OdebratK porovnáníSdíletOdeslat

Recenze / Audi A4 B9 (2015 - současnost)

Proč koupit

Elegantní vzhled

Prémiové zpracování

Dobrá spolehlivost

Výborný jízdní komfort

Velmi jisté jízdní chování

O vozidle

Ve střední třídě je u Audi jasnou stálicí řada A4. Ta navazuje na někdejší modely řady 80, vlastně jde o přímé pokračování rodu, jelikož změna označení souvisela jen se změnou strategie Audi v pojmenovávání modelů. I proto nese generace A4, který se světu představila v roce 2015, interní označení B9, i když jde o pátou generaci A4 – předtím totiž vznikly ještě čtyři generace typu 80. Model uvedený v roce 2015 se přitom nese ve znamení dotažení změn, které započala už předchozí generace B8. U ní došlo k vcelku zásadní změně koncepce: motor je sice stále uložen vpředu podélně, A4 je nejmenším Audi s tímto uspořádáním. Ale oproti předchozím generacím se u B8 posunul motor vzad a zároveň níže, vyvinuty byly i zbrusu nové převodovky. To vše činili konstruktéři za účelem lepšího vyvážení vozu, který býval kritizovaný za to, že je příliš těžký na předek.

 

Této kritice učinila generace B8 přítrž a B9 vyvážení jen zdokonaluje a celý koncept vylepšuje. A to například i v tom, že navzdory nárůstu vnějších rozměrů za účelem zvětšení vnitřního prostoru je A4 B9 oproti generaci B8 v závislosti na konkrétním provedení asi o 120 kilogramů lehčí. A že je to i v praxi hodně znát. Jízdně je Audi A4 generace B9 o mnoho uvolněnější, než předchozí modely a působí opravdu svižným a lehkonohým dojmem. Navíc je tu i špičková aerodynamika se součinitelem odporu vzduchu Cx=0,23. Ta nejen, že omezuje aerodynamický hluk, ale přispívá i ke snížení spotřeby paliva. K té přispívá i minimalizace jízdních odporů, A4 B9 patří k prvním vozům, které se na tuto disciplínu opravdu soustředily. Výsledkem je velmi ekonomický provoz s téměř kterýmkoli ze široké palety motorů.

 

A že je v tomto ohledu z čeho vybírat. Audi totiž do svého modelu střední třídy ochotně zákazníkům namontuje jak úsporné čtyřválce, tak velmi charakterní šestiválcové pohonné jednotky. Základem nabídky tu původně byl čtyřválec 1.4 TSI se 110 kW a jinak převládaly dvoulitry. Benzínové TFSI reprezentují provedení se 140 kW a speciálním úsporným Audi-cyklem, nebo silnější varianta se 185 kW, naftová TDI pak výkonové verze 110 a 140 kW. Tato základní paleta se s modernizací vozu, ke které došlo zejména v roce 2019, proměnila. Čtyřválce jsou výhradně dvoulitrové, ty spalující benzín mají výkon 110, 140 a 180 kW, ty fungující na naftu pak 100, 120 a 140 kW. Podobně se měnila i paleta šestiválců. Původně tu byl třílitrový motor TDI s výkonem 200 kW, který později posílil i na 210 kW, ale také existuje slabší varianta se 170 kW.

 

Benzínové šestiválce byly vyhrazeny pouze pro sportovní modely S4 a RS4: v S4 má třílitr 260 kW, v RS4 je motor 2,9 litru vyvinutý spolu s Porsche, který dává 331 kW. Modernizace pak přinesla zásadní změnu u modelů S4, které mají v Evropě nově pod kapotou naftový šestiválec s výkonem 250 kW. Paletu motorizací doplňují ještě verze s pohonem na CNG.

 

Celkově je Audi A4 klasický model střední třídy, který vsází na konzervativnější vzhled a solidní vystupování. Kromě běžných a sportovních modelů je A4 k mání i ve variantě Allroad Quattro se zvýšenou světlou výškou. Pohon všech kol je samozřejmostí pro silnější agregáty, na výběr jsou i různé manuální a automatické převodovky. 

