Elektrická parkovací brzda je nejmodernější parkovací brzda, která nahrazuje dřívější ruční brzdu a její hlavní výhodou oproti předchozímu řešení je snadný a komfortní způsob použití.
Ruční brzda je ve vozech již od raného počátku automobilismu. Její hlavní funkce spočívá v zajištění stojícího automobilu. Rozjetí zabrání pomocí zabrzdění zadní nápravy a je tak velmi příhodné ji použít například při stání v prudkém kopci, kde jinak hrozí samovolný pohyb nedostatečně zajištěného automobilu. Elektrická parkovací nebo také elektrická ruční brzda je moderní, sofistikovaný systém, který pomocí síly dvou elektromotorů s převodovkou zabrzdí kotouče na zadních kolech obdobným způsobem jako brzda ruční založená na principu klasického lanovodu. Tím narážíme na první rozdíl, který spočívá v samotných brzdách. Automobil vybavený elektrickou parkovací brzdou totiž vždy disponuje zadními kotoučovými brzdami a nenalezneme u něj zejména dříve používané řešení v podobě zadních bubnových brzd.
Princip elektrické parkovací brzdy je ve většině svých verzí shodný, přičemž nejčastěji je tento moderní pomocník při parkování řešen dvěma způsoby. U prvního se do míst pod zavazadlový prostor vozu v zadní části instaluje elektromotorek, který pomocí táhel v případě stisku tlačítka na palubní desce zadní brzdy přitáhne, čímž je zablokuje. Toto řešení skýtá jistou nevýhodu především v zimních měsících, kdy táhla mohou namrzat a elektrickou parkovací brzdu tak vyřadit ze své činnosti. Proto se v současné době od prvního typu upouští a na řadu přichází druhá varianta, která je umístěna přímo na brzdových kotoučích. Zde jsou opět malé elektromotorky, které jsou zpřevodované tak, aby v případě pokynu od tlačítka parkovací brzdy, který k nim putuje přes řídicí jednotku, zadní kotouče zablokovaly. Vyspělá elektronika umožňuje i spoustu jiných a komfortních řešení, ke kterým se řadí třeba funkce auto-hold, jinak také asistent při rozjezdu. Jeho funkce spočívá v uvolnění parkovací brzdy právě v okamžiku rozjezdu, čímž usnadňuje plynulý rozjezd a nestane se tak, že by vůz při rozjíždění do kopce nechtěně couvl.
Může se zdát, že elektrická parkovací brzda skýtá pouze samá pozitiva a v jistém slova smyslu je to pravda. Její hlavní výhodou je komfortní použití, umožnění plynulých rozjezdů a hlavně odstranění neforemných pák ručních brzd, čímž se značně otevřely dveře návrhářům interiérů vozů a nabídla se tak možnost širšího využití středových panelů. Jistým negativem může být značná náročnost na elektronickou soustavu, která v případě svého selhání zcela zamezí rozjezdu vozu. S elektronickou parkovací brzdou nelze provádět mladšími řidiči tolik oblíbené smyky, nicméně tuto vlastnost lze řadit spíše k pozitivům. Elektrickou parkovací brzdu lze v interiéru nalézt jen jako čudlík či tlačítko, popřípadě malé táhlo. Nejčastěji bývá umístěna na středovém tunelu vedle voliče řadicí páky nebo v prostoru kolen vlevo pod volantem.