Proč koupit |
---|
Výtečné jízdní vlastnosti Prémiová image Vysoký výkon Špičkový pohon všech kol |
O vozidle
Silné modely S s pohonem všech kol mají u sériových Audi nejdelší tradici právě u modelů střední třídy. Model vyráběný v letech 2003–2005 vychází z druhé generace Audi A4 s interním označením B6 (typ 8E). Na trh se tato výkonná verze dostala zhruba v polovině modelového cyklu klasické A4, nejprve se objevila provedení sedan a combi Avant, následoval i dvoudveřový kabriolet S4. Toto provedení S4 bývá mezi fanoušky rychlých německých sedanů a combi často vyhledáváno. Po celou dobu svého aktivního modelového života totiž tvořilo vrchol nabídky modelu A4, na rozdíl od předchozí generace v tomto provedení nedošlo na ještě výkonnější typ RS4. Ten se objevil až s příchodem nástupce interně označovaného B7. Auto stálo na shodné platformě, avšak bylo výrazně přepracováno a je považováno za další generaci.
S4 vyráběné v letech 2003–2005 je tedy nejvýkonnějším Audi střední třídy z té doby. Špičkový výkon 253 kW tu poskytuje neskutečně charismatický osmiválec s objemem 4,2 litru. Ten představoval výraznou změnu oproti předchozí generaci, ve které byl zabudován šestiválec s objemem 2,7 litru a dvěma turbodmychadly. Mechanicky je tedy toto provedení trochu jednodušší a relativně velký atmosférický osmiválec se vyznačuje krásně plynulým zátahem. Maximální rychlost je tu již tradičně elektronicky omezena na 250 km/h, lze ovšem narazit na kusy s vymontovaným omezovačem rychlosti. Tou nejzáživnější disciplínou je ovšem zrychlení, akcelerace z nuly na stovku trvá pouhých 5,6 sekundy (combi 5,8 a kabriolet 5,9 s). Toto hodně rychlé Audi se prodává za atraktivní ceny, je ovšem nutné podotknout, že u takového sportovního vozu je dobré věnovat pozornost jeho technickému stavu. Časté využívání dynamiky se na něm mohlo podepsat.
Nejdynamičtější je S4 i z hlediska designu. Podvozek se dočkal výrazného snížení a samozřejmostí jsou tu dvě koncovky výfuku nebo výraznější lemy blatníků s velkými koly. Řada modelů S4 z této generace navíc prošla ještě dalšími úpravami pro zvýraznění vzhledu auta i jeho výkonu. Setkat se můžete s velmi dynamicky pojatými auty s výraznými barvami i mnohem skromnějšími provedeními, která se dovedou v provozu téměř ztratit. Tedy, nebýt zvuku, který osmiválec vydává, ten stojí i za jinak opravdu vysokou spotřebou motoru. Interiér auta je v základu totožný s běžnou A4 té doby, neoplývá prostorem, to ovšem bude v tomto případě vadit málokomu. Výbava i provedení vnitřku vozu jsou samozřejmě mnohem luxusnější než u standardních modelů.
Výbava
Audi S4 patří vzhledem ke svému zaměření k nejbohatěji vybaveným exemplářům své třídy a doby, o konkrétní výbavu se tu tedy nemusíte zajímat tolik jako u běžných prémiových německých sedanů.
Design
Audi S4 v provedení B6 je vlastně posledním Audi střední třídy bez obří masky chladiče. I přesto budí tento vůz respekt, vzhledem k různým detailům je z něj výkonový potenciál cítit. Ale umí to být opravdu nenápadný sedan s nečekanými dynamickými schopnostmi. Je to opravdu decentní sportovní náčiní, které si lze pořídit ve třech karosářských provedeních (sedan, combi, kabriolet).
Spotřeba
Spotřeba vysoce výkonného osmiválce pochopitelně není nízká, v běžném provozu se průměr pohybuje okolo 12 litrů, ale při sportovní jízdě nebo poskakování po městě šplhá ještě o dost výš. Za zvuk a celkově nesmírně dravý projev osmiválce to samozřejmě stojí, podobně charismatických motorů za dané peníze mnoho neseženete.
Jízdní vlastnosti
Vysoký výkon, pohon všech kol a vyspělý podvozek znamenají, že S4 v provedení B6 má opravdu povedené jízdní vlastnosti. Následující provedení S4 totiž trochu změkla, aby udělala prostor ještě silnějšímu RS4, tento model ovšem ústupky nedělá.
Bezpečnost
Pro Audi A4 platí z roku 2001 čtyřhvězdičkový výsledek z nárazových testů Euro NCAP a tento výsledek můžeme přenést i na S4 vyráběné v letech 2003–2005. Prémiový charakter vozu se pozitivně podepisuje na podstatně širší bezpečnostní výbavě, než bylo v dané době obvyklé. K bezpečnosti přispívají pozitivní měrou i jisté jízdní vlastnosti.
Praktičnost
Audi S4 z roku 2003 patří mezi auta, která zrovna neoplývají nabídkou vnitřního prostoru. Na druhou stranu, zákazníka Audi v tomto případě neomezovalo ve výběru karosářské varianty, krom klasického sedanu se 460 litry zavazadlového prostoru mohl zájemce zvolit i combi se 440 litry a možností zvětšení prostoru sklopením sedadel. Kabriolet je pochopitelně nejstylovější variantou, ale také tou nejméně praktickou.
Komfort
Jízdní komfort u Audi S4 není jeho hlavní disciplínou, na druhou stranu nepatří tento model k nekompromisním sportovním vozům, které by posádku měly vytřást doslova na každé sebemenší nerovnosti.
Provozní náklady
Lákavá pořizovací cena Audi S4 by měla být určitým malým varováním, že toto auto bude na provoz dost náročné. Už samotný osmiválec je poměrně žíznivý, jízdní styl původních majitelů navíc mohl zacloumat s životností řady komponent auta. A jejich ceny nebudou nízké.