O vozidle
Automobilka BMW stála v minulosti u vzniku celé řady automobilových trendů. V poslední době se jí pak podařilo zabodovat především v oblasti SUV. Jestliže její typ X5 byl „jen“ jedním z prvních modelů, který pomohl rozpoutat současnou vlnu popularity SUV, pak model X6 byl zcela jedinečným počinem, který spojil dvě nemyslitelné kategorie – SUV a kupé. A jelikož se X6 dočkala u zákazníků vřelého přijetí, rozhodli se u BMW, že svůj úspěšný recept zopakují i o třídu níže s menším a kompaktnějším SUV X4. Podobně jako X6 vychází z X5, má X4 svůj původ v modelu X3. Oproti němu ale dostalo nižší karoserii se siluetou kupé. Auto tedy preferuje styl a dynamiku před praktičností a opět jde o trefu do černého: kompaktnější, stále mohutné a tvarově neobvyklé SUV X4 zákazníkům imponuje.
První generace X4 se vyráběla v letech 2014 – 2018 pod interním označením F26 a zvolila vlastně stejný designový recept, jako X6: tedy mohutnou karoserii s výrazným klínovým profilem, vysokými boky, úzkými okny a velmi pozvolna klesající střechou. Vzhled vozu je hodně specifický a namísto elegance se soustředí na dynamiku a svalnatý celkový dojem. X4 tak podobně jako větší X6 patří ke nejvýraznějším aktuálním vozům na silnicích, je to nepřehlédnutelný vůz. Z toho pramení fakt, že rozhodně nejde o model pro konzervativní zákazníky, naopak je určen těm, kdo se pozornosti nebojí a chtějí vystoupit z davu.
Tomu je podřízen i interiér, kde se také majitel dočká nějakých těch kompromisů. Palubní deska je shodná se soudobou X3 a klasické a pro BMW typické je celkové ovládání vozu, od sportovního volantu až po ovladač palubního systému iDrive. Majitelé jiných vozů BMW tu budou jako doma, ostatní si velmi rychle zvyknou, ergonomie je na velmi dobré úrovni. Ovšem ústupky tu vzhledem k zaměření modelu najdeme v prostornosti. Kabina je oproti X3 spíše útulnější a nabídka prostoru tu nebyla prioritou. Přesto nelze říci, že by uvnitř panovala stísněná atmosféra. Obecně lze také předpokládat, že BMW X4 nebude sloužit jako rodinné auto, ale spíš jako individuální dopravní prostředek, pak asi není praktičnosti co vyčítat. Mimochodem, zavazadlový prostor s objemem 500 litrů není vůbec špatná hodnota, má i praktický tvar a dělení sedadel v poměru 40:20:40 zvyšuje variabilitu.
Kromě sportovního vzhledu nabízí X4 oproti běžným SUV i výrazně sportovnější jízdní vlastnosti, které přitom nejsou vykoupeny nekomfortní jízdou, v tom je X4 výjimečně vyvážené. Zábavy si tu sice řidič rozhodně neužije tolik, jako u klasických nízkých kupé řady 4, ale na druhou stranu má X4 své kouzlo díky vyšší pozici za volantem, která dává řidiči velmi dobrý přehled o dění na silnici.
Konkrétní jízdní dynamika pak záleží na zvolené pohonné jednotce s tím, že X4 přebírá paletu motorů od X3, jen vynechává základní slabší agregáty a vždy má pohon všech kol. Paleta benzínových motorizací tak sahá od xDrive 20i, přes xDrive28i, xDrive35i až k výkonnému xDrive M40i s výkonem 265 kW. U vznětových motorů jsou k dispozici čtyřválcová motorizace xDrive20d a šestiválce xDrive30d a xDrive35d. Výkonové rozpětí běžných jednotek je 135 – 230 kW.
Výbava
Jelikož je BMW X4 v hierarchii automobilky trochu lepším zbožím, typicky je u něj i lepší výbava. Zatímco na modelu X3 mohl někdo občas trochu šetřit, u X4 se většinou snahy o šetření nevyskytovaly a výbava bývá bohatá. Nadále však platí, že je dobré její seznam zkontrolovat, jelikož původní příplatkový ceník BMW dával prostor k vynechání některých zajímavých položek.
Design
Neobyčejný a atraktivní vzhled je hlavním důvodem, proč BMW X4 vůbec vzniklo. Vysoké boky karoserie tu jsou v ostrém kontrastu s nízkou linií oken a pozvolna klesající linkou střechy, které jde naproti klínový profil karoserie. BMW X4 je neobyčejné a velmi individualistické auto. V interiéru je to pak typické BMW s prémiovým zpracováním.
Spotřeba
BMW je známo svými propracovanými motory a X4 dostává spíše to silnější z nabídky, což má ale jeden pozitivní vliv: i relativně těžké auto nemají motory problém rozpohybovat a to je plus pro spotřebu paliva. Ta je sice o něco vyšší, než u běžných modelů, ale nejde o žádné drama a i výkonné šestiválce se umí z hlediska apetitu překvapivě krotit. Výtečné jsou v tomto ohledu hlavně vznětové šestiválcové verze.
Jízdní vlastnosti
Na poměry vozů SUV nabízí BMW X4 i velmi dobré jízdní vlastnosti. Zábava za volantem tu nebude taková, jako u klasických kupé, v zatáčkách jsou hmota vozu a vyšší těžiště znát, ale řidič má zase o dění na silnici trochu větší přehled a jízda obecně působí trochu dramatičtěji. Ovladatelnost X4 je překvapivě dobrá, řízení přesné a i brzdy odevzdávají působivé výkony.
Bezpečnost
BMW X4 generace F26 nikdy neprošlo nárazovými testy organizace Euro NCAP, ovšem není důvod se domnívat, že by tu BMW bezpečí jakkoli zanedbalo. Ostatně, spřízněné X3 vyráběné od roku 2011 získalo v testech plný počet pěti hvězdiček a to nejen díky dobré ochraně posádky při havárii, ale také díky bohaté nabídce asistenčních systémů.
Praktičnost
Kabina je oproti X3 spíše útulnější a nabídka prostoru tu nebyla prioritou. Přesto nelze říci, že by uvnitř panovala stísněná atmosféra. Obecně lze také předpokládat, že BMW X4 nebude sloužit jako rodinné auto, ale spíš jako individuální dopravní prostředek, pak asi není praktičnosti co vyčítat. Mimochodem, zavazadlový prostor s objemem 500 litrů není vůbec špatná hodnota, má i praktický tvar a dělení sedadel v poměru 40:20:40 zvyšuje variabilitu.
Komfort
Ani jízdní komfort nebyl u BMW X4 prioritou, přesto dovede příjemně překvapit. Auto s tužším naladěním podvozku na nerovnostech nevyvádí a zvládá je velmi dobře, tedy pokud zrovna není podvozek v některém z ostrých sportovních režimů. X4 je i dobře odhlučněno, byť vzhledem k jeho mohutnější konstrukci lze počítat s trochu vyšším aerodynamickým hlukem ve vyšších rychlostech. Výtečná jsou rovněž sedadla.
Provozní náklady
U excentrického a dynamického SUV-kupé německé prémiové značky je už nutné počítat s vyššími náklady na provoz. Přitom náklady na palivo se dle zvolené motorizace drží v obvyklých, nebo i nižších mezích, na vyšší sumy ale může přijít pravidelný servis, který rozhodně není radno zanedbávat. Vlekoucí se problémy totiž budou stát ještě více peněz, než pravidelná péče. Vyšší budou i výdaje na pojistky.