Proč koupit |
---|
Velmi dobrý jízdní komfort Výborné jízdní vlastnosti Perfektní zpracování Elegantní design Výborné odhlučnění |
O vozidle
Ačkoli byl design klasický a elegantní a jízdním projevem byla sedmička E38 vskutku opravdovým BMW, revoluční novinky se začaly objevovat už tady. Pod kapotou se totiž poprvé u velkého luxusního sedanu mnichovské značky objevily vznětové motory. Prvním pokusem byl šestiválec 2,5 litru s výkonem jen 105 kW v provedení 725 tds. Tento motor byl ovšem příliš slabý a úspěchu se nedočkal, z nabídky byl vyřazen v roce 1998. Tehdy byl nahrazen lepším třílitrovým šestiválcem 730d o výkonu 135 kW, který už charakteru vozu vyhovoval trochu lépe. Od roku 1999 se nabízel také velmi silný čtyřlitrový vznětový osmiválec s výkonem 180 kW, a především točivým momentem 560 Nm. Provedení 740d tehdy patřilo k nejvýkonnějším a nejrychlejším vznětovým vozům na trhu vůbec. Klasikou jsou ovšem v BMW 7 E38 zážehové motory. Šestiválec o objemu 2,8 litru s výkonem 142 kW v provedení 728i není sice žádný sprinter, ale je spolehlivý a provozně relativně nenáročný. Dalším stupněm už byly osmiválcové motory, typ 730i měl třílitr se 160 kW, v modelu 740 byl motor s objemem 4,0 litru a výkonem 210 kW. V roce 1996 se tyto motory zvětšily, slabší verze na 3,5 litru (označovaná jako 735i) a výkon 170 kW, větší motor dostal objem 4,4 litru a výkon zůstal zachován, zlepšil se jen průběh točivého momentu. V roce 1998 ještě menší z osmiválců posílil na 175 kW. Vrcholem nabídky bylo po celou dobu dvanáctiválcové provedení 750i, jehož agregát o objemu 5,4 litru dával výkon 240 kW.
Výbava
V době vzniku BMW 7 E38 byla výbava modelu pochopitelně špičková, dnes ji dovedou překonat i moderní vozy střední, nebo dokonce nižší střední třídy, ovšem to pouze v jejich nejlepších provedeních. BMW 7 přineslo takové novinky jako boční airbagy, xenony nebo třeba navigační systém. A samozřejmě precizní zpracování interiéru a jemnou kůži v běžných vozech nižších tříd nedostanete ani dnes.
Design
Sedmičkové BMW generace E38 se může chlubit výjimečně vyváženými proporcemi. Vzhled luxusních BMW byl vždy sportovnější než třeba u Mercedesů a E38 to jen potvrzuje, auto působí lehčím a vzdušnějším dojmem. Dojem luxusu pak panuje především v interiéru, který je špičkově zpracován.
Spotřeba
V BMW 7 E38 sice slavily premiéru vznětové motory, ty ovšem nejsou tak obvyklou motorizací jako dnes. Jejich spotřeba byla pochopitelně výrazně nižší než u zážehových motorů, ovšem například šesti- a osmiválce také nemají na svou třídu, výkon a velikost přehnaný apetit. Nicméně celkově je potřeba u BMW 7 počítat s vysokou spotřebou paliva.
Jízdní vlastnosti
Sedmičkové BMW generace E38 má na velkou limuzínu nezvykle agilní jízdní vlastnosti. Konstruktérům se podařilo najít velmi dobrý kompromis mezi jízdním komfortem a ovladatelností vozu. Pokud tedy i velkou limuzínu chcete řídit sami, je BMW 7 určitě zajímavější a zábavnější volbou než Mercedes třídy S.
Bezpečnost
Velké a relativně mohutné BMW nárazovými testy Euro NCAP nikdy neprošlo, ovšem vzhledem k na svou dobu špičkové bezpečnostní výbavě a velmi kvalitní konstrukci můžeme očekávat, že dodnes posádku auto při případných haváriích ochrání velice dobře. Standardem se v generaci E38 staly například boční airbagy.
Praktičnost
Sedmičkové BMW určitě nemá být přísně praktickým vozem, jeho praktičnost se měří spíše komfortem. Někoho může překvapit, že na zadních sedadlech běžné verze není tolik místa jako u soupeřů. Tento nedostatek ovšem odstraňuje prodloužené provedení L. Zavazadlový prostor má lehce podprůměrný objem 420 litrů.
Komfort
BMW 7 poskytuje posádce špičkový jízdní komfort. V tlumení nerovností možná nedosahuje úrovně tehdejších Mercedesů třídy S, ovšem odhlučněním, pohodlím sedadel nebo sametově řadící automatickou převodovkou patří toto provedení na špičku.
Provozní náklady
U starších limuzín musíme typicky počítat s vysokými provozními náklady, BMW 7 E38 ovšem v tomto ohledu patří k vozům trochu šetrnějším k peněžence. Šesti- a osmiválcové zážehové motory jsou totiž velmi spolehlivé a trvanlivé. I tak je ovšem potřeba dávat pozor a vyhnout se kusům ve špatném stavu, které budou vyžadovat velmi vysoké investice. Provozně náročný je největší dvanáctiválec a ani turbodiesely nebudou bezproblémové.