




Proč koupit |
---|
Atraktivní vzhled Zábavné jízdní vlastnosti Nízká spotřeba Verze s prodlužovačem dojezdu |

O vozidle
BMW i3 patřilo k prvním vozům vlny moderních elektromobilů. V řadě ohledů právě tohle auto předběhlo svou dobu a tehdy to dávalo najevo i svým vzhledem a některými řešeními. Určitý futuristický nádech vzhledu vozu dodnes zůstal, působí ale rozhodně méně nápadně a „divoce“ než v době svého uvedení na trh. Totéž platí pro interiér, který byl na svou dobu až nezvykle nabitý technologiemi a využíval neobvyklé, často recyklované, materiály. I tyto prvky jsou dnes v autech daleko běžnější a nepůsobí z dnešního pohledu tak radikálně, jako před lety.
Možná i proto je z BMW i3 tak zajímavá elektrická ojetina. Auto si ponechává určitou auru průkopnictví a kromě některých detailů ve tvarech zaujme i nezvykle řešeným přístupem do kabiny, kdy se kratší zadní dveře otevírají proti směru jízdy a jdou otevřít jen ve chvílích, kdy jsou otevřeny dveře přední. Takové otevírání nemusí být vždy komfortní, ale na druhou stranu to může být se zbrklými dětskými pasažéry na palubě i určitá výhoda. Na první pohled se BMW i3 vymyká běžným automobilovým kategoriím, ale v zásadě jde o malý hatchback, který je svými vlastnostmi ideální pro provoz ve městě nebo jeho blízkém okolí. Oproti tradičním hatchbackům se i3 liší trochu vyšší stavbou, která dána zabudováním baterií do podlahy (to zaručuje nízké těžiště) a snahou přeci jen trochu „nafouknout“ prostor pro cestující. Ti se tak na palubě cítí komfortně a mají dostatek místa, v duchu automobilky jsou také hýčkání různými technickými řešeními, která přináší výtečný komfort.
V průběhu výroby nabízelo BMW model i3 v řadě verzí s různými velikostmi baterie a ve variantách buď čistě elektrických, nebo s takzvaným prodlužovačem dojezdu. Tím je malý motocyklový motor, který slouží čistě jako generátor elektřiny pro baterie a nikdy nepohání kola auta přímo. I přes toto netradiční řešení zbylo pro zavazadla v autě slušných 260 litrů místa. Maximální dojezd elektrických variant se typicky pohybuje kolem 200 kilometrů na jedno nabití, verze s range-extenderem ale s plnou baterií i nádrží zvládnou i něco přes 300 kilometrů. Zatímco posádka si užívá příjemný a komfortní interiér, řidič si zase může užít zábavné jízdní vlastnosti vozu s poháněnou zadní nápravou a dobrou ovladatelností.
Výbava
Coby prémiový elektromobil je BMW i3 rozhodně autem s někdy až nečekaně bohatou výbavou. BMW u tohoto modelu uvádělo třeba různé prvky konektivity tak, aby řidiči mohli na cestách komfortně vyhledávat třeba nabíjecí stanice. Cestujícím tak nechybí téměř veškerý moderní komfort, který jinak nabízí až novější auta.
Design
Design BMW i3 byl v době uvedení vozu poměrně futuristický a dost netradiční. Čas ale trochu tento sci-fi nádech uhladil, byť i nadále působí BMW i3 díky své vyšší stavbě trochu nezvykle. Rozhodně to ale už není tak nápadné auto, jako před lety a může tak být zajímavou alternativou, jak získat vzhledově originální elektromobil za příjemné peníze.
Spotřeba
BMW si dalo při konstrukci i3 hodně záležet na tom, aby vůz nebyl těžký. To se samozřejmě příznivě projevuje i na spotřebě elektrické energie, která se může držet i pod úrovní 11 kWh na 100 kilometrů. Zároveň ale platí, že kapacita baterií není kdovíjak velká, takže dojezd bývá typicky kolem dvou set kilometrů i u vozů s největší baterií. Pomoci ale může prodlužovač dojezdu, který některá auta mají.
Jízdní vlastnosti
BMW i3 je autem s nečekaně zábavnými jízdními vlastnostmi. Elektrický pohon zaručuje dobrou ovladatelnost a rychlý, přitom plynulý, přísun síly, fakt, že má auto poháněnou zadní nápravu a jezdí na úzkých pneumatikách s nízkým valivým odporem pak zase přináší prvek zábavné čitelnosti chování auta.
Bezpečnost
Bezpečnostní výbavu dostalo BMW i3 na svou dobu bohatou, v testech organizace EuroNCAP pak podle tehdy čerstvě zpřísněných kritérií získalo auto v roce 2013 čtyři hvězdičky z pěti možných. Není to dáno skeletem vozu a ochranou cestujících, ale spíš výsledkem v oblasti ochrany chodců při střetu a tehdejšími zpřísněnými nároky na některé bezpečnostní systémy. Z tohoto pohledu je tedy BMW i3 stále velmi bezpečný a moderní vůz.
Praktičnost
Elektromobil i3 nikdy nebyl zamýšlen jako praktický vůz na dlouhé cesty. Delší trasy zvládne, ale spíš v částečném obsazení, kdy bude mít posádka dostatek místa. Na dlouhé cesty tu ale není příliš místa pro zavazdla, byť 260 litrů pro každodenní používání stačí. Z hlediska praktičnosti zaslouží poznámku i zadní dveře vozu, které se otevírají „protisměrně“ a jdou otevřít jen po otevření těch předních.
Komfort
BMW i3 poskytuje posádce velmi dobrý cestovní komfort a to i přesto, že je podvozek naladěn spíš jako tužší. Auto je ale prostorné a interiér působí velmi příjemným dojmem, navíc je tu k dispozici řada technických vychytávek, které cestování zpříjemňují.
Provozní náklady
Vozy značky BMW rozhodně nejsou synonymem nízkých provozních nákladů, ale elektrické i3 umí v tomto ohledu příjemně překvapit. Důvodem jsou nízké náklady na samotnou elektřinu i fakt, že je technika relativně spolehlivá a dlouhověká. Auto tak nevyžaduje žádnou zvláštní péči a i v servisu BMW, kde mu rozumí nejlépe, nebude trávit zbytečně moc času.