Proč koupit |
---|
Skvělé jízdní vlastnosti
Přesné a komunikativní řízení
Úsporné motory
Kvalitní zpracování |
O vozidle
Zatímco Audi uvádělo v roce 2003 už druhou generaci svého kompaktního modelu A3, BMW se o rok později teprve odhodlalo do segmentu, kterému vládnou VW Golf a Ford Focus, vstoupit. A to s modelem řady 1, který je pro danou kategorii v mnohém hodně nestandardním vozem. Už třeba jenom tím, že má pohon zadních kol, pro vozy BMW tak typický. V kompaktní třídě je to ovšem něco nevídaného a BMW 1 tím mezi konkurenty hodně vyčnívá. Výsledkem jsou nejen špičkové jízdní vlastnosti, které jsou také dílem pečlivé práce podvozkářů automobilky, ale především excelentní řízení. Do toho totiž ani náznakem nezasahují hnací síly, jak tomu u vozů s pohonem předních kol bývá. Řízení je přesné a komunikativní, malé BMW je tak opravdu radost řídit. Při konstrukci svého malého modelu se automobilka rozhodně nesoustředila na tradiční hodnoty v tomto segmentu. Praktičnost tedy musela ustoupit jízdnímu projevu a luxusnímu pojetí vozu. Proto v kabině neočekávejte příliš mnoho prostoru. Vpředu je vše v pořádku, posádka je tu vozem spíše příjemně obklopena, ovšem na zadních sedadlech je místa docela málo. Vzhledem k pohonu zadních kol je vcelku slušný zavazadlový prostor 330 litrů, BMW toho dosáhlo tím, že díky instalaci run-flat pneumatik nepotřebuje vůz rezervu. Co se pohodlí týče, podvozek je naladěn na tužší notu. Kromě hatchbacku se třemi a pěti dveřmi existuje BMW 1 i ve verzích kupé a kabriolet. Ty jsou díky prodloužené zádi z jízdního hlediska ještě vyváženější než hatchback.
Paleta pohonných jednotek pro nejmenší BMW je velmi široká, a ačkoli od základních motorů nemůžeme očekávat kdovíjak oslnivou dynamiku, rozhodně nebudou brzdami provozu. Navíc i tyto verze skvěle vtáhnou řidiče do hry, špičkové jízdní vlastnosti mají jednoduše všechna jedničková BMW. Většinu nabídky tvoří čtyřválce, základem jsou typy s označením 116. Ten s přídomkem i má benzinový motor o výkonu 85 a později 90 kW, ten s přídomkem d disponuje dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 85 kW a velmi příznivou spotřebou paliva. O stupínek výše stojí modely 118i a 118d se shodným výkonem 105 kW, v obou případech z dvoulitrového motoru. V případě benzinu atmosférického, u dieselu pochopitelně přeplňovaného. Následují provedení 120i a 120d, opět s dvoulitry, tentokrát o výkonu 125 kW, diesel později posílil až na 130 kW. Nejsilnějším turbodieselem je dvoulitr s dvojitým přeplňováním pod kapotou modelu 123d o výkonu 150 kW. To benzinová řada v těchto výkonových výšinách přechází na šestiválce. Základní šestiválcovou pohonnou jednotkou je 2,5litrový agregát v modelu 125i s výkonem 160 kW. Třílitr 130i disponuje už hodně solidními 195 kW, které už vyžadují zkušeného řidiče. Pro hatchback je toto vrchol nabídky. V kupé a kabrioletu lze ovšem najít ještě silnější, nadvakrát přeplňovaný třílitr s výkonem 225 kW. Takto vybavený model nese označení 135i. Úplným vrcholem nabídky je pak verze 1M Coupé se shodným motorem, vyladěným až na ohromujících 254 kW. V kupé, které je díky prodloužené zádi vyváženější, nabídne tento motor opravdu neopakovatelné jízdní zážitky.
Výbava
BMW u řady 1 jasně následuje tradici prémiových automobilek nechat si připlácet za mnoho prvků výbavy. Ta bezpečnostní je velmi dobrá už v základu, ale co se komfortních prvků týče, ty si žádají různé a často tučné příplatky. Naštěstí najít na trhu dobře vybavený automobil opravdu není problém.
Design
Malé BMW vypadá přesně tak, jak fanoušci značky očekávají. Je to dynamický vůz s dlouhou přídí a dozadu posazenou kabinou. Pro někoho může být vzhled trochu nevyvážený, ovšem dynamicky založení řidiči vizáž jedničky ocení. Obzvláště skvěle pak vypadají verze kupé a kabriolet. Krom zevnějšku si přitom BMW pochopitelně dalo záležet i na provedení interiéru.
Spotřeba
BMW je jedním z nejlepších výrobců spalovacích motorů, jeho jednotky patří na špičku jak v oblasti výkonu, tak spotřeby paliva. Proto můžeme BMW 1 prohlásit za úsporný vůz. Pochopitelně záleží na tom, jakou konkrétní motorizaci zvolíte, ovšem spotřeba bude vždy maximálně odpovídat nabízeným výkonům. Slabší benzinové i dieselové motory pak dovedou překvapit opravdu úsporným provozem, například model 116d patří k nejúspornějším vozům ve své kategorii vůbec.
Jízdní vlastnosti
Jízdní vlastnosti jsou další parádní disciplínou BMW 1. Tužší podvozek s pohonem zadních kol je přímo předurčen pro hrátky v zatáčkách, přesné a komunikativní řízení zase řidiči umožní vůz skvěle kontrolovat. U hatchbacků je ovšem potřeba počítat s možností mírného odskakování zádě, které do zatáček nepomáhá žádná přidaná hmota. U kupé a kabrioletu je tento drobný nedostatek zcela eliminován.
Bezpečnost
Jedničkové BMW prošlo crashtesty organizace Euro NCAP v roce svého uvedení na trh a získalo rovnou plné hodnocení pěti hvězdiček. U BMW neponechali nic náhodě, kromě robustní konstrukce má vůz bohatou bezpečnostní výbavu včetně bočních a hlavových airbagů.
Praktičnost
Naopak, kdo hledá praktický kompaktní hatchback, u BMW 1 neuspěje. V interiéru je místa vpředu tak akorát, posádka je tu příjemně obklopena. Na zadních sedadlech se už mohou vyšší cestující tísnit. Zavazadlový prostor pojme průměrných 330 litrů u hatchbacku a 370 litrů u kupé, a to vlastně ještě díky absenci rezervy, a tudíž instalaci run-flat pneumatik.
Komfort
BMW 1 je automobil jednoznačně zaměřený na jízdní zážitky, komfort tu musel jít trochu stranou. Už u běžných verzí je komfort tlumení nerovností spíše jen průměrný, u vozů se sportovním podvozkem je nutné počítat s ještě menší úrovní pohodlí pro posádku.
Provozní náklady
Jedničkové BMW je vcelku spolehlivý vůz, který má navíc ve většině provedení příznivou nebo odpovídající spotřebu paliva. Ovšem vzhledem ke značce je nutné počítat s tím, že především servisní úkony a náhradní díly budou zákazníka v případě potřeby stát více peněz. To platí třeba i o pneumatikách, které musí být run-flat konstrukce.
BMW 1
Další vozy