Úvod
|
Magazín
TEST: JEEP Grand Cherokee - hrdý off-road
Zima je již neodvratně tady. Prosinec ani následující měsíce nejsou zrovna obdobím, kdy skutečně bezezbytku prožijete dokonalou jízdu s klasickým sportovním vozem, zvláště když budete chtít vyrazit lyžovat do hor. Minimálně za tímto účelem se Vám bude mnohem více hodit dnes představovaný vůz ze stáje největšího českého autobazaru - Grand Jeep Cherokee 4,7 Limited, model 1999. Představovaný model je v podstatě zcela nový vůz, který nahradil svého staršího jmenovce. Charakteristickým rysem exteriéru nového Granda jsou zaoblenější tvary karosérie. Ba dokonce i typická jeepovská maska je méně hranatá, než tomu bylo u staršího modelu. Na zádi vozu Vás zase upoutají tříbarevná koncová světla. Suma sumárum je nový Grand Jeep Cherokee po designérské stránce velmi zdařilým počinem. Konečným výsledkem je tak reprezentativní, nebojím se říci až majestátný vzhled tohoto vozu. Obdobně lze hovořit také o tradičně luxusním provedení interiéru vozu. Zde se výrobce zaměřil především na to, aby vše, co je třeba k bezpečné a pohodlné jízdě, bylo opravdu "při ruce". Týká se to jak uspořádání přístrojové desky, tak ovladačů integrovaných ve volantu. Skutečně moderní ergonomické uspořádání ovládacích prvků spolu s kvalitním čalouněním dodávají interiéru vozu punc luxusnosti stejně jako uživatelské přístupnosti. Samozřejmostí jsou také kvalitní pohodlné kožené sedačky a pro vůz této třídy také odpovídající výbava. Typický je také obrovský zavazadlový prostor o objemu 1 104 litrů. Svým technologickým zařazením patří Grand do kategorie vozů pro volný čas SUV. Jeho využitelnost je skutečně velmi široká. Nejenže s ním můžete jet rychle a bezpečně po klasické silnici, ale nezastaví ho ani poněkud "hrbolatější terén". Přestože má na svou třídu v terénu velmi dobré jízdní vlastnosti, nelze ho srovnávat s klasickými terénními vozy. Jedná se sice samozřejmě o vůz s pohonem na všechna čtyři kola, avšak konstrukčně to není typický "teréňák" a na toto označení ani neaspiruje. Výlet do hor, kde je často nezbytné jet po ne zrovna kvalitních a udržovaných okreskách či dokonce zapomenutých cestách a navíc s pořádným nákladem pro provozování zimních radovánek - to je asi ta správná parketa pro Granda. O pohon vozu se stará zážehový osmiválec se čtyřmi ventily na každém válci o obsahu 4,7 litru. Jedná se o nejsilnější motor montovaný do nového Granda. Výkon motoru je dostatečný na to, aby tento téměř dvoutunový drobeček dokázal jet až zhruba 200 km/hod. Samozřejmě že obsah motoru a váha vozu s sebou nese také ne zrovna zanedbatelnou spotřebu paliva. Zatímco mimo město se můžete dostat pod 13 litrů na sto kilometrů, ve městě musíte počítat se spotřebou převyšující 20 litrů na sto kilometrů. Nicméně ruku na srdce, kdo se chce předvést v tomto voze a má dostatek financí na jeho pořízení, nebude asi příliš řešit, zda jeho robustní miláček spolyká o nějaký ten "litr" více či méně. Grand Jeep Cherokee 4,7 Limited, model 1999 je typickým zástupcem tzv. americké školy, přestože je pojatý poněkud evropštěji než jeho starší předchůdce. Jeho nejvážnějšími konkurenty jsou zejména Mitsubishi Pajero, BMW X5 a Mercedes-Benz ML. Vzhledem k osobitostem Granda i vyjmenovaných vozů však lze o "konkurenci" hovořit s notnou rezervou. Všechny vozy této nejvyšší třídy kategorie SUV si nalézají své specifické zákazníky, kteří zpravidla vybírají vůz podle pro ně nejoblíbenější značky či neotřelého designu. Když sáhnete po tomto voze, můžete si být jisti, že v městském provozu Vás prakticky nikdo "nepřetlačí" a navíc Vás ani mírně řečeno nekvalitní povrch celé řady silnic neokrade o Vaše pohodlí za volantem.