O vozidle
Kompaktní hatchback Fiat Stilo nahradil v roce 2001 dosavadní dvojici modelů Bravo, Brava, combi Stilo MultiWagon pak o rok později i kombík Marea Weekend. Fiat měl s tímto modelem velké plány, kvalitativně se chtěl dotáhnout na německou konkurenci. Stilo tak v interiéru překvapí kvalitními a hodnotnými použitými materiály. Vnější design si však v době vzniku vysloužil vesměs kritiku. Stilo totiž znamenalo výraznou změnu oproti dosavadním šarmantním modelům. Tvary jsou až nečekaně umírněné a konzervativní, lépe je na tom z hlediska designu třídveřové provedení, které přece jenom vykazuje určitou dynamiku. Na druhou stranu na italskou automobilku nečekaně konzervativní design znamená, že Stilo nestárne tak rychle, jak by se mohlo zdát. Opět to platí dvojnásob pro třídveřový hatchback, který snad jako by časem přicházel zpět do módy. I přes veškerou snahu zlepšit celkovou kvalitu vozu je Stilo přece jenom poruchovější než mnozí soupeři. Na druhou stranu ojeté exempláře jsou k sehnání za velmi atraktivní ceny.
Stilo tak představuje dostupný způsob, jak získat překvapivě prostorný hatchback nižší střední třídy. Combi je na tom ještě lépe. Dostatek místa nabízí jak posádce, tak zavazadlům. Hatchback má objem zavazadelníku 335 litrů, combi pak velmi solidních 510 litrů. Jízdně je Stilo také spíše komfortní vůz, dokazuje to i fakt, že se u tohoto modelu Fiat vzdal pokročilejšího víceprvkového uložení zadní nápravy a zvolil jednodušší řešení. Celkově není Stilo autem pro nadšené řidiče, a to i kvůli vyšší hmotnosti nebo vysokému účinku posilovače řízení.
Paleta pohonných jednotek je velmi široká, těch vhodných je však méně. Základem je dvanáctistovka s výkonem 63 kW. Není vyloženě slabá, ale na dálnici jí brzo dochází dech a kdovíjakou dynamiku očekávat nelze. To čtrnáctistovka s výkonem 70 kW je daleko lepší volbou. Její spotřeba zůstává v rozumných mezích a výkonu už má pro pohon auta vcelku dostatek. Šestnáctistovka s výkonem 76 kW je také oblíbenou volbou, spotřeba už vzhledem k vyšší hmotnosti auta trochu roste. Výkonná osmnáctistovka s 98 kW už je na palivo vcelku náročná. Samostatnou kapitolou je provedení Abarth s pětiválcem 2,4 litru pod kapotou. Turbodiesely mají všechny objem 1,9 litru a výkon sahá od 59 kW přes 74 a 85 kW až po nejsilnější provedení Multijet s výkonem 103 nebo 110 kW. Diesely přinášejí vcelku příznivou spotřebu paliva, z hlediska spolehlivosti jsou však vhodnější volbou osvědčené zážehové atmosférické jednotky.
Výbava
Krom dobré nabídky vnitřního prostoru je dalším pozoruhodným kladem Stila jeho výbava. Ta všeobecně bývá vcelku bohatá a vynikne obzvlášť v porovnání s cenami ojetých vozů. I přesto jsou mezi jednotlivými ojetinami ve výbavě vcelku rozdíly, takže je dobré vybírat i podle ní.
Design
Fiat Stilo byl z hlediska vzhledu takovým velkým experimentem. Podobně konzervativně tvarovaný vůz totiž v Itálii dlouho nevyrobili. Na druhou stranu to znamená, že vzhled vozu mnoho nestárne, a platí to dvojnásob pro třídveřové provedení. Překvapivě hodnotně působí interiér, jehož kvalitou se chtěli Italové dotáhnout na Němce.
