Úvod
|
Magazín
Vítězství silných - cesta k úspěchu
Plné tři týdny se Karel Loprais, Josef Kalina, Petr Hamerla a samozřejmě Tatrovka potýkali s nástrahami afrických pouští. Výsledkem společného úsilí bylo po dvaceti etapách a téměř 11 tisících najetých kilometrů pro Lopraise v pořadí již šesté vítězství v kategorii kamionů v prestižní soutěži Rallye Paříž - Dakar. Druhý Japonec Jošimasa Sugawara dojel za našimi borci s více než osmihodinovou ztrátou. Radost z vítězství zavládla i v našem autobazaru, a to nejen proto, že AUTOMOBILE GROUP a. s. se stal jedním z hlavních partnerů vítězné posádky. Ihned po příletu na ruzyňské letiště čekala na Karla Lopraise naše limuzína, používaná pouze v podobných výjimečných případech. Zároveň jsme ho požádali o krátký rozhovor.
Co nejvíce přispělo k Vašemu vítězství?
Mezi to nejpodstatnější řadím naši schopnost zhodnotit načerpané zkušenosti a celkovou souhru posádky. Rozhodující také bylo, že jsme se drželi zásady zbytečně Tatrovku nepřetěžovat, protože každá sebekvalitnější technika má své limity. Platí to obecně, natož v afrických pouštích. Všichni, co letos přehnaně riskovali, na to bez výjimky doplatili.
Kdy jste zažil nejtěžší chvíle závodu?
Asi nejsložitější situace nastaly v podstatě hned na počátku závodu. V první etapě na území Maroka nás postihl defekt pneumatiky, přičemž nutná oprava znamenala ztrátu vůči našim soupeřům. Ještě horší to bylo hned v následující etapě, kdy jsme se potýkali s proraženým chladičem a začal nás tlačit časový limit. Museli jsme stále doplňovat vodu, a to v oblastech, kde se po ní musí doslova pátrat. Nakonec jsme těsně ke konci etapy přistoupili k nouzovému řešení a doplňovali chladič pivem z plechovek.
Nezačali jste po těchto zkušenostech a nasbírané dvouhodinové ztrátě tak trochu házet flintu do žita?
Ani v nejmenším! Celý závod byl teprve na začátku, do cíle v Dakaru ještě velmi, opravdu velmi daleko. Naštěstí jsme již v následujících etapách poruchy neměli, na rozdíl od našich nejvážnějších konkurentů. Ti museli opravovat a někteří, podobně jako Rus Kabirov, i odstoupit ze závodu.
Vážní soupeři postupně odpadávali a Váš náskok se zvětšoval. Nehrozilo, že Vás tento vývoj ukolébá?
Díky našim zkušenostem z předchozích závodů moc dobře víme, že počítat s náskokem se šeredně nevyplácí. Přestože jsme se snažili Tatrovku šetřit, rozhodně jsme nejeli nějakým výletním tempem. Navíc vždy musíte počítat s poměrně tvrdým dojezdovým limitem.
Uvažujete o startu i na dalším ročníku Rallye Paříž - Dakar?
Jestliže vše půjde dobře, velice rád bych se zúčastnil dalšího závodu a vybojoval pro Českou republiku rekordní sedmé vítězství. Já i všichni mí kolegové v týmu pro to uděláme vše. O zbytek se pak postará naše Tatrovka.