Výbava

Výbava vozů německé prémiové trojky je vždy trochu otázkou. Zákazníci tu sice touží po lépe vybavených vozech, ale seznam příplatkové výbavy bývá hodně široký a někdy mohl na něco důležitého majitel zapomenout. A4 B9 toto riziko ovšem snižuje různými balíčky výbav, takže dostupné vozy většinou mívají kompletní sadu výbavy pro danou oblast.

Design

I přes výraznou velkoplošnou šestiúhelníkovou masku chladiče, která je pro vozy Audi tak typická, je A4 především elegantní a konzervativnější auto. V některých provedeních (RS4, Allroad) ale umí i vystoupit z davu. A4 se vyznačuje mohutnějšími proporcemi, které elegantně kombinují oblé tvary s ostrými hranami, vzhled vozu je nadčasový. Velmi hodnotně působí i interiér, který klade velký důraz na ergonomii.

Spotřeba

Díky lehké konstrukci a příkladné aerodynamice je Audi A4 generace B9 v praxi opravdu úsporným vozem. Platí to především pro vznětové motory, ale ani benzínové agregáty nejsou zbytečně žíznivé a drží se pod obvyklým průměrem. Příjemné je, že ani u silných motorů spotřeba zásadně neroste. Uspořit lze i u variant s pohonem na CNG.

Jízdní vlastnosti

Podvozek Audi A4 působí velmi jistým dojmem, což je dáno i tím, že je připraven na to, aby zvládl vysoké výkony sportovní verze RS4. Na jistotě dodává i případný pohon všech kol, který je k dispozici k silnějším motorizacím, slabší verze si musí vystačit s pohonem přední nápravy. A4 působí na silnici velmi lehce a obratně a je dobře čitelné i z hlediska proporcí.

Bezpečnost

Už od počátku mohlo dostat Audi A4 B9 ty nejpokročilejší asistenční systémy, které mělo v době jeho vzniku snad jen velké SUV Q7. V určitých režimech zvládá po dálnici jízdu v autonomním režimu i s automatickou regulací rychlosti dle přicházejících rychlostních limitů. Tato funkčnost je však omezena jen na cesty s kvalitním mapovým pokrytím od Audi, i tak jsou ale asistenty na vysoké úrovni – pokud původní majitel sadu asistentů zvolil. Samozřejmostí je i špičková ochrana posádky při havárii, v testech Euro NCAP si v roce 2015 Audi A4 vysloužilo pět hvězdiček.

Praktičnost

O velkorysý vnitřní prostor u prémiových sedanů a kombi střední třídy nikdy moc nešlo, ovšem Audi A4 B9 se tu rozhodně nemá zač stydět. Cestující nedostatkem místa netrpí a i pro zavazadla je situace výrazně lepší, než jak tomu bývalo v minulosti. Kombi Avant se chlubí hodnotou až 515 litrů a především má jeho zavazadelník pravidelný tvar a rovnou podlahu. 

Komfort

Podvozek Audi A4 B9 má sice spíše trochu tužší naladění, ale filtrování nerovností mu jde opravdu výborně. Je to důkaz toho, jak důležitá je lehká konstrukce auta, kdy pak nemá odpružení s karoserí tolik práce a dá se lépe vyladit. K dobrému komfortu na palubě pak přispívají i nízká úroveň hluku, kvalitní sedadla a celkově velmi příjemné zpracování interiéru.

Provozní náklady

Lehká konstrukce, příkladná aerodynamika, úsporné motory a nízké jízdní odpory znamenají, že je Audi A4 B9 v praxi velmi úsporný vůz. Na druhou stranu je nutné počítat s tím, že náklady na běžný servis či pojištění budou u prémiové automobilky trochu vyšší, celkově si však A4 zachovává velmi přijatelné provozní náklady.

dobrou úroveň provozních nákladů a vysokou úroveň zůstatkové hodnoty.

Audi A4

Další vozy


800 110 800 Volejte denně 8:00 - 21:00
  • Garáž
  • Upozornění 0
  • Hledat

Tým AAA AUTO Tým AAA AUTO

Dobrý den , potřebujete poradit s výběrem auta? Nechte nám na sebe kontakt a my vám zavoláme zpět.

nebo volejte rovnou 800 110 800