Úvod
|
Magazín
Tomáš Enge: První Čech v závodě Formule 1
Zástupy fanoušků závodů Formule 1 dlouho netrpělivě čekaly na rozhodnutí stáje Prost Acer, kdo že to nakonec nahradí zraněného Brazilce Luciana Burtiho a pojede Velkou cenu Itálie na okruhu v Monze. V pondělí 10. září se pak oni stejně jako celý národ i celý svět dozvěděli, že to bude český automobilový závodník Tomáš Enge. Toto jednoduché oznámení se navždy zapíše zlatým písmem do historie českého automobilového sportu. Vždyť Tomáš Enge se stal vůbec prvním Čechem
v historii, který získal příležitost zúčastnit se ostrého závodu F1, nejprestižnější automobilové soutěže světa. Poté co se Tomáš Enge dokázal prodrat do nejužší skupiny nejlepších závodníků na světě, všichni v Česku bez rozdílu snad ještě netrpělivěji čekali, jak si nový český hrdina povede při svém prvním závodě. Dočkali jsme se 16. září, kdy na okruhu v Monze proběhl avizovaný závod série F1. Tento pro Tomáše Engeho i pro celou Českou republiku vpravdě historický závod skončil zdárně, když "náš reprezentant" dojel na 12. místě. Podařilo se mu překonat bezpochyby obrovský nápor na psychiku a plně se soustředit na závod. Byl první Čech a byly na něj upřeny zraky celého národa, ba i světa a jemu se nerozklepala kolena! Velkou cenou Itálie však letošní ročník série závodů Formule 1 neskončil. Dne 30. září následovala Velká cena USA na okruhu v Indianapolisu. I v tomto závodě Tomáš Enge dojel do cíle a obsadil nejprve 14. místo a poté, co byl diskvalifikován čtvrtý v závodě Jarno Trulli z týmu Jordan, se posunul na konečnou 13. příčku. O čtrnáct dní později 14. října následoval poslední závod sezóny - Velká cena Japonska na okruhu Suzuka. V jednom z tréninků před samotným závodem připravil Tomáš Enge divákům horkou chvilku, když vyjel z trati a narazil do ochranné bariéry. Přestože jeho vůz byl značně poškozen, on sám vyvázl nezraněn. Do poslední velké ceny nakonec nastoupil, ale ani v ostrém závodě neměl štěstí. Prasklé ložisko předního kola mu zabránilo v dokončení závodu. Přesto je jeho účinkování i v tomto závodě hodnoceno velmi kladně. Zraky fanoušků se již upínají k další sezóně F1. Bude moci závodník Tomáš Enge pokračovat ve sbírání dalších tolik nezbytných zkušeností závoděním v některém z týmů nejprestižnější automobilové soutěže světa F1? Věřme tomu a hlavně Tomášovi přejme, ať se mu to podaří! Závodní kariéra Tomáše Engeho Tomáš Enge se narodil 11. září 1976 v Liberci. Ve světě automobilových závodů se pohybuje již od útlého věku. Je takříkajíc synem svého otce Břetislava Engeho, který patří mezi nejúspěšnější závodníky české historie. Absolvoval jezdeckou školu Jiřího Mináčka v Brně, kde ve svých patnácti letech získal licenci automobilového závodníka. Jako šestnáctiletý pak startoval ve svém prvním závodě Ford Fiesta Cup za tým Světa motorů. V roce 1993 pak ve Ford Fiesta Cupu vytvořil posádku s Jaroslavem Páralem. V posledním závodě sezóny přitom poprvé vystoupil na stupně vítězů. V roce 1994 pak jezdil v posádce
s Jürgenem Rotherem. Jeho manažer Antonín Charouz získal pro Engeho pro sezónu 1995 místo v týmu Eifelland Racing, patrně v nejlepším německém týmu formule Ford. V roce 1996 se pak Engemu podařilo Mistrovství Německa formule Ford vyhrát. V následujícím roce startoval v týmu BSR v Mistrovství Německa Formule 3. Za tento tým závodil i po velkou část roku 1998, kdy se mu však díky technickým problémům nedařilo. To přimělo manažera Charouze, aby pro Engeho nalezl rychlé kultivované řešení. V červenci 1998 tak Enge mohl zajet svůj vůbec první závod v mezinárodním mistrovství Formule 3000. Startoval v italském týmu AutoSport Racing a absolvoval pět zbývajících závodů sezóny. V roce 1999 startoval v F 3000 v italském týmu WRT Rafanelli, přičemž konečný zisk šesti bodů stačil na celkové 10. místo. Pro rok 2000 získal post testovacího jezdce týmu F1 Jordan. Ve svých třiadvaceti letech vstoupil poprvé do historie českého motoristického sportu, když 10. prosince 1999 poprvé testoval vůz F1. Současně nastoupil do své druhé kompletní sezóny F 3000, tentokrát
v týmu mySAP.com. Historického úspěchu dosáhl 29. července 2000, kdy zvítězil na okruhu Hockenheimring. V celkové klasifikaci to znamenalo zisk patnácti bodů a celkově 6. místo. A letos? Nejprve hájil barvy týmu Coca-Cola Nordic Racing v F 3000. Poté již přišlo to, na co všichni fandové automobilového sportu tak dlouho čekali - 16. září 2001 se stal historicky prvním Čechem, který startoval v závodě F1 v italské Monze.