V dalším testu ojetiny jsme si pro Vás připravili zachovalé BMW 330d xDrive E90, které má najeto 138000 kilometrů, silnice křižuje od roku 2007 a má řádně vedenou servisní knížku. Za jeho půjčení bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto, kde si jej také můžete zakoupit.
 
Většina fanoušků si u tohoto vozu řekne, že je to zkažený sportovní sedan od BMW, protože má přece naftový motor a pohon na všechna čtyři kola. To je pro většinu skalních fanoušků BMW holé neštěstí, ale jak se dočtete níže, toto tvrzení vůbec, ale opravdu vůbec, není na místě.
 
Prvně se ale seznamme s daným vozem – už z názvu a roku výroby lze usoudit, že se jedná o předfaceliftovou trojku s řadovým vznětovým šestiválcem o objemu 3.0 litru přeplňovaný turbodmychadlem. Výkon činí velmi slušných 170 kW (231 koní) a točivý moment je ohromujících 500 Nm. Agregát spolupracuje s měničovou šestistupňovou automatickou převodovkou ZF a svůj výkon rozděluje přes systém xDrive na všechna čtyři kola, převážně však ve prospěch zadní nápravy.
 

 
 
Náš vůz je navíc ve velmi slušné výbavě – polokožené sedačky, dvouzónová klimatizace, tempomat, navigační systém s infoteinmentem iDrive a velkým displayem, parádní M paketový volant a třeba také xenonové světlomety. Celkově interiér působí velmi příjemným a hlavně zachovalým dojmem. Lidem mohutnější postavy by mohly vadit trochu užší sedadla a celkově méně prostoru v okolí ramen. Na zadních sedadlech je místa méně, než u přímé konkurence, ale i tak je to naprosto dostačující. Pár set kilometrů ve čtyřech lidech bez problému ujedete. Tady se potvrzuje, že BMW řady 3 je sportovní manažerský sedan zaměřený na řidiče.
 
 
Exteriér auta je v klasické stříbrné metalíze, která krásně maskuje malé škrábance, kterých je tu však stejně minimum. Jsou zde líbivá 17″ palcová kola, která obouvají pneumatiky 255/40. Celé auto působí opravdu sympatickým dojmem a těch 8 let života v silničním provozu by mu tipoval málokdo.
 
Po nasednutí a nastartování tlačítkem Vás překvapí nečekaně tichý a kultivovaný volnoběh řadového šestiválce. Po ujetí prvních kilometrů Vás zarazí tuhé řízení, které na větších kolejích a výmolech dokáže i hezky potahat  za volant. Důvod? Je to poslední trojkové BMW, které má ještě pořád ten skvělý hydraulický posilovač řízení ( facelift už měl od roku 2008 elektronický ). Ve městě a při parkování Vám to možná připadne malinko tuhé, ale na druhou stranu Vás drží celou dobu jízdy ve střehu a jakmile vyjedete za město, budete nadšeni. Při svižné jízdě auto poslechne každý sebemenší pohyb volantu a zatáčky projíždí až s překvapivou čistotou a přesností. Sedadla mají na svoji kategorii velmi slušné boční vedení a “eMkový” volant s baculatým věncem skvěle padne do ruky. Takovou zpětnou vazbu od řízení a podvozku Vám jiná auta nenabídnou a BMW v tomto ohledu bylo vždy na naprostém vrcholu.
 
Pokud zrovna neprší nebo nejedete ve sněhové vánici, elektronika drží ústa a do ničeho Vám nezasahuje. DTC a DSC podá svou pomocnou ruku až po překročení limitu vozu. Pokud jste zdatnějším řidičem a nemáte strach, elektroniku lze vypnout a auto si elegantně pohodí zadkem. Pohon xDrive ho bez výrazného kontra volantem pošle zpět do přímého směru. Na sněhu či mokru si s ním dokážu představit opravdu velkou dávku zábavy a absolutní jistoty. Díky točivému momentu 500 Nm a výkonu 231 koní dokáže svižně zrychlit téměř z jakýchkoliv otáček. Pokud na to však opravdu šlápnete, stokilometrovou rychlostí budete upalovat za necelých 7 sekund a při 160 km/h stopky ukážou 17 a půl sekundy, a to je opravdu slušné tempo. Dynamika motoru je prostě nadprůměrná i po 8 letech.
 
Nejdůležitější je však fakt, že konkrétní auto nevykazovalo nejmenší známky závad nebo významného opotřebení. Motor bežel pravidelně, tiše a kultivovaně. Automatická převodovka řadila zcela plynule, rychle a ani jednou necukla. To platí i pro podvozek, od kterého se neozývaly žádné rázy a hučení. Vůle jsme nezaznamenali ani v řízení.
 

 
 
Při pohodové jízdě se jen vezete na vlně točivého momentu, motor lehce přede, točí pod 1500 otáček a Vašemu oku lahodí ukazatel aktuální spotřeby. Při jízdě Zlín – Brno, kdy jsem jel docela svižně v noci po okreskách, byla v Brně průměrná spotřeba 7 a půl litru. Pokud se budete hlídat, není problém jezdit i pod 6 litrů. Známý měl po několika letech dlouhodobého používání 330xd kombinovaný průměr 7.5 litru, což je na tak výkonný a objemný motor opravdu dobré. Ve městě je auto příjemné a díky jeho velikosti se všude vejdete, parkovat s větší řadou 5 už totiž bývá někdy problém. Při dálničním nebo meziměstském cestování auto nabídne slušný komfort a objem zavazadelníku činí dostačujících 460 litrů.
 
Závěrem nevím, co bych vozu vytknul.  Tento konkrétní kus je totiž bez jakýchkoliv technických problémů, kterých jsem si mohl při jízdě všimnout. Sám sobě i ostatním jsem doufám dokázal, že pro zábavu nepotřebujete nutně benzínový motor a pohon zadních kol. Ano, auto by v té konfiguraci bylo o něco zábavnější, ale věřte mi, že v praktickém životě je 330 xDrive mnohem více využitelnější. Nemluvě o pohonu všech kol, který méně zkušeným řidičům v některých situacích zachrání zadek. Při cenovce 350000 korun najdete jen těžko podobně jezdící nový nebo zánovní vůz. Já bych měl jasno, na každodenní ježdění a občasnou zábavu je toto auto vážně výborné.
 
 
Na co si dát pozor?
BMW řady 3 e90 bylo velmi spolehlivé auto, u ojetin si jen dejte pozor na zanesený EGR ventil, nefunkční MAF senzor, opotřebení dvouhmotnostního setrvačníku a tankujte kvalitní naftu kvůli náchylnějším vstřikovačům. Pokud však narazíte na kousek, který byl pravidelně servisován a bylo s ním slušně zacházeno, z ničeho mít strach nemusíte.
 
Za půjčení bychom chtěli ještě jednou poděkovat společnosti AAA Auto.
 
Plusy
 
Vynikající posez za volantem
Komfortní sedačky
Výborný podvozek
Vynikající jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Nízká spotřeba
Rychlá šestistupňová automatická převodovka
 
Mínusy
 
Relativně úzký interiér a tedy i menší vnitřní prostor 
 
 
Celý článek najdete zde.