Proč koupit |
---|
Elegantní design Široká nabídka verzí Úsporné diesely Možnost pohonu všech kol Dobrá výbava Dobrý vnitřní prostor |
O vozidle
Audi A4 patří ke stálicím na poli tradičních modelů střední třídy. Generace s interním označením B9, která se vyráběla v letech 2015 – 2024, je pátou generací s označením A4, ovšem celkově už devátým příspěvkem Audi do střední třídy. Už tradičně je v případě tohoto modelu na výběr z provedení sedan nebo kombi, které nese u Audi zažité označení Avant. A4 je zároveň soupeřem pro další prémiové modely střední třídy, jako jsou BMW řady 3 a Mercedes třídy C.
Generace B9 stojí na platformě MLB, má tedy podélnou zástavu pohonných jednotek. To mimo jiné znamená, že nabídne i šestiválcové motory. Pod kapotou najdeme skutečně široké spektrum pohonných jednotek. Stálicí je dvoulitrové TDI, které je tu k dispozici s výkony 100, 110 nebo 140 kW, třílitrový šestiválcový turbodiesel může mít 160 nebo 200 kW a v provedení S4 po faceliftu z roku 2020 dokonce až 255 kW. Do faceliftu měla verze S4 benzínový šestiválec 3.0 TFSI s 260 kW, dalšími benzínovými alternativami byly dvoulitry TFSI se 185 nebo 140 kW a čtrnáctistovka se 110 kW. Dvoulitr TFSI se dal pořídit i v provedení s pohonem na CNG, ten má 125 kW. Naopak vrcholem nabídky je verze RS4 s výkonem 331 kW.
Oproti předchozím generacím je Audi A4 B9 prostornější, posádka má uvnitř dostatek místa a rozhodně nijak nestrádá. Praktičtější je vždy samozřejmě provedení kombi, které je na trhu celkově obvyklejší. To nabídne 495 litrů prostoru, možnost sklopit zadní sedadla (pak je objem 1 495 litrů) a snadný přístup zadním výklopným víkem. Sedan nebo verze s pohonem na CNG mají trochu méně místa pro náklad, uvnitř ale zůstávají i tyto verze prostorné.
Další silnou stránkou Audi A4 generace B9 je jeho design. Ten je elegantní, do faceliftu v roce 2020 spíše konzervativní, s faceliftem pak získala A4 trochu sportovnější vzhled. S ním to ale nepřehání, což umožnilo nadále i existenci provedení Allroad se zvýšeným podvozkem a tedy zlepšenou průchodností lehkým terénem. A4 působí ve všech provedení nadčasově. Totéž platí i o interiéru, který už je vždy dostatečně moderní s moderním infotainmentem. Lépe jsou na tom v tomto ohledu modely po faceliftu.
Výbava
Audi A4 generace B9 je typickým zástupcem vozů německých prémiových značek, které neřeší stupně výbavy a nechávají zákazníka platit za jednotlivé položky či pakety. Proto se může výbava jednotlivých aut významně lišit, obecně je ale pravidlem, že A4 bývá dobře vybavené auto, které si původní majitel kupoval i kvůli tomu, aby si dopřál dobrý komfort.
Design
Design patří k výhodám A4 generace B9. Vzhled je vždy nadčasový, podle osobních preferencí pak mohou zájemci vybírat spíše konzervativnější verze před faceliftem, nebo sportovněji pojatá provedení po faceliftu z roku 2020. Nadčasový je i interiér tohoto modelu.
Spotřeba
Audi A4 vyráběné od roku 2015 může mít pod kapotou poměrně pestrou sestavu motorů. Patří k nim velmi úsporné turbodiesely, nebo třeba (na trhu vcelku vzácná) varianta s pohonem na CNG, u kterých je nízká spotřeba samozřejmostí. Naopak sportovní provedení RS4 umí spotřebu vyhnat dost vysoko, ale třeba verze S4 po faceliftu, která dostala vznětový šestiválec, je z hlediska poměru výkonu a spotřeby paliva fascinující. V pozitivním smyslu slova, samozřejmě.
Jízdní vlastnosti
Audi A4 je auto, které nabízí jistotu v mnoha ohledech. A patří k nim i oblast jízdních vlastností. Podvozek je dostatečně komfortní, ale vždy velmi jistý, což ostatně dokazuje i fakt, že si v pohodě poradí s 331 kW verze RS4. Často i u běžnějších provedení narazíte na pohon všech kol, základem je ale přední poháněná náprava.
Bezpečnost
Coby prémiový model má A4 vždy i bohatou bezpečnostní výbavu. Testy Euro NCAP prošla generace B9 v roce 2015 a získala tehdy plný počet pěti hvězd. Dnes už je sice toto hodnocení zastaralé, ale poctivá konstrukce auta i dobrá bezpečnostní výbava (a také její vylepšování s modernizacemi) zaručují velmi dobrou bezpečnost.
Praktičnost
Německé prémiové modely střední třídy to s praktičností vlastně nikdy nepřeháněly, ovšem Audi A4 generace B9 mezi nimi patří v tomto ohledu k tomu nejlepšímu. Prostor pro posádku je tu velmi dobrý a dostatek místa je tu i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor pak rekordy v objemu netrhá, ale nabízí pravidelný a snadno využitelný tvar, 495 litrů u kombi tak v praxi působí lépe, než na papíře.
Komfort
Tady se projevuje prémiová povaha Audi A4. Jízdní komfort je skutečně velmi dobrý, podvozek je poctivě vyladěný a fakt, že automobilka tu nemusela šetřit všude, kde se dá, se pozitivně projevuje třeba v odhlučnění vozu. Velmi komfortně, až luxusně, pak může působit interiér, který mívá velmi dobré zpracování a může používat vytříbené materiály.
Provozní náklady
Provozní náklady u Audi A4 sice nebudou tak příznivé, jako třeba u Škody Octavia, ovšem provozování modelu Audi střední třídy není kdovíjak nákladné. Motory umí být úsporné a běžný servis také není náročný, jen se sem tam mohou objevit specifika, která už si nějakou výraznější investici vyžádají.