Proč koupit |
---|
Dravý vzhled
Špičkové jízdní vlastnosti
Kvalitní zpracování
Úsporné turbodiesely |
O vozidle
BMW X1 je nejmenším SUV mnichovské automobilky. Technicky vychází z kompaktního hatchbacku jedničkové řady, ke kterému je také prostornější alternativou. Na druhou stranu s vnitřním prostorem to tu není úplně slavné, X1 jej má tak akorát a mezi konkurenty patří k uvnitř nejmenším automobilům. Interiér ovšem zaslouží pochvalu za kvalitní použité materiály, výtečné zpracování a také povedenou estetiku. Tradičně musíme u BMW pochválit vynikající sedadla se skvělou oporou pro tělo. Vzadu mají sedáky také přiměřenou velikost, takže i přes celkově menší nabídku místa poskytují dobrou oporu pro stehna. To je dobré zjištění, výrobci si totiž menšími sedáky často pomáhají k opticky většímu prostoru na zadních sedadlech. Vnější design BMW X1 bude mít své fanoušky i odpůrce. Bezpochyby zapadá do současné linie BMW, pro někoho ovšem mohou být tvary příliš komplikované. Nejmenší SUV od BMW vypadá jako trochu zvýšený hatchback kombinovaný s kombíkem.
Kompaktní mnichovské SUV je sice praktičtější a možná také stylovější variantou k malému jedničkovému hatchbacku, rozhodně však nerezignuje na kvalitu jízdy. Tohle kompaktní BMW tak sice již dovede posloužit jako rodinný vůz, řidič se však bude za volantem nadále skvěle bavit. Jízdní vlastnosti patří na naprostou špičku segmentu kompaktních SUV a v podstatě by se BMW X1 neztratilo ani mezi běžnými kompaktními hatchbacky. Většina BMW X1 má pohon všech kol, avšak verze se slabšími motory mohou mít i jen pohon zadní nápravy (označovaný jako sDrive), což je v segmentu kompaktních SUV hodně neobvyklá konfigurace, daná ovšem původem techniky. Tuhý podvozek zajišťuje minimální náklony karoserie a auto celkově velmi úspěšně maskuje svou relativně vysokou hmotnost. Tužší podvozek sice trochu omezuje komfort jízdy, ovšem záleží na situaci. BMW X1 se natřásá při pomalejší jízdě, takže třeba ve městě dá dlažbu a rozbité vozovky posádce pocítit, se stoupající rychlostí ovšem začíná tlumení fungovat mnohem lépe.
Nabídka pohonných jednotek pro X1 je vcelku jednoduchá – vůz si vystačí výhradně s dvoulitrovými čtyřválci, ovšem velmi rozdílně naladěnými. Základem je benzinový dvoulitr s výkonem 110 kW, který najdeme v provedení sDrive 18i. Silnější sDrive nebo xDrive 20i mají přeplňovaný dvoulitr s výkonem 135 kW a benzinovým vrcholem je provedení x28i s výkonem 180 kW, které konečně přináší i opravdu slušnou dynamiku. Vznětové varianty začínají u provedení sDrive 16d s pouhými 85 kW, což je opravdu malá porce výkonu. Silnější 18d se 105 kW také není žádný sprinter, lze jej ovšem mít jak s pohonem zadní nápravy, tak ve verzi s pohonem všech kol. Agregát 20d o výkonu 130 a později 135 kW má solidní sílu a lze jej kombinovat s pohonem xDrive nebo sDrive, úsporná varianta EfficientDynamics má výkon snížený na 120 kW a výhradně poháněnou pouze zadní nápravu. Nejsilnějším turbodieselem pak je provedení xDrive 25d, které disponuje zajímavým výkonem 160 kW.
Výbava




I u BMW X1 je seznam příplatkové výbavy opravdu dlouhý, ovšem už v základní výbavě je vcelku slušná řádka komfortních, a hlavně bezpečnostních prvků. Na trhu najdeme auta s poměrně širokým rozsahem výbavy, a tak je dobré si seznam prvků u každého vozu ověřit.
Design




Vzhled BMW X1 je i na malá SUV docela netradiční. Design bude mít své fanoušky i odpůrce. Bezpochyby zapadá do současné linie BMW, pro někoho ovšem mohou být tvary příliš komplikované. Nejmenší SUV od BMW vypadá jako trochu zvýšený hatchback kombinovaný s kombíkem.
Spotřeba




BMW X1 pohání výhradně čtyřválce, v drtivé většině s přeplňováním. Dvoulitrové turbodiesely dovedou být příjemně úsporné a za pozornost stojí fakt, že rozdíl ve spotřebě mezi nejslabšími a nejsilnějšími provedeními není příliš veliký. Benzinová provedení si žádají větší přísun paliva, na trhu jsou ovšem také podstatně méně obvyklá.
Jízdní vlastnosti




Jízdní vlastnosti patří na naprostou špičku segmentu kompaktních SUV a v podstatě by se BMW X1 neztratilo ani mezi běžnými kompaktními hatchbacky. Většina BMW X1 má pohon všech kol, avšak verze se slabšími motory mohou mít i jen pohon zadní nápravy (označovaný jako sDrive), což je v segmentu kompaktních SUV hodně neobvyklá konfigurace. Zadokolky jsou ještě agilnější než čtyřkolky. Tuhý podvozek zajišťuje minimální náklony karoserie a auto celkově velmi úspěšně maskuje svou relativně vysokou hmotnost.
Bezpečnost




Malé SUV od BMW dostalo velmi robustní konstrukci a extrémně tuhou karoserii, takže ve spojení s výbornou bezpečnostní výbavou přináší špičkovou úroveň ochrany posádky. V nárazových testech Euro NCAP si v roce 2012 připsalo BMW X1 maximální pětihvězdičkové skóre, které by mu vydrželo i podle přísnějších kritérií pro rok 2013.
Praktičnost




BMW X1 patří k nejméně prostorným vozům segmentu kompaktních SUV, a to i přes jeho vcelku slušné rozměry. Cestující nebudou trpět nedostatkem místa, ale interiér je spíše, řekněme, útulný. Zavazadlový prostor pojme velmi slušných 420 litrů nákladu.
Komfort




Tužší podvozek sice trochu omezuje komfort jízdy, ovšem záleží na situaci. BMW X1 se natřásá při pomalejší jízdě, takže třeba ve městě dá dlažbu a rozbité vozovky posádce pocítit, se stoupající rychlostí ovšem začíná tlumení fungovat mnohem lépe.
Provozní náklady




U relativně velkého SUV prémiové značky je potřeba počítat s vyššími provozními náklady. A to i přesto, že vznětové verze dovedou být v praxi příjemně úsporné. Kvůli vyšší hmotnosti je přece jenom spotřeba vyšší než u hatchbacků. Nákladnější je také servis vozu a samozřejmě případné náhradní díly mohou rozpočet zatížit také výrazně.
BMW X1
Další vozy