Proč koupit |
---|
Výborné jízdní vlastnosti Dobrá prostornost Špičkový pohon všech kol Atraktivní design Prostupnost lehkým terénem |
O vozidle
V roce 2008 se začala prodávat třetí, podle někoho už čtvrtá generace Audi A4. Pořadí záleží na tom, zda druhou generaci B6 a její faceliftované provedení B7 považujeme za jeden, nebo dva modely. Každopádně Audi A4 vyráběné od roku 2008 nese interní označení B8 (typ 8K) a navazuje na úspěšné předchozí typy, jejichž nedostatky se snaží eliminovat. Nově se s tímto provedením na trhu objevila i verze Allroad Quattro, která až doposud vycházela výhradně z většího typu A6. I proto je tedy konkrétní označení Audi A4 Allroad Quattro, stejně jako větší Allroad i toto provedení vychází z combi verze. Menší Allroad sice nenabídne tolik místa jako velké provedení a nechlubí se ani regulovatelným vzduchovým podvozkem, přesto má co nabídnout. Například v případě motorizací, kde jsou k dispozici i slabší čtyřválcové jednotky s manuální převodovkou. Menší Allroad také působí mnohem dynamičtějším dojmem než větší provedení. Je to dáno například i tím, že plastové doplňky a další estetické změny, které se zvýšením světlé výšky o 37 mm toto Audi do lehkého terénu dostalo, jsou tu výraznější než u provedení A6. Model A4 Allroad Quattro tak patří k nejoriginálnějším modelům v nabídce značky, obzvláště v provedeních se světlou karoserií a tmavými doplňky. Estetické změny dodávají autu také luxusnější vzhled, který koresponduje i s lépe vybaveným a designově propracovanějším interiérem.
Z klasického provedení A4 přebírá menší Allroad schopnost polykat velké porce kilometrů s naprostou samozřejmostí a také výborné jízdní vlastnosti. Ty jsou tu umocněny stálým pohonem všech kol quattro. Auto je v zatáčkách na provedení Allroad až překvapivě agilní, mezi vozy se zvýšeným podvozkem bude jen těžko hledat konkurenci. Velmi dobrý jízdní komfort koresponduje se slušnou nabídkou místa uvnitř. A4 Allroad Quattro sice není žádným rekordmanem ve vnitřním prostoru, na druhou stranu, ke stížnostem tu mnoho důvodů není.
Pro provedení Allroad je typická trochu užší paleta motorů než pro klasické combi nebo sedan dané řady. A platí to i pro A4 Allroad Quattro. Na druhou stranu tu mají zákazníci možnost vybírat s větším rozptylem než u většího provedení A6 Allroad Quattro. Slabší motorizace mohou například mít manuální převodovku, u těch silnějších je samozřejmostí dvouspojkové ústrojí DSG. Podobně jako u většího Allroadu, i tady jsou dominantní vznětová provedení. Základem je známý dvoulitrový turbodiesel s výkonem 105 a později 110 kW – toto provedení je k mání výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou. Následuje tentýž agregát, jen vyladěný na 125 nebo později 130 kW, to už pak může zákazník volit mezi manuálem a dvouspojkovým automatem. Turbodieselovou špičkou je pak provedení s kultivovaným třílitrovým šestiválcem TDI o výkonu 176 a později 180 kW. Ten dovede s fešáckým kombíkem i velmi slušně cvičit. Příznivci benzinových motorů mohou hledat provedení 2,0 TFSI s výkonem 155 a později 165 kW, u kterého lze opět volit mezi manuální a automatickou převodovkou. Bývá však poměrně vzácné.
Výbava
Německé prémiové automobilky to u svých modelů nepřehání s příliš bohatou základní výbavou a od zákazníků si nechají za celou řadu prvků připlatit. A4 Allroad Quattro má výbavu o trochu bohatší než základní provedení a zákazníci u něj také trochu častěji připláceli za různé nadstandardní prvky. Jejich konkrétní konfiguraci je ovšem dobré prostudovat.
Design
Menší Allroad také působí mnohem dynamičtějším dojmem než větší provedení. Je to dáno například i tím, že plastové doplňky a další estetické změny, které se zvýšením světlé výšky o 37 mm toto Audi do lehkého terénu dostalo, jsou tu výraznější než u provedení A6. Model A4 Allroad Quattro tak patří k nejoriginálnějším modelům v nabídce značky, obzvláště v provedeních se světlou karoserií a tmavými doplňky. Estetické změny dodávají autu také luxusnější vzhled, který koresponduje i s lépe vybaveným a designově propracovanějším interiérem.
Spotřeba
Na rozdíl od velkých Allroadů lze ten menší z řady A4 pořídit i s opravdu úspornými pohonnými jednotkami. Vždyť čtyřválec 2,0 TDI je svou spořivostí doslova proslulý, tady jej lze kombinovat s manuální převodovkou nebo automatem. Tento motor je v různých provedeních v A4 Allroad Quattro nejběžnější, ale ani třílitrový turbodiesel nemusí být na palivo přehnaně náročný. To spotřeba benzInového provedení s přeplňovaným dvoulitrem bude přece jen trochu vyšší.
Jízdní vlastnosti
Audi A4 patřilo vždy ve své kategorii k velmi komfortním vozům, teprve za skvělým tlumením se schovával výtečný podvozek, který sveřepě drží stopu. U třetí generace vystupují jízdní vlastnosti více do popředí a platí to i pro provedení Allroad Quattro. Řízení je sice trochu odtažitější, ale i tak patří A4 Allroad Quattro k vůbec nejagilnějším vozům se zvýšenou světlou výškou podvozku.
Bezpečnost
Pětihvězdičkový výsledek v nárazových testech Euro NCAP je pro každý moderní automobil takřka povinností, a tento výsledek tak platí i pro A4 vyráběné od roku 2008. Jakožto prémiový vůz navíc může mít A4 celou řadu pokročilých bezpečnostních systémů. Ty mohou být u provedení A4 Allroad Quattro běžnější než u obyčejné A4, i tak je ovšem vhodné výbavu prostudovat.
Praktičnost
U starších provedení A4 byla často kritizována nedostatečná nabídka prostoru, u třetí generace však tyto výtky padají. Místa je tu dostatek, interiér přesto působí spíše útulným dojmem, k rekordmanům ve vzdušnosti A4 stále nepatří. Zavazadlový prostor u A4 Allroad Quattro kopíruje velikost toho u combi, základem je tedy 490 litrů, po sklopení sedadel pojme 1430 litrů.
Komfort
Audi A4 patří tradičně mezi nejkomfortnější vozy segmentu a u generace B8 to platí dvojnásob. Je to spolehlivý polykač pořádných porcí kilometrů, ani na dlouhé trase se přitom posádka ve voze neunaví. V provedení Allroad Quattro nekazí jízdní komfort ani případná instalace velkých nízkoprofilových kol, podvozek tu zvládá tlumit rázy velmi příjemně.
Provozní náklady
Jakožto u mladší ojetiny lze u A4 generace B8 očekávat, že převážná část provozních nákladů bude mít svůj původ v nákladech na palivo a běžných servisních prohlídkách. Celkově je ovšem nutné počítat s relativně vysokými cenami součástek a servisních úkonů, případné vážné poruchy mohou majitele vyjít hodně draho.