




Proč koupit |
---|
Respekt budící design Výborná variabilita interiéru Praktičnost a vnitřní prostor Špičkové zpracování Kultivované motory |

O vozidle
Audi Q7 je reakcí na luxusní SUV, jako jsou BMW X5 a Mercedes ML, jeho obří rozměry jej ovšem pasují i do role konkurenta pro klasický Range Rover, byť na něj Audi nemá terénními schopnostmi. Každopádně je Q7 jedním z největších zástupců své kategorie a na českých silnicích nepotkáme mnoho větších a mohutnějších vozů. Respekt budí Q7 nejen rozměry, ale samozřejmě i svým vzhledem. Obrovská, pro Audi tak typická maska chladiče tu doslova narostla do nových rozměrů, příď auta je opravdu masivní a vypadá agresivně. Odklízet pomalejší vozy z levého dálničního pruhu proto zvládne na jedničku. Zbytek vozu má umírněnější tvary, nicméně optická i reálná mohutnost je tu zachována. Velká délka (přes 5 metrů) dává autu tak trochu proporce přerostlého combi a částečně tak maskuje celkově vysokou stavbu. Audi Q7 ovšem není jen luxusní a respekt budící vůz, překvapivě je to také velmi praktický dopravní prostředek. Obří zavazadlový prostor má objem 775 litrů a díky masivním elektricky vyklápěným pátým dveřím je do něj skvělý přístup, byť nakládací hrana je pochopitelně vysoko. Pod podlahou se navíc skrývá třetí řada sedadel, která není pouze nouzová, byť vysocí cestující sem budou hůře nastupovat a nebudou tu mít dostatek místa. I za třetí řadou zbude slušných 330 litrů místa pro zavazadla. Naopak po sklopení i druhé řady (vznikne rovná ložná plocha) lze do Q7 naložit až 2035 litrů nákladu. Připomínat špičkový jízdní komfort a pro Audi typické precizní zpracování interiéru je možná trochu nošením dříví do lesa. Sluší se ovšem připomenout, že krom podvozku s klasickými ocelovými pružinami lze mít i příplatkové pneumatické pérování.
O pohon velkého SUV značky se čtyřmi kruhy ve znaku se starají výhradně silné motory minimálně se šesti válci. Vzhledem k vysoké pohotovostní hmotnosti přes 2 tuny je to v podstatě nutnost. Z počátku byly v nabídce benzinové motory 3.6 FSI (206 kW) a osmiválec 4.2 FSI (257 kW), turbodiesely zastupovaly agregáty 3.0 TDI (176 kW), osmiválcové 4.2 TDI (240 kW) a unikátní dvanáctiválec V12 TDI s výkonem 368 kW. Kromě třílitrového turbodieselu ovšem můžeme všechny ostatní motory pod kapotou Q7 prohlásit doslova za raritu, kultivovaný a vcelku dostatečně silný motor je drtivě převládající variantou. A to i přesto, že se v průběhu let nakonec paleta motorů trochu proměnila. Po faceliftu v roce 2009 se objevil základní třílitrový turbodiesel s výkonem 150 kW, silnější verze posílila na 180 kW. Dvojice zážehových motorů byla nahrazena přeplňovaným třílitrem TFSI, naladěným na 200 nebo 245 kW. Třílitrové TDI v silnějším provedení je však stále jasnou a preferovanou volbou. Všechny verze Q7 mají automatickou převodovku, do modernizace šestistupňovou, po ní osmistupňovou. Samozřejmostí je i pohon všech kol quattro.
Výbava




Podobně jako u ostatních německých soupeřů i u Q7 se připlácí za celou řadu prvků výbavy. Na druhou stranu u velkého a drahého SUV je přece jenom základní výbava vcelku bohatá. Navíc původní majitelé byli často ochotni vydat nemalé částky za různá vylepšení, takže Q7 bývá opravdu bohatě vybavena. Základní verze s látkovými sedadly, bez navigace a bez xenonů jsou na trhu spíše raritou, naopak většina vozů je naspecifikována opravdu vkusně. Častou volbou kupujících byl paket S-line, který vozu vyloženě sluší, oblíbenými prvkem výbavy je třeba prosklená panoramatická střecha.
Design




