Proč koupit |
---|
Trvanlivá karoserie Nízká spotřeba Dobrý vnitřní prostor Originální vzhled Kvalitní zpracování |
O vozidle
Audi A2 patří mezi komerčně neúspěšné, ovšem velmi revoluční automobily. Přitom je to velmi kvalitní a pozoruhodný vůz, zákazníci jej jednoduše v době jeho aktivního modelového života nekupovali kvůli příliš vysoké ceně. Prémiové Audi třídy malých vozů bylo totiž opravdu drahé, a to i na dnešní poměry, kdy jsou zákazníci zvyklí za stylová malá auta připlácet nemalé částky. Důvodem k vysoké ceně byla naprosto revoluční konstrukce malého Audi – po luxusní limuzíně A8 je to totiž jediný model, který byl kompletně vyroben z hliníku. Z tohoto materiálu je tu vše, od rámu karoserie po její povrchové panely. Díky tomu je Audi A2 velmi lehké a také vůbec nepodléhá korozi. Dodnes v segmentu malých aut podobně koncipovaný vůz neexistuje, což je jednoznačným důkazem revoluční konstrukce A2. Ta má ovšem i své nevýhody – opravy po případných i menších haváriích jsou finančně náročné, jelikož hliníkové díly nelze opravovat běžným způsobem. Většinou si tedy s opravou poradí jen autorizovaný servis, jehož sazby nebudou nízké. Trochu potíž může být i s náhradními díly, v druhovýrobě existují jen některé běžné spotřební prvky, pro ostatní je opět potřeba zamířit do autorizovaných servisů a platit za ně relativně vysoké ceny.
Audi A2 je svým vzhledem dodnes neotřelý malý vůz. Karoserie má vyšší stavbu jako například dnes známější Honda Jazz. Zadní zvláštně zalomené okno se spoilerem a v něm integrovaným stěračem ovšem trochu znesnadňuje výhled vzad. Uvnitř je docela dost místa, A2 ovšem oproti jiným malým automobilům překvapí i elegantním interiérem s velmi dobrým zpracováním. Interiér je také překvapivě variabilní, zadní sedadla totiž lze z vozu dokonce vyjmout. Do zavazadlového prostoru se vejde vynikajících 390 litrů nákladu, po sklopení sedadel 1085 litrů a po jejich vyjmutí 1140 litrů. V miniaturním Audi tak lze například převážet jízdní kola, což je v dané třídě unikum.
Lehká konstrukce A2 se odráží i v úsporném provozu. Motory nemají s autem příliš mnoho práce a ani dynamika není špatná. Základní motorizací je agregát 1,4 litru s výkonem 55 kW, druhou benzinovou volbou byla šestnáctistovka s 81 kW. Pak jsou tu na výběr dva vznětové tříválce 1,4 litru s výkonem 55 nebo 66 kW a opravdu velmi nízkou spotřebou paliva. Z hlediska spotřeby je ovšem nejextrémnějším řešením provedení Audi A2 3L, které dostalo tříválcový turbodiesel o objemu 1,2 litru a výkonu 45 kW. Toto provedení má upravenou aerodynamiku i některé další součásti vozu a chlubí se průměrnou spotřebou tři litry nafty na 100 kilometrů. To je meta, ke které se dnes nejmodernější a nejúspornější vozy zatím jen blíží.
Výbava
Výbava Audi A2 rozhodně patřila ve třídě malých vozů k výraznému nadstandardu, dnes už ovšem v podstatě nic revolučního nenabízí. Na druhou stranu, řadu prvků, které Audi A2 má, dnes malá auta nabízí stále jen za příplatek, který je ochoten zaplatit málokdo.
Design
Audi A2 ukazovalo svou výjimečnost už rovnou hodně netradičním tvarem karoserie. Ten je ovšem zároveň velmi praktický. Z hlediska estetiky působí A2 i dnes až nečekaně nadčasově a moderně, miniaturní, lehké Audi zestárlo naprosto minimálně.
Spotřeba
Spotřeba paliva je parádní disciplínou Audi A2. Největší měrou se na ní podílí extrémně lehká hliníková konstrukce automobilu, díky které se hmotnost vozu povedlo stlačit i pod hranici 900 kilogramů. Motory, ať už vznětové, nebo zážehové, pak nemají s autem mnoho práce.
Jízdní vlastnosti
Audi A2 s pokročilou konstrukcí se může pochlubit i velmi dobrými jízdními vlastnostmi, a to navzdory vyšší stavbě karoserie. Právě i díky lehké konstrukci však dovede být malé Audi v zatáčkách zábavné, ovladatelnost je velmi jednoduchá.
Bezpečnost
V nárazových testech Euro NCAP získalo Audi A2 v roce 2002 skóre čtyř hvězdiček z pěti možných. To byl na danou dobu v kategorii malých vozů opravdu skvělý výsledek. Pomohla k němu pokročilá konstrukce karoserie i slušná bezpečnostní výbava, ve které byly čelní a boční airbagy.
Praktičnost
Uvnitř je docela dost místa, A2 ovšem oproti jiným malým automobilům překvapí i elegantním interiérem s velmi dobrým zpracováním. Interiér je také překvapivě variabilní, zadní sedadla totiž lze z vozu dokonce vyjmout. Do zavazadlového prostoru se vejde vynikajících 390 litrů nákladu, po sklopení sedadel 1085 litrů a po jejich vyjmutí 1140 litrů. V miniaturním Audi tak lze například převážet jízdní kola, což je v dané třídě unikum.
Komfort
Audi A2 nabízí na třídu minivozů také překvapivě dobrý jízdní komfort, byť tady je nízká hmotnost trochu nevýhodou a na nerovnostech se vůz nemůže ubránit určitému poskakování. Sedadla jsou ovšem pohodlná a dobrá aerodynamika zajišťuje příjemnou akustickou hladinu i při vyšších rychlostech.
Provozní náklady
Unikátní Audi A2 bude nejspíš provozně trochu náročnějším automobilem, a to navzdory nízké spotřebě motorů i vysoké spolehlivosti auta a například neexistující korozi. Potíž je ovšem s dostupností některých náhradních dílů a jejich cenou – často je nutné volit jen ty originální. I menší havárie si pak vyžádají výraznější výdaje, protože hliníkové panely karoserie nelze opravovat běžným způsobem.