




Proč koupit |
---|
Atraktivní design Špičkové jízdní vlastnosti Špičkový interiér Dobrý vnitřní prostor Bohatá nabídka karosářských variant Špičkový pohon všech kol |

O vozidle
V roce 2007 představilo Audi model A5 coby velké cestovní kupé. Dostalo techniku nadcházející generace sedanu A4, ovšem podstatně dynamičtější design. Rovnou s příchodem nového kupé se objevila i vysoce výkonná varianta S5, které na sebe často nechává u Audi nějakou dobu čekat. S5 přišla na trh s charismatickým osmiválcem o objemu 4,2 litru a výkonu 260 kW. Nabídka celé řady se ovšem v průběhu let rozšířila a pozměnila. V roce 2009 přišla na trh varianta kabriolet, u které došlo k významné změně pod kapotou – namísto osmiválce se tu usídlil přeplňovaný šestiválec 3,0 TFSI s výkonem 245 kW. Lišila se také převodovka. Kupé mohlo mít šestistupňový manuál nebo automat, kabriolet dostal sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. V roce 2010 se do řady přidalo i pětidveřové provedení S5 Sportback, které dostalo pohonné ústrojí využívané v kabrioletu.
Až do roku 2012 pak v řadě tyto rozdíly přetrvávaly. Sportback a kabriolet měly šestiválec a DSG převodovku, kupé pak manuál nebo automat a osmiválec. V roce 2012 pak ovšem Audi nabídku sjednotilo a všechna provedení dostala třílitrový šestiválec s přeplňováním kompresorem a výkonem 245 kW. Standardem je rovněž sedmistupňová dvouspojková převodovka a u modelů S typický pohon všech kol Quattro. Pro zákazníky, kteří touží po nesmírně výkonném a zvukovým projevem výrazném provedení, připravila automobilka model RS5. Ten se vyrábí od roku 2010 a pod kapotou má osmiválec 4,2 FSI vyladěný na 331 kW. Z počátku bylo toto provedení vyhrazeno jenom kupé, v roce 2012 pak došlo i na představení kabrioletu se stejnou motorizací. Ten se nabízí od počátku roku 2013. Verze Sportback není v provedení RS5 k mání.
Vzhledově se provedení S5 a RS5 liší od standardních motorizací především výraznější a agresivnější maskou chladiče a samozřejmě také většími sportovními koly. Mezi výkonnými Audi patří tyto typy k těm nápadnějším. Uvnitř hýčkají posádku luxusem a špičkovou výbavou, nabízí také překvapivě solidní vnitřní prostor. To platí jak pro kupé a kabriolet, tak samozřejmě především pro variantu Sportback, která se může pochlubit praktickými výklopnými pátými dveřmi. Variabilita je tak podobná klasickému combi řady S4, oproti kterému je S5 vůz s větší prestiží a dynamičtější karoserií. I přes vysoké výkony nejsou provedení S5 a RS5 vyloženě závodními vozy, jde především o rychlé cestovní vozy schopné polykat dlouhé vzdálenosti.
Výbava




Výbava Audi S5, potažmo ještě silnějšího RS5, je opravdu bohatá. Soustředí se jak na komfortní prvky a různé elektronické asistenty, tak na samotné provedení interiéru, které po estetické i kvalitativní stránce patří na špičku produkce své doby.
Design




Audi S5 je elegantní a agresivní vůz s velmi výraznou maskou chladiče. Je to typické Audi, z běžných modelů ovšem to s nejdynamičtějším projevem. Špičkově působí také interiér, který používá kvalitní materiály a po estetické stránce patří k tomu nejlepšímu v současné produkci. Zákazník si může volit ze tří karosářských variant.
Spotřeba




U vysoce výkonného Audi se na spotřebu příliš nehledí, i tak je nutné podotknout, že jeho agregáty dovedou být nesmírně žíznivé. Lepší je situace u kompresorem přeplňovaného šestiválce, který umí být za běžného provozu úspornější než osmiválec. Jenže kvůli úsporám si tento model bude pořizovat málokdo.
Jízdní vlastnosti




Audi S5 patří z hlediska jízdních vlastností k tomu nejlepšímu v segmentu střední třídy. Kupé, ale i delší Sportback těží z nové konstrukce s motorem posunutým co nejvíce za přední nápravu. Auto je tak vyváženější a méně náchylné k nedotáčivosti. Pochvalu zaslouží také skvělé, přesné řízení s dobrou zpětnou vazbou.
Bezpečnost




Bariérovými nárazovými testy organizace Euro NCAP nikdy Audi S5 neprošlo. Ovšem dle konstrukčního základu společného s modelem A4 můžeme usuzovat, že jiné než pětihvězdičkové skóre by pro tento vůz snad ani nebylo možné. Bohatá bezpečnostní výbava je samozřejmostí a robustní konstrukce vozu i další prvky jako třeba pohon všech kol přispívají k celkově vynikající úrovni bezpečí.
Praktičnost




Na první pohled se nemusí Audi S5 zdát jako příliš praktický vůz. Jistě, kupé nebo kabriolet si kvůli praktičnosti ani nikdo nekupuje. Jenže S5 dovede překvapit. I do kupé se dozadu cestující usadí pohodlně, jen budou mít méně místa nad hlavou. To platí rovněž pro sportback, který překvapí praktickými pátými dveřmi zavazadlového prostoru. Pro bagáž je tu překvapivě hodně místa, konkrétně 480 litrů. Kupé pojme také velmi solidních 455 litrů nákladu.
Komfort




Standardní Audi A5 se může i přes sportovní vzhled a zaměření pochlubit i velmi dobrým jízdním komfortem. Totéž platí i pro provedení S5, teprve extrémnější RS5 má výrazně tužší podvozek, který pro posádku už tak pohodlný není. Ale standardní S5 zvládá i tlumení nerovností velmi dobře a posádka si může užívat velmi pohodlných sportovních sedadel a samozřejmě bohaté výbavy.
Provozní náklady




U vozů značky Audi je pochopitelně nutné počítat s vyššími provozními náklady, a to i přesto, že jsou vozy spolehlivé. Jenže vysoce výkonné motory vyžadující prémiové palivo mají vysokou spotřebu a vysoké budou i pojistné částky. Cena servisu je u modelů S v rámci nabídky Audi tradičně nejvyšší, vždyť jde o nejkomplikovanější modely z hlediska použité techniky. Ta rozhodně není vůbec levná.