Proč koupit |
---|
Kvalitní zpracování Výborné turbodiesely Vynikající jízdní vlastnosti Jízdní dynamika Vnitřní prostor |
O vozidle
Druhá generace BMW X5 se vyrábí od roku 2006, a tak lze bez problémů narazit i na hodně ojeté vozy. X5 ve svém novém vydání přinesla oproti původnímu modelu řadu změn, základní koncepce SUV, které se cítí skvěle především na silnici, se ovšem nezměnila. BMW hodně zapracovalo na designu, který i po letech, kdy se model blíží ke sklonku svého života, vypadá velmi elegantně a důstojně, v některých provedeních i patřičně agresivně. Konstruktéři také výrazně zvětšili vnitřní prostor, a X5 už tak na rozdíl od předchozí generace za soupeři nezaostává. Nadále platí, že interiér je velmi kvalitní a hodnotný, navíc i přehledný a trvanlivý. Předností jsou i pohodlná sedadla. U druhé generace X5 se zdá, že se BMW snažilo vyslyšet nároky evropských zákazníků, ty americké totiž v podstatě uspokojila už generace první. I proto najdeme pod kapotou širší nabídku turbodieselů, na druhou stranu se přidal pro řadu BMW (a prémiových vozů vůbec) typický nešvar. Základní výbava vozu je vcelku chudá a je nutné připlácet i za jindy samozřejmé věci. Při hledání ojetého automobilu je tak dobré krom jeho stavu zkontrolovat i opravdový rozsah výbavy, jednotlivé vozy s podobnou cenou se od sebe mohou výrazně lišit.
Jedním z důvodů pro takovou obezřetnost je fakt, že nejoblíbenějším provedením je v podstatě to se základním přeplňovaným vznětovým šestiválcem. Jeho výkon 180 kW zajišťuje vozu dostatečnou dynamiku a vcelku příznivou spotřebu paliva. Ovšem pozor, na dálnici už dynamické schopnosti vozu trochu opadají, může za to aerodynamika i vysoká hmotnost. Diesely lze ovšem mít i v silnějších provedeních xDrive 35d s 210 kW a xDrive 40d s 225 kW. Jejich spotřeba oproti základnímu motoru příliš neroste a výkonová rezerva je více než dostatečná. Benzinové motory zastupuje obvyklý šestiválec 3,0 s 200 kW, dále verze 35i s 225 kW a osmiválec 4,8 litru s výkonem 261 kW, výkonovým vrcholem je provedení X5 M s přeplňovaným osmiválcem 4,4 litru o výkonu ohromných 408 kW. „Emkové“ provedení lze nově mít i se vznětovým motorem s označením M50d, opět jde o známý třílitrový šestiválec, ovšem tentokrát vyladěný na úctyhodných 280 kW a 740 Nm. S ním zrychlí X5 na stovku za 5,4 sekundy a spotřeba se přitom drží v rozumných mezích.
Výbava
BMW X5 druhé generace převzalo od svých mnichovských sourozenců nešvar v podobě relativně chudé základní výbavy. Připlácí se za jindy samozřejmé prvky. Na druhou stranu původní majitelé většinou za řadu položek připláceli, takže ojetá auta nemají špatnou výbavu. Jen je lepší si ji u jednotlivých vozů porovnat.
Design
Druhá generace BMW X5 vzhledově velmi dospěla. Na první pohled zmohutněla a dostala trochu drsnější, ale zároveň solidnější vzhled. Pro někoho může být X5 opticky příliš objemný vůz, ovšem takový vzhled zároveň někteří zákazníci v dané kategorii vyhledávají. Celkově působí druhá generace vyváženěji než ta první a zdá se, že její design tolik nestárne.
Spotřeba
Především pro evropské zákazníky rozšířilo BMW u druhé generace X5 nabídku vznětových motorů. Ty jsou zdaleka nejpopulárnějšími motorizacemi v našich končinách a prakticky ve všech výkonových provedeních (včetně M50d) dovedou držet spotřebu v rozumných mezích. Ovšem vzhledem k hmotnosti a stavbě nelze počítat s tím, že by X5 bylo kdovíjak úsporné auto. U benzinových motorizací pak je připomínání vysoké spotřeby pověstným nošením dříví do lesa.
Jízdní vlastnosti
Stále platí, že BMW X5 patří jízdně k tomu nejlepšímu ve své kategorii. Auto se snaží co nejvíce maskovat svou vyšší stavbu, což se na celkovém vedení stopy projevuje pozitivně. Fyziku však ošálit nelze a druhá generace také působí trochu těžkopádněji v nízkých rychlostech a při manévrování.
Bezpečnost
Nárazovými testy Euro NCAP druhá generace X5 možná trochu překvapivě neprošla, ovšem úroveň bezpečnosti je příkladná. Mohutný vůz má bohaté deformační zóny a jediným jeho větším bezpečnostním rizikem je pro SUV typická vyšší hrozba převrácení. I při něm by však měla masivní konstrukce auta spolu s bezpečnostní výbavou posádku ochránit velmi dobře.
Praktičnost
U druhé generace X5 došlo k výraznému nárůstu vnitřního prostoru, cestující tu tak mají ve všech směrech opravdu dostatek místa. Zavazadlový prostor narostl na také velmi solidních 620 litrů a navíc se vůz zbavil nepraktického dvojitého řešení pátých dveří. Ovšem jedna piha na kráse se pro změnu objevila. Přes mohutné prahy se hůře nastupuje a vysoké je riziko, že se o ně pasažér ušpiní.
Komfort
X5 hýčká posádku dostatkem vnitřního prostoru, a především opravdu vynikajícími sedadly, jejichž pohodlí cestující nejvíce ocení při dlouhých cestách. Celkový jízdní komfort je stále nadprůměrný i díky menším náklonům karoserie, ovšem tlumení rázů a nerovností se oproti předchozí generaci decentně zhoršilo.
Provozní náklady
BMW X5 patří ve své druhé generaci stále k nadprůměrně spolehlivým a trvanlivým vozům, ovšem celkové náklady na jeho provoz jsou pochopitelně vyšší. A to i přes rozumnou spotřebu vznětových motorů. U v podstatě novějšího BMW nelze totiž počítat s příznivými cenami náhradních dílů a i servis je nákladnější záležitostí.