OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / BMW 3 (1990–1998)

Celkové hodnocení:
Proč koupit

Elegantní vzhled

Skvělé jízdní vlastnosti

Množství karosářských verzí

Nízké ceny

Agilní zážehové motory

O vozidle

BMW 3 E36 je už třetí generací dnes již legendárního mnichovského modelu střední třídy. V současnosti představuje relativně dostupnou možnost, jak si pořídit BMW se skvělými jízdními vlastnostmi i agilními motory a stále vcelku moderní technikou. Vzhledem k věku a celkovému zaměření vozu je však řada ojetin v zanedbaném stavu a bude vyžadovat poměrně vysoké investice, takže lákavou první cenovkou se nenechte zmýlit. Kvalitně udržované exempláře budou podstatně dražší. Trojkové BMW třetí generace však i přes svůj pokročilý věk jistě je atraktivní ojetinou. A to třeba už po stránce designu, v době svého vzniku to bylo první BMW, které přineslo výraznou změnu vzhledu mnichovských vozů. Od ostrých hran a negativně skloněné masky se BMW přiklonilo k oblejším a elegantním tvarům, které dodnes prokazují svou vysokou nadčasovost. Vybírat navíc můžete z širokého množství karosářských verzí – trojka třetí generace se prodávala jako sedan, kupé, kabriolet, combi a zkrácené třídveřové provedení Compact.
 
Vzhledu auta mohou uškodit různé úpravy, hledejte tedy především originální kousky. Na vzhledu konkrétního auta se také mohla výrazně podepsat rez – E36 totiž ještě neměla pozinkovanou karoserii, takže je nutné péči o ni věnovat více pozornosti. Zachovalá E36 je ovšem dodnes velmi elegantní auto, což překvapivě platí i o interiéru. Na něm se sice doba vzniku pozná, avšak vysoká původní kvalita zpracování i kvalitní použité materiály znamenají, že celkově zastaral méně a ani opotřebení nemusí být na věku auta tak výrazné. Co se prostornosti týče, E36 je na tom spíše průměrně, to však asi zájemce o tento model trápit nebude. Stejně jako často poměrně chudá výbava vozů, prakticky vše se totiž dodávalo za příplatek. 
 
Trojkové BMW E36 je totiž hlavně o jízdních vlastnostech a projevech motoru. Klasická koncepce s pohonem zadních kol a legendární řadové šestiválce, které pod přední kapotou převládají, znamenají zábavné svezení. Ovšem opět v případě, že je technika v pořádku, což rozhodně není u staršího auta samozřejmostí. Trojkové BMW třetí generace například nadstandardně rychle opotřebovává čepy a silentbloky přední nápravy, při opravách u zkušených automechaniků (avšak ne v drahém autorizovaném servisu) nemusí jít o nijak nákladnou opravu. E36 v dobrém stavu bude jízdně opravdu lahůdkou. Vzhledem k roku původu není auto svázané přísnými ekonormami ani bezpečnostními předpisy, což mimo jiné znamená, že je na dnešní poměry lehké. V zatáčkách tak na auto nepůsobí přehnané setrvačné síly a podvozek drží směr překvapivě dlouho. Když už dojde k přetáčivému smyku, dá se krásně kontrolovat. Řízení je také velmi přesné, rychlé a komunikativní.
 
Podobně, jako je široká nabídka karosářských variant, je bohatá i nabídka motorů. Nejprve zmiňme turbodiesely, u kterých je situace jednodušší. Jejich popularita nebyla v devadesátých letech tak  vysoká jako dnes, agregáty 1,7 TDS v modelu 318tds a šestiválec 2,5 litru v typu 325tds musejí stačit. Slabší motor má pouhých 66 kW a k BMW se moc nehodí, šestiválec existuje ve variantách 85 a 105 kW a je překvapivě kultivovaný. A také docela trvanlivý, i když se mu nemusejí vyhnout problémy s netěsností hlavy.
 
Tou  pravou volbou jsou ovšem pro E36 benzinové šestiválce. Základní benzinové čtyřválce v modelech 316i (75 kW), 318i (85 kW) a 318is (103 kW) nejspíš nechají fanoušci bez povšimnutí, i když nejsilnější z nich už dovede nabídnout opravdu zajímavé svezení. Kultivovanost šestiválců a jejich výtečný projev ve vysokých otáčkách jsou však větším lákadlem. Šest válců v řadě má už dvoulitrový motor v provedení 320i, jeho 110 kW zajistí dostatek zábavy. Zlatým středem nabídky jsou provedení 323i a 328i o výkonech 125 a 142 kW, nejzajímavější je však nejspíš 325i s výkonem 141 kW. Tato verze bývá vyhledávána pro své vyvážené vlastnosti. Špičkou je provedení M3. To nejprve dostalo třílitrový šestiválec vyladěný na 213 kW, v roce 1995 pak došlo k vylepšení, šestiválec má objem 3,2 litru a výkon 236 kW.  

Výbava

Výbava BMW E36 nemusí být nijak bohatá. V základu například nebylo ani elektrické ovládání oken, airbag byl jen u řidiče. Za veškeré komfortní prvky se připlácelo, a jednotlivé vozy na trhu tak mohou mít hodně rozdílnou výbavu. Některé však mohou být vybaveny vcelku bohatě. 

