Tři otázky pro…
ředitele výkupu AAA AUTO Petra Vaněčka
* Jak poznat, že bylo auto pod vodou?
Vůz, který byl zatopen při povodni, může projít důkladnou renovací, přesto jej může prozradit zvláštní zápach, jejž těžko odstraníte. Pod sedačkami bývá plíseň a kolejničky, po kterých se pohybují, zoxidované nebo přímo rezavé. Důležité je najít stopy po vodě nebo blátu pod koberci i čalouněním.
* Má vůbec zatopený vůz šanci fungovat?
Jakmile se dostane voda s blátem do elektroinstalace, už ji nikdy nelze spolehlivě opravit. Hrozí dodatečné selhávání řídicí jednotky i všech čidel, včetně snímačů nárazu, které řídí činnost airbagů.
* O kolik se po povodních zvedne počet případů, že se někdo pokouší prodat zatopený vůz?
Po každé větší povodni se na trhu objeví ve zvýšené míře. A to i několik následujících měsíců. Našim zákazníkům ale garantujeme, že auto nebylo zatopené. Pokud by něco takového přeci jen zjistili, bereme vůz zpět a vrátíme peníze v plné výši.
***
Povodně primárně ohrozily majetek v oblastech, v nichž pršelo.
Pár dní po opadnutí vody však začíná hrozit nebezpečí všem, kteří kupují ojetý automobil.
Vytopené vozy jsou postrachem, jelikož jemné blátíčko pronikne karosérií, motorem i elektroinstalací, kde páchá další škody v průběhu provozu. Například ložiska kol odejdou až po několika tisících kilometrů. Je zcela typické, že se majitelé vytopených vozů pokoušejí je po základním vysušení a zprovoznění prodat ve zcela jiné oblasti. Důvod? Aby nebyl kupující podezřívavý a aby měl poté ztížené jednání s prodávajícím, když se na ten průšvih přijde.
Na odpis
Většinou totální škody - tak vypadá autoúčet nedávných povodní. Třeba Kooperativa tak zlikvidovala prakticky všechny z dvou stovek nahlášených zničených aut. Ve dvou třetinách případů dostanou klienti náhradu z povinného ručení, které kryje i živelné škody.