Proč koupit |
---|
Nízké ceny
Dobrý vnitřní prostor
Velmi jednoduchá technika
Nízké provozní náklady |
O vozidle
Tak trochu zapomenutým levným vozem na našem trhu je Dacia Solenza. Není divu, automobil se bez větší kampaně prodával pouze v letech 2003–2005, byl to vlastně jakýsi přechodný model, který měl za úkol automobilku připravit na příchod modelu Logan. Solenza je vlastně výrazněji modernizovanou Dacií SuperNova. Vzhledem k trochu archaickému designu nad ní mohou mnozí ohrnovat nos. I použitá technika má trochu starší původ, je ovšem velmi jednoduchá a trvanlivá. Auto je z hlediska servisu i provozních nákladů skutečně nenáročné, což je pro zájemce klíčové. Ojetiny jsou navíc cenově velmi dostupné. Je to tedy automobil, u kterého vás nebudou mrzet případné šrámy a investice na jeho udržení v dobrém stavu jsou minimální. Interiér je na liftback s délkou jen něco přes čtyři metry překvapivě prostorný a i použité materiály celkem příjemně překvapí. Jejich kvalita totiž v podstatě odpovídá modernějšímu Loganu, interiér tak rozhodně nepůsobí kdovíjak hodnotně, ovšem je přehledný, jednoduchý a účelný, materiály pak trvanlivé. I sedadla jsou vcelku pohodlná. V zavazadlovém prostoru Solenzy zbývá pro náklad ještě 370 litrů, což je vzhledem ke koncepci vozu velmi dobrý výkon. Je totiž nutné brát v potaz, že Solenza je výrazně menší než její podstatně populárnější nástupce Logan.
Solenza nebyla v době svého uvedení na trh příliš populární i kvůli kombinaci image automobillky a ceny. Ta sice spadla pod magickou hranici 200 000 korun, ovšem v tom případě byl k dispozici vůz jen s velmi základní výbavou, ve které nebyla žádná moderní vymoženost. Dražší provedení měla mnohem lepší výbavu, celkem Dacia nabízela čtyři různé stupně. U prvních dvou není k dispozici ani posilovač řízení, na druhou stranu lehká konstrukce jej zcela nutně nevyžaduje. Jízdní vlastnosti i jízdní komfort odpovídají ceně a konstrukčnímu původu vozu. Chování auta není záludné, ovšem stopu Solenza nedrží příliš ochotně. Odpružení je komfortnější, podvozek zvládá rozbité cesty velmi dobře, ale vzhledem k jednoduché konstrukci jsou přejezdy nerovností oznamovány výrazným zvukovým doprovodem.
Pod kapotou Solenzy najdeme jediný motor. Jde o čtrnáctistovku z dílen Renaultu o výkonu 55 kW. Na velikost a hmotnost auta motor dobře stačí, zbytečně nezatěžuje přední nápravu, což je důležité u verzí bez posilovače řízení. Dynamicky není Solenza rozhodně žádný rychlík, na druhou stranu také není brzdou provozu. Motor je lety prověřený a spolehlivý, což je dobrá zpráva. Vzhledem k tomu, že jde o nejsložitější součást Dacie Solenza, má největší podíl na celkové spolehlivosti auta. Spotřeba motoru je přijatelná, byť samozřejmě modernější agregáty dovedou uspořit více paliva.
Výbava




Výbava Dacie Solenza je opravdu jenom základní, byť můžeme na trhu potkat modely, které mají i klimatizaci, jejich hledání bude vyžadovat trochu trpělivosti. Jiné komfortní prvky ovšem očekávat nelze.
Design




Dacia Solenza je jednoduše a účelně navržený automobil. Její design v sobě nemá ani trochu náznaku snahy o eleganci a dynamiku. Už v době vzniku automobilu působila Solenza docela zastarale.
Spotřeba




Jediným motorem, který se dal do Solenzy zvolit, je prověřená a spolehlivá čtrnáctistovka od Renaultu. Motor nemá úplně nejnižší spotřebu, v praxi umí s podobnými nároky jezdit i mnohem modernější a větší auta s benzinovým motorem.
Jízdní vlastnosti




Z hlediska jízdních vlastností Solenza také nepatří k moderním automobilům. Jízdní chování auta je nezáludné, ovšem v zatáčkách stopu Solenza opouští ochotně poměrně brzy, řízení ani řazení nepřináší kdovíjaké požitky.
Bezpečnost




Bezpečnostní výbava Dacie Solenza je opravdu jednoduchá. Ve standardu je jeden airbag a bezpečnostní pásy, nic jiného. Vzhledem ke konstrukčnímu původu vozu a celkově velmi obyčejné konstrukci auta je ochrana posádky jen základní. V nárazových testech Euro NCAP se Solenza nikdy neobjevila.
Praktičnost




Dacia Solenza je především levný a praktický automobil. Karoserie sice vypadá jako sedan, ale otevírá se celá záď, což vylepšuje využitelnost prostoru. Velmi prostorný je i interiér a v zavazadlovém prostoru je 370 litrů místa.
Komfort




Ani jízdní komfort Dacie Solenza není kdovíjak špičkový. Na druhou stranu musíme uznat, že přinejmenším odpružení funguje dobře, i přes zvukový doprovod při přejezdu nerovností je filtrace velmi solidní. Interiér ovšem má jen základní odhlučnění.
Provozní náklady




Dacia Solenza je provozně velmi nenáročným automobilem, a to i přesto, že motor nemá kdovíjak hvězdnou spotřebu paliva. Konstrukce je velmi jednoduchá, spoustu oprav zvládnou i šikovnější kutilové a náhradní díly jsou velmi levné. Co se nejkomplikovanější části – motoru – týče, je velmi dobře známý a poradí si s ním téměř každý mechanik.