Spotřeba
Relativně vysoká hmotnost si v případě Stila vybírá svou daň v podobě vyšší spotřeby paliva. Ne, že by byla nesnesitelná, ale konkurenční vozy jednoduše dovedou být i výrazně úspornější. Důležité je tak vybrat správnou motorizaci, z těch benzinových se nejlépe jeví čtrnáctistovka. Diesely nemají tak vysoký hendikep, na druhou stranu jsou na tom hůře se spolehlivostí.
Jízdní vlastnosti
Stilo má nezáludné jízdní vlastnosti, ale tím asi klady končí. Je to dáno spíše komfortním zaměřením vozu. Řízení je přeposilované a neposkytuje příliš dobrou zpětnou vazbu. Jednodušší zadní náprava také na zábavě nepřidá.
Bezpečnost
Stilo získalo v nárazových testech Euro NCAP skóre čtyř hvězdiček, psal se rok 2005. To už byl model po modernizaci, ke které došlo v roce 2004, ale strukturálně se na autu nic zásadního nezměnilo. Do současné doby tak poskytuje vcelku solidní úroveň bezpečí. Podepisuje se na tom i celkově robustní karoserie a také slušná bezpečnostní výbava.
Praktičnost
Fiat Stilo patří v kompaktní třídě k překvapivě slušně prostorným vozům. Ani pasažéři na zadních sedadlech netrpí nedostatkem místa, zavazadlový prostor pojme solidních 335 litrů. Combi Multiwagon pojme hodně nadprůměrných 510 litrů a navíc se může chlubit příjemně nízkou nakládací hranou.
Komfort
Velmi dobrý jízdní komfort je předností italského kompaktního hatchbacku. Podepisuje se na tom komfortní odpružení a paradoxně také velká masa auta, která zvyšuje stabilitu. Dobrý vnitřní prostor i slušné použité materiály rovněž dojem vylepšují. Auta do modernizace ovšem nemají příliš pohodlná sedadla – platí to především pro ta přední.
Provozní náklady
Ačkoli se Fiat u modelu Stilo snažil o zvýšení celkové kvality auta, stále se mu úplně nepodařilo vyřešit některé potíže se spolehlivostí, a vůz tak patří k podprůměrně spolehlivým vozům. Na druhou stranu, náklady na opravy by neměly být vysoké, pokud zrovna nenarazíte na vážnější potíže u dieselových jednotek. Spotřeba Stila je na danou třídu také spíše průměrná a mezi konkurenty najdeme úspornější vozy.
Názor odborníka
Pokud se při výběru ojetiny rozhodujete především podle ceny, Stilo se nejspíše ve vašem hledáčku dříve či později objeví. A pokud nepodlehnete mnohdy přehnaným zvěstem o nevalné kvalitě automobilů značky Fiat, můžete za velmi lákavou cenu pořídit nadprůměrně zachovalý, praktický a prostorný automobil, jemuž nějaké ty nedostatky ve zpracování nakonec odpustíte. Fiat Stilo je jedním z nejvíce podceňovaných aut na trhu ojetin, vždyť oproti srovnatelnému Golfu, Focusu či Astře jej lze pořídit téměř za polovic. Přitom za své peníze v drtivé většině případů získáte solidně vybavené auto s klimatizací a metalickým lakem. Tržní nabídka je různorodá, výběr je široký – poměr zážehových a vznětových motorizací na trhu je 50 : 50, zhruba polovina nabízených ojetin jsou kombíky, většinou s oblíbeným motorem 1,9 JTD pod kapotou. Tato kombinace je mezi zákazníky jednoznačně nejvyhledávanější, neboť v dané cenové relaci srovnatelně velký naftový kombík podobného stáří a se srovnatelnou výbavou od německé či francouzské konkurence nepořídíte. Proto není divu, že délka pobytu naftového Stila na prodejní ploše našich autocenter se nepočítá na dny, ale spíše na hodiny.