Design

BMW 3 E36, tedy třetí generace mnichovského modelu střední třídy, je dodnes velmi elegantní a nadčasově tvarovaný vůz. Na jeho vzhledu se sice věk pomalu projevuje, větší šrámy však mohly zanechat různé úpravy karoserie nebo případně koroze. I interiér je dodnes příjemný, což je s ohledem na věk vozu docela nezvyklé. 

Spotřeba

Starší trojkové BMW si jen málokdo bude kupovat kvůli nízké spotřebě. S tím, že ekologickými normami nesvázané motory budou mít trochu vyšší spotřebu paliva, je nutné počítat. Spotřeba není přehnaná, avšak vyloženě úsporně se především se šestiválci jezdit nedá. Turbodiesely dovedou spotřebu srazit, avšak i u nich je na dnešní poměry spotřeba vyšší. 

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti patří dodnes k největším přednostem BMW 3 E36. Auto v dobrém stavu dovede nabídnout opravdu skvělé jízdní zážitky – minimální náklony v zatáčkách, čitelné, přesné, rychlé a komunikativní řízení a pohon zadních kol znamenají skvělou ovladatelnost auta.  

Bezpečnost

Nárazovými testy Euro NCAP prošlo BMW E36 v roce 1997, tedy krátce před koncem výroby. A moc dobrý výsledek z toho nebyl. Pouhé dvě hvězdičky, z toho jedna přeškrtnutá za vysoká rizika zranění, znamenají jen opravdu základní ochranu posádky. Vzhledem ke konstrukčnímu věku auta je nutné se s tím smířit, vždyť airbag tehdy vůbec nebyl běžnou věcí a E36 mělo standardně jen ten u řidiče. 

Praktičnost

Zrovna tak jako se u E36 nekouká na spotřebu, většinou se neřeší ani praktičnost auta. Místa je uvnitř průměrně, zavazadlový prostor má také spíše průměrný objem. U sedanu je to 425 litrů, u combi dokonce jen 370, ale zase jej lze lépe využít. Kupé nabízí slušných 405 litrů, kabriolet pak 230 litrů a zkrácená verze Compact pojme 300 litrů nákladu. 

Komfort

Jízdní komfort E36 je vcelku dobrý, i když auto má převážně sportovní charakter. Na druhou stranu nelze vzhledem k věku očekávat zázraky. Tlumení nerovností je solidní, avšak rozbitou silnici cestující pocítí, akustický komfort je dán tím, že tlumicích hmot se v době vzniku auta také nepoužívalo tolik jako dnes. 

Provozní náklady

Postarší BMW nemusí být servisně zásadně problematické auto, přesto je potřeba s vyššími výdaji počítat. Auto bude vyžadovat pravidelnější péči a oproti běžné konfekční konkurenci tu přece jenom ceny dílů i oprav budou vyšší, a to i v případě, že vůz svěříte namísto autorizovanému servisu některému šikovnému mechanikovi. 

BMW 3



Vážíme si vašeho
soukromí

Aby pro vás bylo prohlížení našich stránek co nejpohodlnější, využíváme soubory cookies.Cookies nám slouží pro zlepšování našich služeb a zároveň vám díky nim dokážeme lépe nabídnout obsah, který pro vás může být zajímavý a užitečný.

Spravovat cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Tento web používá soubory cookie ke zlepšení vašeho zážitku při procházení webem. Z těchto souborů cookie jsou soubory cookie, které jsou kategorizovány podle potřeby, uloženy ve vašem prohlížeči, protože jsou nezbytné pro fungování základních funkcí webu.

Používáme také soubory cookie třetích stran, které nám pomáhají analyzovat a porozumět tomu, jak tento web používáte, k ukládání uživatelských preferencí a poskytování obsahu a reklam, které jsou pro vás relevantní. Tyto soubory cookie budou ve vašem prohlížeči uloženy pouze s vaším souhlasem. Máte také možnost odhlásit se z těchto souborů cookie. Ale odhlášení některých z těchto souborů cookie může mít vliv na váš zážitek z prohlížení. Další informace naleznete v našich Zásadách používání souborů cookie.


Nutné Vždy aktivní

Nezbytné soubory cookie jsou klíčové pro základní funkce webu a web bez nich nebude fungovat zamýšleným způsobem. Tyto soubory cookie neukládají žádné osobní údaje.


Funkční

Funkční soubory cookie pomáhají vykonávat určité funkce, jako je sdílení obsahu webových stránek na platformách sociálních médií, shromažďování zpětných vazeb a další funkce třetích stran.


Analytické

Analytické soubory cookie se používají k pochopení toho, jak návštěvníci interagují s webem. Tyto soubory cookie pomáhají poskytovat informace o metrikách počtu návštěvníků, míře okamžitého opuštění, zdroji návštěvnosti atd.


Marketingové

Soubory cookie reklamy se používají k doručování návštěvníků přizpůsobenými reklamami na základě stránek, které navštívili dříve, a k analýze účinnosti reklamní kampaně.



Zrušit

800 110 800


Momentálně je online 0 odborníků Volejte denně 7:00 - 21:00 Zavolejte mi
E-SHOP
Kupte svůj nový vůz,
rychle a jednoduše
ONLINE
  • Doprava zdarma
    Vůz Vám doručíme až domů
  • 14 dní na vrácení vozu
    Pohodlně a bezpečně, jasný původ i historie vozu
Nabídka vozů