měly zpočátku objem 2,5 nebo 3 litry a výkon 141 a 170 kW. V roce 2004 přišel základní šestiválec 2,2i s výkonem 125 kW, který ovšem také není příliš oblíben. O rok později dostal motor 2,5 dvě provedení – v základu má výkon 130 kW, silnější verze poskytne 160 kW a můžeme ji prohlásit za nejvyváženější motorizaci pro tento vůz. Třílitr pak v provedení Si dostal výkon 195 kW a objevila se také špičková varianta Z4 M s motorem 3,2 litru o výkonu 252 kW. Právě dva nejsilnější motory pak byly určeny i pro kupé.
Výbava




U BMW udělali ze Z4 sportovní vůz pro každodenní potěšení, v interiéru tedy není patrná snaha o honbu za co nejnižší hmotností. Výbava vozu je tak vcelku nadstandardní, od základu je tu manuální klimatizace, čalounění v kombinaci látky a kůže a další drobnosti. Základní modely roadsteru mají ručně ovládanou střechu. V seznamu příplatkové výbavy byly i velmi komfortní prvky.
Design




Už na první pohled je jasné, že BMW Z4 má hodně výrazné sportovní ambice. Jeho tvary odpovídají škole Chrise Bangla, ačkoli vůz jako takový má na svědomí dánský designér Anders Warming. Dlouhá příď a mohutné blatníky jsou jasným důkazem sportovních ambicí.
Spotřeba




U sportovního kupé nebo roadsteru s převážně šestiválcovými motory je pochopitelně nutné očekávat trochu vyšší spotřebu paliva. Ta hodně záleží na jízdním stylu, a jelikož Z4 láká k tomu sešlápnout pedál plynu k podlaze, může být u nejsilnějších motorů opravdu vysoká. Rozumným kompromisem je v tomto případě motor 2,5 litru.
Jízdní vlastnosti




BMW Z4 má především špičkové jízdní vlastnosti, v zatáčkách řidič ocení klasickou koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Sedí se hodně vzadu, takže pocity při průjezdu zatáčkami jsou opravdu skvělé, auto je perfektně ovladatelné a má úžasně komunikativní řízení.
Bezpečnost




U sportovních aut to příliš zvykem nebývá, ale BMW Z4 prošlo v roce 2004 i nárazovými testy Euro NCAP. Odneslo si z nich vcelku solidní skóre čtyř hvězdiček, což je na roadster určitě velmi dobrý výkon. V bezpečnostní výbavě najdeme čelní a boční airbagy.
Praktičnost




O praktičnosti u BMW Z4 téměř nemůžeme mluvit. Zavazadlový prostor roadsteru pojme 220 litrů nákladu, u kupé je situace podstatně lepší, vejde se sem 350 litrů. V interiéru však chybí téměř jakékoli odkládací prostory, kapsy ve dveřích jsou úzké a mělké a držák na nápoje na středovém tunelu pojme jen kelímky.
Komfort




Jízdní komfort se u BMW Z4 omezuje na slušnou výbavu a sedadla se špičkovým bočním vedením. Podvozek je naladěn na opravdu sportovní notu, a tlumení nerovností tak nějak není příliš jeho práce. Totéž platí o odhlučnění.
Provozní náklady




U sportovního vozu je nutné počítat s vyššími provozními náklady. A to nejenom kvůli vyšší spotřebě paliva, ale také pochopitelně nutnosti častěji kontrolovat stav vozu a jeho komponent. Navíc díly na BMW Z4 nebývají zrovna levné.