Audi Q7 patří k největším a nejmohutnějším vozům na našich silnicích. Jeho vzhled oprávněně budí respekt, a to i ve srovnání se soupeři, jakými jsou Mercedes ML nebo BMW X5. Mohutná karoserie se obešla bez designových výstřelků, a vzhledově proto příliš nestárne, ostatně facelift v roce 2009 přinesl jen drobné kosmetické změny. Tradičně povedený je i interiér vozu, stejně jako u všech ostatních Audi je zpracování i ergonomie na špičkové úrovni.
Spotřeba




Obří a těžké SUV může jen těžko jezdit s nízkou spotřebou paliva. U Audi Q7 je tak potřeba počítat s celkově vyššími výdaji na palivo. Ani u nejoblíbenějšího motoru 3.0 TDI se nelze v průměru jen tak lehce dostat pod 10 litrů nafty na 100 kilometrů, výkonnější motorizace (obzvláště ty benzinové) mají spotřebu opravdu vysokou. Na druhou stranu jakoukoli jinou verzi než 3.0 TDI budete na českém trhu shánět docela složitě.
Jízdní vlastnosti




Ačkoli je Audi Q7 velký a těžký vůz s vysokou stavbou, jízdní vlastnosti příjemně překvapí. Auto je především komfortní, ale ani série zatáček jej nerozhodí. Na svou mohutnost se Q7 chová překvapivě obratně. Ovládání auta navíc dovede vylepšit příplatkový vzduchový podvozek, který může měnit charakteristiku pružení dle potřeby.
Bezpečnost




Audi Q7 je jedním z nejmohutnějších vozů na našich silnicích, proto možná překvapí, že si auto z nárazových testů Euro NCAP v roce 2006 odvezlo pouze čtveřici hvězdiček z pěti možných. Důvodem byla částečná nestabilita svarů v přední části vozu u A sloupku. Audi na to reagovalo vylepšením výrobní technologie i výstupních kontrol, opakovaný nárazový test se ovšem nekonal. I tak ovšem můžeme Q7 považovat za jeden z nejbezpečnějších vozů vůbec, jeho mohutná stavba i špičková bezpečnostní technika představují při případných střetech velkou výhodu.
Praktičnost




Audi Q7 není jenom auto takříkajíc „na efekt“, patří i k vůbec nejpraktičtějším vozům svého segmentu a směle se v tomto ohledu může rovnat velkým rodinným MPV, proti kterým má podstatně lepší image. Vůz je sedmimístný s třetí řadou sedadel pod podlahou zavazadlového prostoru. Manipulace se sedadly je velmi jednoduchá a prostor pro zavazadla veliký. V sedmimístném uspořádání je tu stále slušných 330 litrů, v pětimístném 775 litrů, a po sklopení všech zadních sedadel dokonce 2035 litrů pro náklad. Zapomenout nesmíme ani na množství odkládacích míst.
Komfort




Soupeři ve třídě hýčkají posádku špičkovým komfortem a u Q7 tomu není jinak. Krom dostatku místa a opravdu luxusního provedení interiéru se mohou cestující spolehnout na velmi pohodlná sedadla a komfortně naladěný podvozek. Jeho schopnosti tlumit nerovnosti může ještě vylepšit příplatkové vzduchové odpružení.
Provozní náklady




Audi Q7 je nejen velký, ale také vcelku drahý vůz, jehož provoz rozhodně není levný. A to i přesto, že by jej neměly trápit výrazné potíže, patří ke spolehlivým autům. Jenže běžný servis je dražší, případné náhradní díly se mohou opravdu prodražit a ani spotřeba auta není nízká.