O vozidle
Suzuki Swift je tradičním malým modelem městského vozu japonské automobilky. Zatímco mnoho konkurentů se často vydalo o trochu výš a mohou svým způsobem „lézt do zelí“ i běžným kompaktním hatchbackům, Suzuki Swift zůstává svou délkou nadále hluboko pod hranicí čtyř metrů, díky čemuž je to skutečně obratný a praktický vůz do městského provozu. Přitom se konstruktérům podařil malý zázrak a z hlediska nabídky vnitřního prostoru Swift za svými často mnohem většími soupeři nijak nezaostává. Výhodou celé této koncepce je mimo jiné i velmi nízká hmotnost celého vozu, což přináší praktickou hbitost, obratnost a jisté jízdní vlastnosti, zároveň se pak může Swift pochlubit střídmou spotřebou paliva. Díky všem těmto vlastnostem pak také Swift zůstává stále velmi dostupným automobilem pro široké vrstvy řidičů.
Design Suzuki Swift vyráběného od roku 2017 jde ve šlépějích předchozí generace, ale přidává k tomu ještě trochu výrazu navíc. Swift patří mezi malými auty k těm méně přehlédnutelným, působí na pohled trochu hravě i dravě a celkově moc sympaticky. Je to typické městské auto, které budete mít pro jeho hravější přístup k běžným věcem rádi. Hravost potvrzuje i přítomnost provedení Swift Sport v nabídce. Nečekejte žádný ostrý hatchback, jen příjemné a dynamické auto se skvělými a hravými jízdními vlastnostmi, které dovede především na zakroucené silnici vykouzlit na tváři řidiče veliký úsměv. Ze zkušeností s vývojem modelu Sport pak samozřejmě těží i běžné verze, které se tedy mohou pochlubit jistými a hravými jízdními vlastnostmi, za všech okolností se na něj může řidič spolehnout.
Kabina Swiftu je podobně hravá a nápaditá, jako jeho vnější design. Jasně je tu vidět, že je Suzuki specialistou na malá auta a dovede opravdu skvěle využít obestavěný prostor. Potěší výškově nastavitelné sedadlo už od základních provedení, vpředu je místa opravdu dostatek a i vzadu je situace překvapivě dobrá. Swift nabídkou místa o dost překonává i některé větší soupeře. Interiér se také chlubí dobrou ergonomií, Suzuki není mistrem v digitalizaci přístrojové desky a tak má auto v mnohém ještě tradiční ovládání, kterému nedominují dotykové displeje (byť tu dotykový displej je). Zavazadlový prostor Suzuki Swift má objem 265 litrů, tady už se centimetry, které Swift na soupeře ztrácí, trochu projevují.
Nabídka motorizací i výbav je u Swiftu vcelku jednoduchá. Zákazníci mohli u nového vozu volit jednu ze tří úrovní výbavy (Comfort, Premium, Elegance), karoserie je vždy výhradně pětidveřová. Základní motorizací tu je agregát 1.2 DualJet, tedy atmosférická dvanáctistovka s výkonem 66 kW. Tu lze kombinovat s pohonem předních nebo všech kol, což je v dané kategorii jedinečné. V novějších provedeních je tento agregát kombinovaném s mild-hybridní technologií integrovaného startéru a motorgenerátoru, která snižuje spotřebu paliva a produkci emisí. Silnějším agregátem je přeplňovaný tříválec 1.0 BoosterJet s výkonem 82 kW. Ten už s pohonem všech kol kombinovat nelze, ale opět se dá sehnat i v mild-hybridní verzi. Tato varianta mohla mít i automatickou převodovku, zatímco standardem je pětistupňový manuál (u předokolky 1.2 je volitelná CVT převodovka). Vrcholem nabídky je pak zmíněná verze Swift Sport, jejíž přeplňovaná čtrnáctistovka má výkon 103 kW.
Výbava
Suzuki Swift Sport je typické malé auto, u kterého nelze očekávat nejsofistikovanější a nejmodernější prvky výbavy, na druhou stranu si ve své kategorii nevede vůbec špatně. Malý model totiž může mít třeba i adaptivní tempomat, jízdní asistenty jako třeba varování před opuštěním jízdního pruhu jsou k dispozici jen v nejvyšším výbavovém stupni.
Design
Mezi malými auty i na silnici obecně patří Suzuki Swift k výraznějším autům s přátelským a příjemným vzhledem. Tento fakt ještě mohou umocnit výrazné barvy, ve kterých je Swift Sport k dispozici. Malé Suzuki působí hravě i dravě, celkově je to sympatické a příjemné auto, které budete mít díky jeho hravému přístupu rádi.
Spotřeba
Nízká hmotnost, která překročí tisíc kilogramu jen u verze s pohonem všech kol, přispívá k příjemně nízké spotřebě paliva. U běžných verzí lze počítat v praxi při klidné jízdě se spotřebou i pouhých pět litrů na 100 kilometrů a ani u silnějších variant nebo u „čtyřkolky“ spotřeba nijak výrazně nestoupá.
Jízdní vlastnosti
Suzuki Swift je z hlediska jízdních vlastností tak trochu auto ze staré školy: lehké, nemusí se spoléhat na přílišné zásahy asistenčních systémů a díky tomu je jízdně hravé a velmi jisté. Zároveň také skvěle čitelné a opravdu příjemně ovladatelné. Řídit Suzuki Swift je radost. Dvojnásob to platí pro verzi Sport.
Bezpečnost
U Suzuki Swift je jasně vidět, jak dnes již bezpečnostní hodnocení organizace Euro NCAP klade důraz na různé preventivní a asistenční systémy. Ty často Swiftu chybí, takže i když poskytuje posádce dobrou ochranu při havárii, kvůli asistenčním systémům se standardní verze dostala v testech organizace jen na tři hvězdičky a v provedení s bezpečnostním paketem, který výbavu trochu rozšíří, na čtyři.
Praktičnost
Od malého městského auta nelze očekávat kdovíjakou stěhovací kapacitu a objem zavazadlového prostoru 265 litrů a jeho relativně vysoká nákladová hrana to potvrzují. Na druhou stranu praktičnost Swiftu tkví v tom, že nabídne posádce více místa, než by se dalo čekat a že je to hbitý vůz, který je schopen se elegantně proplétat hustým provozem.
Komfort
Jízdní komfort Suzuki Swift je opět dán malou platformou, která má pochopitelně své limity. Konkurence umí třeba lepší odhlučnění, i podvozek Swiftu je spíše tužší, nicméně městkou dlažbu zvládá dobře. Důležitá je tu především dobrá nabídka místa, posádka se tu tísnit nebude, což cestovní komfort zvyšuje.
Provozní náklady
Suzuki Swift patří rozhodně k nenáročným a jednoduchým automobilům. Používá vcelku prověřenou a spolehlivou techniku, díky nízké hmotnosti nebudou některé části vozu navíc tak namáhány, což je z dlouhodobého hlediska výhodou. V kombinaci s nízkou spotřebou paliva je tedy provoz Suzuki Swift sport vcelku levnou záležitostí.